Annons

Hela utrustningen stulen- köpa allt nytt- men vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

pelleplutt

Aktiv medlem
Jag fick hela min kamerautrustning stulen under en resa. Och då snackar vi hela.

Jag hade en Nikon D300s och fem objektiv (zoom, vid, kit, fast 35 fast 50) blixt, lite lull lull som fjärrutlösare, UV-skydd, osv.

Jag har aldrig varit någon tekniknörd och har därmed aldrig följt med i utvecklingen. Mitt zoomobjektiv var med från analoga tiden till exempel (Nikon 80-200 2.8).

Nu ska jag alltså köpa nytt och behöver lite input.
Jag har fotat Nikon sedan 96 så jag är bekväm med deras system och har provat många andra som jag inte trivts lika bra med så vi kan hålla oss inom Nikon-familjen.

Jag har fotograferat rätt mycket i jobbet innan (jag är rese och friluftsjournalist och fotograf) Men sedan jag fick barn för 4 år sedan har jag dragit ner avsevärt på den typen av jobb och fotograferandet står för kanske 5-10% av inkomsten nu istället för 40-50 som innan. Jag vill dock ha en vettig kamera så jag kan sälja bilder om andan faller på.

Det är i första hand huset jag är i behov av råd kring. Jag tänker mig inleda med att köpa ett fast 35 och ett fast 50 eftersom jag de sista 4 åren tog 95% av alla bilder med dessa. Då ekonomin tillåter blir det ett vidvinkel och eventuellt en begagnad zoom om jag vinner på lotto ;) (Försäkringsbolaget slänger ju inte en skattkista i huvudet på en direkt...)


Så- vad skulle ni ge för råd till en som är van med Nikon D300s men vill ha något lite modernare, eventuellt med möjlighet att filma, eventuellt med möjlighet till trådlös bildöverföring osv (inga krav, men kul om det finns)

Hur ska jag resonera. Jag vill gärna landa under 20' på kvittot om det går
 
Nikon har idag bara ett hus som är av samma storlek som den gamla D300s. Det är D810 som på alla sätt är en bättre kamera än din D300s. Tyvärr ligger den på 31' och alltså utanför budgeten. De billigare fullformatarna D610 och D750 är mindre men ligger ändå rätt bra i handen. De har dock en annan uppbyggnad med PASM-ratt etc. Om det är en för eller nackdel finns det olika åsikter om.

Din fasta 35 för DX kan ersättas med en 50/1.8FX för små pengar. Din gamla 50 bör ersättas av en 85/1.8 som inte heller är så farligt dyr.

Vill du ändå ha ett hus i samma storlek som din gamla D300s finns det gott om begagnade D800 för 12-15'. Det finns också en del ljusstarka FX-zoomar ute begagnat. Optimalt är väl 14-24/2.8+24-70/2.8+70-200/2.8 men på pratar vi ca. 10' styck och ca. 1 kg per objektiv, lite mer för 70-200:an.
 
Nikon har idag bara ett hus som är av samma storlek som den gamla D300s. Det är D810 som på alla sätt är en bättre kamera än din D300s. Tyvärr ligger den på 31' och alltså utanför budgeten. De billigare fullformatarna D610 och D750 är mindre men ligger ändå rätt bra i handen. De har dock en annan uppbyggnad med PASM-ratt etc. Om det är en för eller nackdel finns det olika åsikter om.

Din fasta 35 för DX kan ersättas med en 50/1.8FX för små pengar. Din gamla 50 bör ersättas av en 85/1.8 som inte heller är så farligt dyr.

Vill du ändå ha ett hus i samma storlek som din gamla D300s finns det gott om begagnade D800 för 12-15'. Det finns också en del ljusstarka FX-zoomar ute begagnat. Optimalt är väl 14-24/2.8+24-70/2.8+70-200/2.8 men på pratar vi ca. 10' styck och ca. 1 kg per objektiv, lite mer för 70-200:an.

Tack för tips
Ja 80-200:an var rätt tung den med :D
Ska spana in husen du snackar om. Jag tänkte också på det där med att ersätta objektiven med längre brännnvidd eftersom brännvidsförlängningen försvinner. Får ha det i åtanke.

