Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HD PENTAX DA AF 1.4X AW Rear Converter

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Det tog tid, men nu kommer den vädertätad.
DA50-135 blir då förlängd till ca 70-185mm med ljusstyrka 4 och WR.
Även användbart på min nya Tamron 70-200/2,8 (ca100-270),
den har ju bara 95cm närgräns...
Men troligen mest intressant till DFA 100 makro WR,
140mm och man behåller närgränsen.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Rek. ca pris i Sverige är 4 195 kr SEK inklusive moms.
Undrar om den fungerar på en FA 135 f/2.8, Pentax listar bara kompatibilitet för DA och DFA-objektiv. Jag noterar att på flera som har en bländare som är mindre än f/4 så sägs det att AF (fas eller kontrast) är mindre träffsäker. Fungerar bäst på AF optik med f/2.8 eller vidare alltså.

Och kräver de nyare kamerorna... Jag har en K-m, den fungerar inte. Men K-r ska fungera. Hm...
 

quarc

Aktiv medlem
En låååång väntan har det varit. Låt oss hoppas den lever upp till förväntningarna. Jag står givetvis i kö för att få tag på en. Personligen hade jag hellre sett en riktigt bra 2.0x (tillsammans med mina DA200, DA300 och DA60-240), men kanske kanske är den tillräckligt bra för att tåla stackning? :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
En låååång väntan har det varit. Låt oss hoppas den lever upp till förväntningarna. Jag står givetvis i kö för att få tag på en. Personligen hade jag hellre sett en riktigt bra 2.0x (tillsammans med mina DA200, DA300 och DA60-240), men kanske kanske är den tillräckligt bra för att tåla stackning? :)
Förmodar att ljusstyrka 8 hade blivit för klent för att autofokus skulle fungera bra.
 

quarc

Aktiv medlem
Förmodar att ljusstyrka 8 hade blivit för klent för att autofokus skulle fungera bra.
Är säkert så, men hade funkar bra på 200an, och jag hade kunnat stå ut med manuell fokus i vissa lägen med 300an. Hade dessutom varit en anledning för Pentax att antingen bygga en AF som klarar F8, alternativt släppa en 300/2.8.
 

tjompen

Aktiv medlem
Den 18:e, dvs imorgon får Focus Nordic leverans av X antal konvertrar. Hur många vet jag dock inte men hoppas att jag får en av dem...

Någon som hört något annat?
 

ogge

Aktiv medlem
Cyber lagt in på hemsidan nu. Noterade priset, 4599. På pentax.se står ca pris 4199...
 
ANNONS