Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hej Canon Ef-M?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mandeep

Avslutat medlemskap
Hej städade lite på vårt företags gammla lager där jag hittade en Ny orörd Canon EF-M från 1992

med tillhörande blixt "speedlite 200m"

allt i orginal kartong.

vad kan en sån va värd om man vill sälja den för jag har ingen nytta av en sådan har lästa runt lite på nätet.. har sett att den är en ganska ovanlig modell.. som är ganska så svår att få tag i nu

Va där det för kamera?
Det är ju ingen eos har canon gjort andra systemkamorer i modern tid än eos?
Kanske eos onda tvilling.

Robin Gyllander skrev:
Va där det för kamera?
Det är ju ingen eos har canon gjort andra systemkamorer i modern tid än eos?
Kanske eos onda tvilling.
Hahahaha. Jodå, Canon började med eos... nej vänta nu vet jag inte vad eos står för och när det kom men om vi snackar objektivfattning så bytte dom i början av 90-talet från FD till EF. Jag vet inte vilken fattning din kamera har Mandeep, kanske en av dom första med EF ? Står det inte något mer på kameran ?

/ Erik

Fortsättning :
På mitten av 80-talet fram till drygt 90 hette två av Canons kameror T70 och T90 (finns fler modeller), båda med FD-fattning och motordriven filmframmatning. Min farsa har en lite äldre (någon gång första halvan av 80-talet) med manuell filmframdragning men elektronink slutare (kräver ett halvhögt 3 V batteri). Han har också en T70 som har motordriven filmframmatning och en display på ovansidan. Mandeeps kamera tycker jag ser ut som ett mellanting av dessa bägge.

/ Erik

Och Håkan hann före...

Mr_H skrev:
Den här är Canons enda manuellt fokuserade kamera med EF-objektivfattning. De kan inte ha sålt många av dem då den kom ut. Se http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/eoscamera/EFM/index.htm

En rolig sak är att namnet EF användes redan på 70-talet för denna kameran: http://mikegrigsby.com/mrg/html/canon_ef.html men då för FD-objektivfattning.
Av första länken att dömma verkar det som den här kameran kan använda morderna objektiv, fast bara med manuell fokus. Den verkar ha snittbild för fokusering och är därför lätt att fokusera med. Något för en som har ett canon eos system och vill köra lite film ? (Själv har jag en eos 3 (analog) som kompliment till eos 30D).

/ Erik

ekemannen skrev:
Hahahaha. Jodå, Canon började med eos... nej vänta nu vet jag inte vad eos står för och när det kom men om vi snackar objektivfattning så bytte dom i början av 90-talet från FD till EF. Jag vet inte vilken fattning din kamera har Mandeep, kanske en av dom första med EF ? Står det inte något mer på kameran ?

/ Erik

EOS - Electro Optical Systems

ed: tydligen även gryningens gudinna i grekisk mytologi.

ANNONS
Götaplatsens Foto