Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hasselblad 500 - lägga mask på mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har sett tips om att lägga en egen mask på mattskivan för att se kompositioner i andra format än std 6x6.

Hurpass lättåtkomligt är det att göra så, är det rimligt lätt att göra "ute i fält" om man t.ex. vill ha en för att se liggande eller stående utsnitt i 645-format?

(Frågar för jag aldrig hållt en bladare i handen själv). ;)

Kan kan man väl, men varför?

Mattskivan sitter fast med två små clips på sidorna så antingen petar man in masken mellan mattskivan och clipsen eller så lägger man det helt enkelt ovan på mattskivan och skjuter på sökaren.

Till 16-bildsmagasinen har jag för mig att det följer med en semitransparent mask just för att underlätta kompositionen. Det finns dock ingen poäng med att köra stående bildformat om du inte använder 16-bildsmagasin och vinklar kameran 90°, du sparar ingen film och det är lättare att beskära i mörkrummet/efter scanning.

Ok, tackar!

Förstår att man inte spar film eller så, bara en grej att jag vill tänka till på kompositionen redan när bilden tas.

Det sitter nog i sedan alla diabilder jag tar, mycket enklare då att bara ta en annan ram utan att behöva klippa eller maska filmen vid olika beskärningar. Detta förusätter att man komponerat "rätt" och inte behöver beskära olika på respektive sida, sådant orkar jag inte justera vid klippning/montering. Vid skanning och med negativ är det förstås en helt "annan femma". :)

Har idag vanlig småbild men väljer ibland kvadratiska utsnitt. Hade turen att få ett hus med rutig sökarskiva (6x4 rutor). Med den lösningen har jag kunnat planera kvadratiska bilder och sedan bara ramat diat direkt i en ram med öppning 24x24mm (eller vridit två vanliga ramhalvor 90 grader mot varandra).

Vill ha motsatt möjlighet med bladare, att ibland gå från kvadratiskt till exempelvis 645-format som känns väldigt proportionerligt vid exempelvis porträtt i halvfigur.

Glöm inte att en av fördelarna med att beskära från 6x6 till 645 är att du får lite gratis shift. Med en mask i mitten missar man det. Kanske inte så nödvändligt vid porträttfoto, men du kanske plåtar annat också.

ANNONS
Götaplatsens Foto