Annons

Trandansen vid Hornborgasjön

Produkter
(logga in för att koppla)
Inför ett kort besök med en pensionärsgrupp till Hornborgasjön i nästa vecka måste jag bestämma mig för vilken kamera och vilka objektiv jag skall ta med mig. Eftersom jag inte har varit där tidigare har jag ingen uppfattning om hur nära man kommer tranorna och vilka brännvidder jag kan behöva för att fotografera dansen. Jag planera att ta en kamerakropp, ett standardzoomobjektiv och ett teleobjektiv.

Den utrustning jag väljer bland är:

Pentax K-3 (24 MP, APS-C, 3-axlig IBIS)
Pentax K-1 (36 MP, FF, 5-axlig IBIS)

SMC Pentax-DA* 200mm F2.8 ED [IF] SDM
SMC Pentax-DA* 300mm F4 ED [IF] SDM
Tamron 70-200mm F2.8 Di LD Macro
SMC Pentax-DA* 60-250mm F4 ED [IF] SDM
HD Pentax-DA 1.4x AW AF Rear Converter

Av dessa tecknar de tre förstnämnda objektiven ut FF-formatet. De två sista går att även att använda med K-1, men då i beskuret läge (APS-C). Vilken kombination kommer att ge mig bäst möjlighet att fotografera trandansen under den begränsade tid som besöket omfattar?

Behöver jag också ta med mig ett tre- eller enbensstativ?

Lars Bruzelius
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade valt något i 300-600mm, det är ganska långt håll. Sedan något mer översikt kanske 28-50mm. Stativ har man inte så stor nytta av fåglarna rör ju sig, kanske ett enbent om man tycker det är bekvämare så
 
Jag hade valt något i 300-600mm, det är ganska långt håll. Sedan något mer översikt kanske 28-50mm. Stativ har man inte så stor nytta av fåglarna rör ju sig, kanske ett enbent om man tycker det är bekvämare så
Tack så mycket för tipsen. 300 mm med telekonvertern på K-3 ger en bildvinkel motsvarande 630 mm på FF om jag räknar rätt.

Lars Bruzelius
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack så mycket för tipsen. 300 mm med telekonvertern på K-3 ger en bildvinkel motsvarande 630 mm på FF om jag räknar rätt.

Lars Bruzelius
Sedan är det ju med vilket ljus det är, kan ju vara bra att ha möjlighet till FF om du behöver upp i ISO. Så ta med båda husen så kan du ju använda båda med lite olika objektiv
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Glöm inte att räkna tranorna när du är där.
Formeln för att få rätt antal ser ut såhär: Räkna antalet ben, dividera med två! ;)
 
ANNONS