Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hela utrustningen stulen- köpa allt nytt- men vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske behöver tänka annorlunda just nu?

2011 när jag skaffade min första digitalkamera så visste jag att jag skall ha FF.
Men pengarna fanns inte till D700 så jag gjorde en omprioritering. Köpte den billigaste med 18-105. Den använder jag idag vid riskfotografering, när jag inte vågar använda D800, utlåning till barna, på stranden osv.

Ursäkta en idiot som totalt skippat teknikläsning de senaste 5 åren. Om jag väljer en fullformat- är det en helt annan linje objektiv man snackar om då- som också de är dyrare? Eller är jag ute och cyklar?

Hur pass mycket bättre är fullformat? är det som att fota med ett ljusstarkare objektiv typ. dvs att det liksom kläms in mer färg och öjus i bilderna och de blir klarare, starkare och mer tryck i? Eller är det bara att de blir mycket större?
 
Ursäkta en idiot som totalt skippat teknikläsning de senaste 5 åren. Om jag väljer en fullformat- är det en helt annan linje objektiv man snackar om då- som också de är dyrare? Eller är jag ute och cyklar?
Delvis en annan linje. Teleobjektiv och fasta objektiv är ofta samma för båda, men vidvinkelobjektiv och normalzoomar är olika.

Hur pass mycket bättre är fullformat? är det som att fota med ett ljusstarkare objektiv typ. dvs att det liksom kläms in mer färg och öjus i bilderna och de blir klarare, starkare och mer tryck i? Eller är det bara att de blir mycket större?
Det är ungefär som att fota med ett objektiv som är ett steg ljusstarkare. Bilderna blir inte nödvändigtvis större. Både D600 och D7100 är på 24 Mpix. Den riktigt stora proffskameran D4 tar ännu mindre bilder.
 
Delvis en annan linje. Teleobjektiv och fasta objektiv är ofta samma för båda, men vidvinkelobjektiv och normalzoomar är olika.


Det är ungefär som att fota med ett objektiv som är ett steg ljusstarkare. Bilderna blir inte nödvändigtvis större. Både D600 och D7100 är på 24 Mpix. Den riktigt stora proffskameran D4 tar ännu mindre bilder.

Tack (och tack för att ni inte dömer en som fuskat som fotograf utan att veta skillnaden ;)

Jag är lite sugen på den nya 7200 nu när jag börjat läsa. Känns som den ligger i min användningssfär. Lite roligare än min gamla men inte för dyr. Känns dumt att köpa en 7100 om de nu kommer en uppdatering om två veckor... (angående diskussionen om att inte snegla på andra kommande köp...) Men samtidigt är det det där med fullformat....

Fick precis besked från försäkringsbolaget som var helt OK. Så nu kanske jag kan köpa något i alla fall :)
 
Går du in på Cyberphotos hemsida o bland objektiven så kan du klicka i och ur rutorna:
Anpassad för fullformat
Endast för APS-C sensor

Det bör ge en bild på skillnaden.

Annars tycker jag att själva sökaren är mitt mest rationella motiv för FF.
Sökaren i D3100 gör ingen lycklig...

Men de färdiga bilderna, de hänger fortfarande på fotografen...
 
spegellöst runt hörnet

har själv Nikon FF (D800) och är nöjd med den. Om jag stod på ruta "0" igen skulle jag själv definitivt titta på de spegellösa alternativen. Nikon kommer de också men det ligger kanske 1 år bort?

Hade en Sony Nex7 för mina gamla Pentax objektiv. Har sålt allt det nu men jag gillade verkligen den kameran.
 
Inte bara NIKON

Prova SONY A7 eller SAMSUNG Nx1.
Det är moderna kamera system, och bär vänliga.
Testa först.
Jag har NIKON och SONY.
Sony är min kamera för resa o promenader.
 
Man måste komma ihåg att vad gäller kameraframsteg är det ofta fråga om små steg med varje modell för att få folk att byta upp sig. D7200 har ffa en större buffer mot D7100 men tar man inte långa bildserier lär det inte vara avgörande. Bildkvaliteten lär inte skilja markant mot D7100 och man sparar flera tusen. Senaste modellen innebär inte de kliv det var 5-7 år sedan. D7200 hamnar också väldigt nära D610 i pris som ger ännu bättre bildkvalitet och större sökarbild.

Det som man ffa kommer märka vid byte till spegellöst är att kamerahusen är överlag små - på gott och ont. Reglage blir gärna små och pilliga. Där ligger nog NX1 bäst till.
 
Mattssons foto har nu en D800 för 15.000. Ihop med en 50/1.8 och en 85/1.8 klarar sig TS under budgeten på 20' och får värdens bästa sensor och ett hus som väldigt mycket påminner om hans gamla.
 
ANNONS