Paragrafryttaren
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Manuella möjligheter på en automatisk kamera är ganska krångligt att använda jämfört med en helmanuell kamera. Har man vant sig vid en helmanuell kamera är den lika snabb att använda som en automatisk dito. Dessutom blir resultatet mer förutsägbart när man inte låter kameran sköta inställningarna.
Jag fick under mina tre veckor på Gotlands folkhögskola tillfälle att bekanta mig med en Nikon FM2 och tycker att en jämförelse med min 3:a är på sin plats här.
EOS 3 i MF och manuellt läge:
- Fokus med vänster hand.
- Slutartid med höger pekfinger
- Bländare med höger tumme eller liksom EOS 300 höger tumme och pekfinger (shiftfunktion på knappen för val av fokuspunkt), det senare går snabbare för mig med små fingrar då jag slipper flytta tummen så mycket och det bara blir en ratt att använda.
- Tydlig och samlad presentation i sökaren med digital stegad skala i halva eller tredjedels steg för ljusmätaren.
FM2:
- Fokus med vänster hand.
- Bländare med den andra vänsterhanden (!)
- Slutartid med höger hand på en liten ratt till höger om prismahuset. Iaf. jag måste flytta handen från avtryckaren för att ändra tid.
- Exponeringspresentation på, rätta mig om jag minns fel, tre (!) sidor i sökaren. Analog nål utan skala (?) för ljusmätaren.
På min fars gamla Nikkormat FT2 slipper man flytta handen från avtryckaren men i gengäld så har vänsterhanden tre (!) rattar att skruva på (fyra med zoom).
Med dessa enkla konstateranden skulle jag vilja framföra, i princip som fakta, den något lättantändliga åsikten att det här med att det skulle vara lättare att arbeta manuellt med en gammal helmanuell kamera är en myt som kommer sig av att fotografer uppväxta med såna kameror är vana vid dem och dessutom gärna ser nybörjare vandra samma gamla väg och "lära sig fota på riktigt".