Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hdr

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hejsan, vet inte om detta är rätt ställe i forumet men chansar på det helt enkelt.

Har lust att börja fota lite HDR, gjort det en gång tidigare för ett par år sedan, gick väl okej. Men minns inte hur jag gjorde.

Vanligast är väl 3 exponeringar men man kan väl köra med många fler om jag inte missminner mig?

Skulle uppskatta om någon förklarade hur jag fotar de "råaste/finaste" HDR bilderna, så man verkligen ser att man fotat HDR.

Undvik extrem HDR! Såvida du inte vill att det ska se ut som f#n.

Här är ett exempel på HDR med 3 bilder i RAW med 3 steg mellan varje.

Bilagor

• ImageUploadedByTapatalkHD1382375973.370999.jpg
    ImageUploadedByTapatalkHD1382375973.370999.jpg
    45.4 KB · Visningar: 125
Canon?

Hejsan, vet inte om detta är rätt ställe i forumet men chansar på det helt enkelt.

Har lust att börja fota lite HDR, gjort det en gång tidigare för ett par år sedan, gick väl okej. Men minns inte hur jag gjorde.

Vanligast är väl 3 exponeringar men man kan väl köra med många fler om jag inte missminner mig?

Skulle uppskatta om någon förklarade hur jag fotar de "råaste/finaste" HDR bilderna, så man verkligen ser att man fotat HDR.

Om du fortfarande har Canon kan du prova först med DPP som finns på din skiva. Det är en raw-hanterare med inbyggd hdr-funktion om man vill. Ta bilderna i RAW-format så blir det bäst. Tycker du inte att det finns tillräckligt med funktioner i DPP´s hdr-funktion kan du ju sedan köpa något bra hdr-program. Programmet funkar också med JPG-bilder.

Jag har nyligen köpt mig en Canon 6D och tänkte att jag skulle börja fota lite HDR med deras inbyggda system för det.
Men när jag kollar i menyn där jag ser att det står "HDR" så låter den mig inte välja det. Allt annat är highlighted men just HDR går inte att välja. Någon som vet varför?
Har kört med Nikon innan så är inte awesome bra på Canons menyer ännu, så tacksam för hjälp!

Förmodligen fotar du i råformat inte inte i jpg. Du uppnår förmodligen samma resultat om du använder DPP:s inbyggda HDR-modul och råfiler.

Sorry för föregående inlägg, fruktansvärt opåläst av mig.
Du har helt rätt! Ändring av RAW till JPG gjorde sitt.
Dock blev det ganska tråkiga resultat när jag provade hemma med lite lampor.

Någon som har tips på en bra HDR tutorial också kanske?

ANNONS