Annons

Helt manuell systemkamera..

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Finns det någon bra system digitalkamera där du kan ändra allt manuellt? dvs... att på en vis tid går det bara sätta spec bländare mm?
Är själv inte så bra på de där med systemkameror men har kört med min fars gammla kamera och den är helt manuel..
Lånade hem en eos 350d och provade den under en helg... men antingen gjorde jag nått fel eller så funkar det inte på den..

verkar som om man sätter en spec tid så gär det bara välja kanske 2-3 olika bländarsteg..(lite som en kompaktkamera)

har jag fel och om inte vad finns det för kamera i "rimlig" prisklass som klarar detta?

(kanske lite rörig post... men hoppas ni fattar)

//Simon

Om du ställer den på M-läget så blir den helt manuell. Dvs du får sätta bländare och tid själv.

/ Marcus

350D har alla möjligheter:
Du kan köra
1. Helt manuellt i "M" läge (du väljer både tid o bländare. Kameran tillåter "fel" värden)
2. Tidförval (du väljer en tid och kameran väljer bländare)
3. Bländarförval: (du väljer bländare, kamerna tid)

Dessutom två "toklägen" där kameran väljer tid o bländare. I "heltok" väljer kameran "allt" dvs även blixt, upplösning mm mm. Riktig "point and shoot" alltså.

Jag tror att alla digitala systemkameror oavsett fabrikat i princip har samma funktioner. Modellerna i lägre prisklasserna har "toklägen" medan de mer proffsintriktade ofta har hel o halv manuella samt någon "tok light"

Jo, jag tror jag fattar. Det blir en alldeles för lång förklaring för att skriva här. Kort kan man säga att ISO-talet har med att göra hur mycket ljus kameran behöver, tiden är hur lång tid det släpps in ljus i kameran och bländaren reglerar hur stor öppningen in i kameran skall vara. Genom olika kombinationer av dessa tre kan du reglera och variera t ex skärpedjup och ändå få bilden exponerad rätt.Om du ställer in en viss tid och sedan försöker ändra bländaren så ändrar du exponeringen.

Det är lite krångligt det här och mitt råd är att du lånar en fotobok på biblioteket och läser igenom det här med tid och bländare. Det går bra med en urgammal eftersom principerna är desamma

Lycka till!

Tibor skrev:
350D har alla möjligheter:
Du kan köra
1. Helt manuellt i "M" läge (du väljer både tid o bländare. Kameran tillåter "fel" värden)
2. Tidförval (du väljer en tid och kameran väljer bländare)
3. Bländarförval: (du väljer bländare, kamerna tid)

Alltså då man akn ju bara bestämma 1 av dom...

just nu har jag bara en kompakt kamera och med den är nackdelen att om jag vill ta en bild med lång dit under dagen så kan jag inte sätta bländaren rätt... bilderna blir altså för ljusa..

tex... skulle vilja ta på en bil som kör förbi mitt på ljusa dagen och ändå få den där "farkänslan" så bakrunden blir utdragen..
(om ni fattar vad jag menar...)

På min kompaktkamera finns det bara fasta lägen för bländare dvs 2 olika lägen...

om jag sätter up tiden så mycket som jag behöver för att kunna ta en bild på dagen så får bilen köra helvetes snabbt för att jag ska ens ska kunna se den.. annars blir bilden över exponerad och man kan inte se vad det föreställer..

(svårt att förklara på forumet, men det är grymt irriteradde iaf..)
går det inte bestämma både tid och bländare själv på 350d? eller blir det så att kameran bestämmer det ena... eller att den ger dig några få lägen att välja mellan bara? :/

Shaggbom skrev:
Går det inte bestämma både tid och bländare själv på 350d? eller blir det så att kameran bestämmer det ena... eller att den ger dig några få lägen att välja mellan bara? :/
Som redan sagts i inlägg ovan så går det bra att ställa den i läge M och göra precis som du vill (ex. bländare 22, slutartid 30 sekunder, ISO 1600 osv.)