En snabb googling på 750:n tycker jag den ser extremt lik ut i sin uppbyggnad som 300:an. Vad menas med PASM-ratt?
 
Bengts förslag att gå upp i sensorstorlek innebär oxå att man behöver öppna plånboken mer.
Nikon har precis släppt D7200 så en D7100 sjunker väl i pris just nu.

När du skriver filma, vad menar du mer exakt då?
Nikons filmfunktion har ingen bra AF. Jag sätter skärpan med AF och sedan stänger jag av AF o går över till filmning.
Bättre att hålla sig till manuell fokus om det inte är utomhus i solljus.
 
Tack för tips
Ja 80-200:an var rätt tung den med :D
Ska spana in husen du snackar om. Jag tänkte också på det där med att ersätta objektiven med längre brännnvidd eftersom brännvidsförlängningen försvinner. Får ha det i åtanke.

En snabb googling på 750:n tycker jag den ser extremt lik ut i sin uppbyggnad som 300:an. Vad menas med PASM-ratt?

Alla Nikons mindre hus har en ratt med vilken man väljer P=program, A=bländare, S=slutartid, M=manuell. Det brukar även finnas några fler "specialprogram" för olika fotosituationer. Med D800/810 och D4s väljer man PASM genom att tycka på en "mode" knapp och sedan använda hjulen.

Med D7100 blir det naturligtvis billigare än FX men det huset är ännu mindre. Men igen, vill du ha ett mindre hus är det ingen nackdel.
 
Nikon har många varianter på hus med samma sensorstorlek som D300s. De senaste tillskotten är D5500 och D7200. Den som är närmast D300s i handhavande är D7200, den har inte släppts men är i faggorna när som helst.

Nikon har också ett bra urval fasta och relativt billiga objektiv med ljusstyrka 1,8. 20mm, 28, 35 50 och 85. Alla mycket bra och inte så dyra. Fördelen med dem är också att de funkar lika bra på kameror med större sensor.

En D7200 med 35/1,8 och 50/1,8 landar på strax under 19' och då har du ett helt modernt system, ny kameramodell och objektiv som är utvecklade nyligen.

/Frode
 
Alla Nikons mindre hus har en ratt med vilken man väljer P=program, A=bländare, S=slutartid, M=manuell. Det brukar även finnas några fler "specialprogram" för olika fotosituationer. Med D800/810 och D4s väljer man PASM genom att tycka på en "mode" knapp och sedan använda hjulen.

Med D7100 blir det naturligtvis billigare än FX men det huset är ännu mindre. Men igen, vill du ha ett mindre hus är det ingen nackdel.

Ok jag fattar. Ja på 300:an fanns ju valen på en ratt ja
Ja, det här med husstorlek är ju en delikat fråga. Jag valde 300 för den var relativt liten och eftersom jag använde den 95% som rese- och friluftskamera (köpte den då jag gjorde en bok om vandring i Skåne) så ville jag inte ha en för stor. Men samtidigt känner jag på min gamla avlagda D70 att den känns som en platsleksak idag. Jag ska definitivt spana in D7200 som verkar vara mest i linje, Jag skulle gärna köpa en D810 men har lite svårt att motivera det ekonomiskt då jag inte längre drar in lika mycket på foto
 
Nikon har många varianter på hus med samma sensorstorlek som D300s. De senaste tillskotten är D5500 och D7200. Den som är närmast D300s i handhavande är D7200, den har inte släppts men är i faggorna när som helst.

Nikon har också ett bra urval fasta och relativt billiga objektiv med ljusstyrka 1,8. 20mm, 28, 35 50 och 85. Alla mycket bra och inte så dyra. Fördelen med dem är också att de funkar lika bra på kameror med större sensor.

En D7200 med 35/1,8 och 50/1,8 landar på strax under 19' och då har du ett helt modernt system, ny kameramodell och objektiv som är utvecklade nyligen.

