Annons

hdr,teknik.

Produkter
(logga in för att koppla)

_sebastian_

Ny medlem
hej..
ja har testat mej fram med hdr photografering nu ett tag, men nu undrar jag hur jag skall få gjort bilden så att den ser mer målad ut? eller målad och målad!
här är ett ex som jag fallit för. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1078748.htm?set=lp
den bilden kan jag alldrig få nog av :)
men hur gör man??
vad använder ni för program el teknik för att få ram en sån vacker bild??
och jag ber om ursäkt åt photografen so tagit denna bild för att jag använde den som ett exempel, men den förklara exakt hur jag vill få mina bilder att se ut!
tackar för alla svar.

Ett förslag!
BILD 2, så här kan du göra tex.

Om du inte har fotograferat i IR när du tog din bild så kan du alltid trolla lite i Photoshop efteråt, kanske blir det inte lika bra men ganska nära i alla fall.
Som du ser i lagerpaletten har jag först gjort:
1. En kopia på originalet och gjort den svarvit
2. En kopia till på originalet som jag lägger över den svartvita + att jag gör den oskarp, på det här lagret ställer jag blandningsläget till>Ljusare
3. Sen gör jag ett nytt lager (överst) som jag fyller med en ljusgul färg. Blandningsläget till> Mörkare. Sen får man dra ner opaciteten tills att man tycker det ser bra ut.

Bilagor

• seb2.jpg
    seb2.jpg
    74.4 KB · Visningar: 358
Någon som vet hur man ska göra ifall man har en bild i RAW format (*.NEF i mitt fall) och vill ha 3 likadana med olika exponeringar för att sedan öppna i Photomatix?

Öppnar jag *.NEF filen och ändrar exponering ochj sedan sparar till *.RAW så vill inte Photomatix öppna den sen eftersom den är i fel format.

johnnynu skrev:
Någon som vet hur man ska göra ifall man har en bild i RAW format (*.NEF i mitt fall) och vill ha 3 likadana med olika exponeringar för att sedan öppna i Photomatix?

Öppnar jag *.NEF filen och ändrar exponering ochj sedan sparar till *.RAW så vill inte Photomatix öppna den sen eftersom den är i fel format.

Spara bilden i tiff-format så fungerar det.

ANNONS
Götaplatsens Foto