Shaggbom skrev:
går det inte bestämma både tid och bländare själv på 350d? eller blir det så att kameran bestämmer det ena... eller att den ger dig några få lägen att välja mellan bara? :/
Jag tror inte riktigt att du förstått hur det fungerar. Om bilden ska bli rätt exponerad så spelar det ju ingen roll att kameran bestämmer bländaren om du bestämt tiden, istället för att du ska behöva justera båda tills exponeringsmätaren indikerar rätt balans mellan dem.
Dessutom går det utmärkt att fota i manuellt läge med alla digitala systemkameror (antar jag). Nån fördel med det kan jag dock inte se förutom när det är väldigt mörkt, eller när man medvetet vill felexponera en bild. Skillnaden är bara att du behöver justera ännu ett värde, och ska bilden bli rätt exponerad så blir det ändå samma värde som kameran hade valt.

alltså nu fattar jag inte vad du menar. du skriver om att du vill ta en bild på en bil som kör förbi och få bakgrunden suddig, okej, då behöver du någorlunda lång tid och dessutom panorera med kameran, alltså följa med när du tar bilden för att få den där suddiga bakgrunden.

Du kan bestämma både tid och bländare på 350d (och en hel drös andra kameror)problemet är att du ändå måste se till att bliden blir någorlunda välexponerad. Det är därför du inte kan göra vilka tokinställningar som helst. Däremot kan du hitta kombinationer at tid, bländare och ISO som gör att du kan få välexponerade bilder som ser ut som du vill.

Hoppas att det var till hjälp.

Shaggbom skrev:

just nu har jag bara en kompakt kamera och med den är nackdelen att om jag vill ta en bild med lång dit under dagen så kan jag inte sätta bländaren rätt... bilderna blir altså för ljusa..

tex... skulle vilja ta på en bil som kör förbi mitt på ljusa dagen och ändå få den där "farkänslan" så bakrunden blir utdragen..

På min kompaktkamera finns det bara fasta lägen för bländare dvs 2 olika lägen...

om jag sätter up tiden så mycket som jag behöver för att kunna ta en bild på dagen så får bilen köra helvetes snabbt för att jag ska ens ska kunna se den.. annars blir bilden över exponerad och man kan inte se vad det föreställer..

Upprepning.... Som föregående har sagt så kan du på 350D och även på alla andra systemkameror, digitala som analoga, köra i ett helt manuellt läge (M) Det du pratar om med fartkänsla går ju självklart att fixa, bland det enklste du kan göra... sätt kameran på M, välj lämplig tid och bländare (rätt exponering och tillräckligt långsamtid för "farten") panorera med kameran, klart!

Problemet är nog snarare at du inte riktigt har fullt grepp om hur saker o ting fungerar.... pilla på den där 350D lite mer o du kommer se vad vi pratar om...alt, läs här på fotosidan. Lycka till

Som Brummelisa och Tibor redan skrev (alternativ 1):
Ställ kameran på M!
M betyder 'Manuell', dvs just det att du kan välja precis vilken bländare i kombination med vilken tid som helst.

Din teori om hur du fotar bilar var lite underlig. Har aldrig behövt be någon köra snabbare för att bilen ska synas på bild! (*skrapar sig i huvet*) :)

Experimentera i M-läget (och glöm inte olika ISO-inställningar!), så blir du nog på det klara med hur det funkar.
-------
(Edit: Oj, ser att Kalle B. hann skriva liknande svar samtidigt...)

tack för svaren... hade som sakt bara den där 350d under en och en half dag så han inte fota så mycket.. och då man inte kan alla inställningar den klarar är det långt ifrån tillräckligt med 1 o halv dag ;D

Får låna hem den lite mer och prova..

väldigt sugen att skaffa en systemkamera själv, men har ganska nyligt börjat med foto så det får dröja ett tag.

upptäcker ofta nya saker som skulle vara bra att ha i en kamera och saker som min egen inte klarar...

ska inte köpa någon förän jag är 100% säker på vad jag verkligen behöver.

Shaggbom skrev:

haha, ursäkta att jag skrattar ;) jag skrattar inte åt dig utan snarare åt hur fort han måste får köra... :))

Ok,,, för att få en bil med "fartkänsla" som du pratar om så krävs panorering, man följer med bilen med kameran.

