Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hel fel färger - d40

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Jag var ute och tog några bilder med min d40 med tillhörande 18-55. När jag lagt bilderna i datorn så ser jag att färgerna är totalt fel, tog bilder på en röd-vit båt och det röda har skitit sig totalt! Har aldrig varit med om det förut, kan det vara så enkelt att jag borde använt blixten?? Hade solen snett från sidan men tycker det inte borde spelat nån roll, ett par av bilderna är ok. Tänkte bifoga ett par bilder men det är lite svårare att se eländet på små bilder så....
mvh jens

En bifogad bild hade underlättat mycket.

Blixt tror jag inte på. Av den enkla anledningen att en båt fotar du väl inte på ett par meters avstånd?

Javisst är det så, stod ca 4-6 meter ifrån båten och kan inte riktigt fatta varför bilderna ser ut som dom gör. Har du epost adress så mailar jag gärna några ex av eländet så får du dig ett skratt iallafall...

Ja jag drog iväg dom full size, vad tror du att jag gjort fel?? Bored ju vara jag som dummat mig och inte kameran ju...?...

Blixten gör nog absolut ingen skillnad på dina foton i alla fall...

Men konstigt, massa svarta prickar i den annars ganska klara bilden. Det röda skrovet blir svartprickigt, men bara på en viss del av bilden.

Bifogar en bild för dig så andra kan se.

Bilagor

• bild 12553.jpg
    bild 12553.jpg
    52.5 KB · Visningar: 395
Jag funderade åxå på reflexer men på bilden akterifrån borde ju inte kajen kunna ge reflexer tycker jag...

Just den röda färgen är den som sticker av mest på D40:n (jämfört med normativ färgkarta), den är i jpeg-läge alltför mättad. För egen del plåtar jag alltid i råformat - problemet så gott som ur vägen.

(http://surl.se/cnmn)

På min skärm ser exempelbilden ovan i tråden dessutom lite underexponerad ut.

Jag kan inte se speciellt mycket på den lilla bifogade bilden, men Exif-datan talar om att bilden är tagen med iso 1600! Undrar om det inte är där problemet ligger.

//Martin

Ja nu såg jag att kameran visar iso1600, men i menyn viasr den auto-iso. vad har jag nu missat???

Såg nu att jag hade kameran inställd på iso1600, fotade en bil inomhus häromdagen och ville inte använda blixten. Hade tydligen glömt att byta iso efteråt:-/ Hoppas att det var det som spökade. Ska åka till hamnen imorn igen och ta en del nya bilder så kanske saken är löst...
Dax att lägga örat på kudden nu.

Hoppas vi hittat felet ;)
Återkom gärna i tråden och berätta om resultatet.

En gyllene regel. Återställ ALLTID kameran till det läge du vill ha den efter varje fotosession.
Själv ställer jag den i A-läget, Autoiso, Auto vitbalans och centrumvägd ljusmätning.

//Martin

Nu har jag testat flera olika inställningar på kameran, ändrade ljusmätning, fokuspunkt osv, tog även några bilder på "full auto". Sen ställde jag in kameran lika som igår och tog ett par bilder. Felet var ju så enkelt som fel iso, hade ju glömt ändra från iso 1600 och då blev färgen helt tokig.
Nu är allt finfint igen!
mvh jens

Det var skönt det löste sig så lätt.
Hade du inte ställt frågan hade du nog grubblat ett tag. Nu lärde du dig en viktig sak som du inte lär göra om.
Lycka till med ditt fortsatta fotograferande.

Rättelse till mitt förra inlägg om mina grundinställningar. Jag har inte autoiso utan iso100.

//Martin

Jodå nog har jag grubblat en hel massa redan! Funderade ett tag om man skulle våga ställa en sån dum fråga här på forumet men jag tog en changsning och det visade ju sig lönande. Tusen tack för alla svar! Nu kommer jag nog att ha mer/bättre koll på skärm och inställningar i fortsättningen.

mvh jens

ANNONS
Götaplatsens Foto