/Frode
Tackar och bockar frö bra tips. Låter ju som ett bra upplägg. Nu var jag mer eller mindre förälskad i mitt 50 mm1.4 så jag kanske får lätta lite på plånboken och köpa ett 1.4 ändå. Men inser att det är stora skillnader i prislapparna...
 
Samma handhavande som D300s finns bara i de rena proffshusen - D810 och D4s idag. De flesta moderna kameror innebär ett steg upp i sensorprestanda. För att maxa detta skulle jag ändå gå på FX som andra föreslagit.

Skall den totala budgeten hamna under 20.000:- skulle jag föreslå D610 där 35DX motsvaras av 50mm på FX och 50 på DX har närmast motsvarighet på 85mm på FX. Allt detta skulle rymmas under 20.000:-. Kan du tänka dig beg ryms D800/E plus motavarande gluggar inom budget. Där är handhavandet samma som på D300s men det är färre bps. AF är bättre på D800/E.
 
Samma handhavande som D300s finns bara i de rena proffshusen - D810 och D4s idag. De flesta moderna kameror innebär ett steg upp i sensorprestanda. För att maxa detta skulle jag ändå gå på FX som andra föreslagit.

Skall den totala budgeten hamna under 20.000:- skulle jag föreslå D610 där 35DX motsvaras av 50mm på FX och 50 på DX har närmast motsvarighet på 85mm på FX. Allt detta skulle rymmas under 20.000:-. Kan du tänka dig beg ryms D800/E plus motavarande gluggar inom budget. Där är handhavandet samma som på D300s men det är färre bps. AF är bättre på D800/E.

Nackdelen med att handla begagnat av privatperson är ju att man inte får dra av momsen om jag fattat det hela rätt
Min budget är ju lite flytande. Jag kommer ju inte köpa allt på en gång och för att bygga upp en ny utrustning igen krävs ju mer än 20' totalt. Men jag tnkte mig cirka 20 i ett flrsta skede med hus och två objektiv. kan bli 25 också om det krisar

Tack för allt engagemang, jag blir lite rörd :)
 
Jag skulle gärna köpa en D810 men har lite svårt att motivera det ...
Allt måste inte motiveras ekonomiskt.
Ibland gör man de bästa affärerna med hjärtat för då känner man sig nöjdast och behöver inte snegla på att byta upp sig.
Titta bara på de bilar som rullar förbi. Alla(nästan alla) tar dig från A till B och det är all funktion en bil kan ge.
 
Allt måste inte motiveras ekonomiskt.
Ibland gör man de bästa affärerna med hjärtat för då känner man sig nöjdast och behöver inte snegla på att byta upp sig.
Titta bara på de bilar som rullar förbi. Alla(nästan alla) tar dig från A till B och det är all funktion en bil kan ge.

Visst är det så. Men jag fick två hela handbagage stulna så det är mycket nytt som ska köpas- dator, ipad, DVD till barnen osv om man ska ersätta allt. Och med tanke på att jag inte längre tjänar pengar på mitt fotograferande i någon större utsträckning kommer jag ha svårt att motivera en investering på över 30 000 för en kamera som visserligen är bra men där jag kanske kan få en som fyller 99% av mina önskemål för 13-14... hade jag jobbat som för fem år sedan hade det varit en helt annan sak...

och jag håller med dig i stort. man ska inte köpa det billigaste utan det mest prisvärda- dvs det som har störst värde för just dig och dina behov- delat med kostnaden...
 
Allt måste inte motiveras ekonomiskt.
Ibland gör man de bästa affärerna med hjärtat för då känner man sig nöjdast och behöver inte snegla på att byta upp sig.
Titta bara på de bilar som rullar förbi. Alla(nästan alla) tar dig från A till B och det är all funktion en bil kan ge.

Till saken hör också att jag inte r en "snegla på att byta upp mig" typ- Jag köper inte ny telefon förrän den gamla går sönder och jag köpte d300:an då D70:n gick sönder och nu köper jag för att den är stulen. Jag hade en 6 år gammal dator innan den blev stulen osv. Så jag är ganska lite orolig för den aspekten ;)
 
Har man företag finns på vissa begprodukter från t ex Scandinavian photo och Mattssons möjlighet att dra av momsen.
 
Jag ska ge dig ett lite annat infall på funderingarna, passar dig bra om du tycker om att vara ute och röra på dig i skog, mark, resor m.m.

Jag har tidigare kört med Nikon D300, 700, 800 och har precis som du haft fotograferandet som en bisyssla och den har blivit mindre samtidigt som barnen blivit större.

De stora husen och framförallt gluggarna gjorde att jag kände mig lite hämmad ibland och speciellt de senaste åren har jag satsat på lite vandringsfiskeresor och liknande.

Jag funderade ett tag och vägde mina alternativ, det slutade med att jag sålde ALLA mina Nikon-prylar och satsade på ett spegellöst system från Fujifilm istället. Samma sensorstorlek som din D300 hade och en del riktigt fina, ljusstarka och kompakta objektiv med fast brännvidd. Deras mindre zoomar är även de av utmärkt optisk kvalitet. Jag har själv inte satsat på deras nya zoomar med f2.8 för att jag tycker om att hålla nere storleken på prylarna.

Nackdelar med systemet är att du får skaffa fler extrabatterier än man tvingades ha när man körde Nikon. Bildredigeringen är lite annorlunda när man kör från RAW, men väljer du att plåta direkt i JPG så blir de filerna riktigt riktigt bra.

Jag har själv 2 st Fujifilm X-T1 som jag använder till mitt fotograferande, har även en Xpro-1 som jag har med i min datorväska på "mitt riktiga jobb".

X-T1 + 18-55 + 55-200 skulle passa i din budget med lite pengar över till batterier och minneskort.
Sen kan du komplettera med något ljusstarkare alternativ framöver, själv gillar jag deras 23/1.4 skarpt.
 
Till saken hör också att jag inte r en "snegla på att byta upp mig" typ- Jag köper inte ny telefon förrän den gamla går sönder och jag köpte d300:an då D70:n gick sönder och nu köper jag för att den är stulen. Jag hade en 6 år gammal dator innan den blev stulen osv. Så jag är ganska lite orolig för den aspekten ;)
Kanske behöver tänka annorlunda just nu?

2011 när jag skaffade min första digitalkamera så visste jag att jag skall ha FF.
Men pengarna fanns inte till D700 så jag gjorde en omprioritering. Köpte den billigaste med 18-105. Den använder jag idag vid riskfotografering, när jag inte vågar använda D800, utlåning till barna, på stranden osv.
 
Jag ska ge dig ett lite annat infall på funderingarna, passar dig bra om du tycker om att vara ute och röra på dig i skog, mark, resor m.m.

Jag har tidigare kört med Nikon D300, 700, 800 och har precis som du haft fotograferandet som en bisyssla och den har blivit mindre samtidigt som barnen blivit större.

De stora husen och framförallt gluggarna gjorde att jag kände mig lite hämmad ibland och speciellt de senaste åren har jag satsat på lite vandringsfiskeresor och liknande.

Jag funderade ett tag och vägde mina alternativ, det slutade med att jag sålde ALLA mina Nikon-prylar och satsade på ett spegellöst system från Fujifilm istället. Samma sensorstorlek som din D300 hade och en del riktigt fina, ljusstarka och kompakta objektiv med fast brännvidd. Deras mindre zoomar är även de av utmärkt optisk kvalitet. Jag har själv inte satsat på deras nya zoomar med f2.8 för att jag tycker om att hålla nere storleken på prylarna.

Nackdelar med systemet är att du får skaffa fler extrabatterier än man tvingades ha när man körde Nikon. Bildredigeringen är lite annorlunda när man kör från RAW, men väljer du att plåta direkt i JPG så blir de filerna riktigt riktigt bra.

Jag har själv 2 st Fujifilm X-T1 som jag använder till mitt fotograferande, har även en Xpro-1 som jag har med i min datorväska på "mitt riktiga jobb".

X-T1 + 18-55 + 55-200 skulle passa i din budget med lite pengar över till batterier och minneskort.
Sen kan du komplettera med något ljusstarkare alternativ framöver, själv gillar jag deras 23/1.4 skarpt.
Tack
Klart intressant
 
ANNONS