För att det ska funka så bör slutartiden vara ganska låg. Men är det klart solljus mitt på en sommardag så kan du inte köra med sådana tider! spelar ingen roll om du har en kamera från 70 talt eller en digital, det är tekniskt omöjligt. Det finns då 2 olika sätt att lösa det på...

1. Fotografera på förmiddagen eller eftermiddagen när det forotfarande inte är lika ljust ute.

2. tryck på ett filter på objektivet som minskar ljuset, då kan du köra med längre tider...

Shaggbom skrev:

Du kan själv välja vilken som helst av de olika inställningarna: det görs på ett ögonblick med stora inställningsratten. Du väljer läge "M" eller "Av" eller "Tv" osv. Den gröna fyrkanten är "tokläge" "P" är "tok light" Sedan har du programlägen för ""porträtt", landskap" m fl "point and shoot" lägen. Se bilden.

Här inställd på bländarförval "Av", Om du vrider ratten till "M" kan du ställa både tid och bländare helt manuellt oberoende av varandra.

Troligen missade du hur man gör. Eftersom 350D endast har ett inmatningshjul (vid avtryckaren) så ställer du tiden direkt med inmatningshjulet och bländaren med att hålla inne en knapp [+/-]med tummen och samtidigt vrida ratten med pekfingret.

Vissa andra fabrikat liksom Canon övriga modeller 30D och uppåt har två inmatningshjul.Då går det lite smidigare. På 350D kan det vara lite ovant i början att hålla in knappen och rulla inmatningsratten samtidigt för att ställa in bländaren.

Det är just det som är vitsen med systemkameror att du har de flesta viktiga instälningar på rattar o knappar istf menyer.

mvh, tibor

Bilagor

• 350d-ratt.jpg
    350d-ratt.jpg
    33.8 KB · Visningar: 678
Senast ändrad:
aa såg det på den då jag kollade.. det var dock kanske 3 månader sedan lr nått jag hade den och jag var väldigt ny till foto då ;D
jag vet att jag lekte lite med det där men har för mig att jag kunde ställa in vilken tid jag ville men att bländaren bara gick att ändra i 3-4 lägen, typ 2.8 -7.1 lr vad det nu var..
och då använda jag "M"
men som sakt... om ni nu säger att det sla funka så chansar jag på att det gör det :D
får ta mig en ny titt bara jag får tillgång til kameran igen :D

Objektivet bestämmer ju hur långt det går att ställa in bländaren...men de flesta objektiv går från mellan 2.8-4.5 hela vägen upp till iaf 22. Och oftast (eller kanske alltid idag) i tredjedels-steg.

Det är iaf bara att skruva vidare på hjulet så ska det inte vara något som begränsar. I manuellt eller Av-läge osv.

Senast ändrad:
tyckte jag testade det, men att det då tog stop på 7.1... men som sakt... är inte säker på det nu då ni säger att det ska fungera..
vet bara att det var någonting jag reagerade på då jag lekte med den.

Shaggbom skrev:
tyckte jag testade det, men att det då tog stop på 7.1... men som sakt... är inte säker på det nu då ni säger att det ska fungera..
vet bara att det var någonting jag reagerade på då jag lekte med den.

Nejdå i så fall var något helt galet. Har 5 objektiv till min 350D och alla går minst till bländare 22 om man vill. Vissa ännu längre.

Shaggbom skrev:
aa såg det på den då jag kollade.. det var dock kanske 3 månader sedan lr nått jag hade den och jag var väldigt ny till foto då ;D
jag vet att jag lekte lite med det där men har för mig att jag kunde ställa in vilken tid jag ville men att bländaren bara gick att ändra i 3-4 lägen, typ 2.8 -7.1 lr vad det nu var..
och då använda jag "M"
men som sakt... om ni nu säger att det sla funka så chansar jag på att det gör det :D
får ta mig en ny titt bara jag får tillgång til kameran igen :D
Det fungerar!! Bilden är min egna 350D och jag har provat. Däremot som många har påpekat; du bör nog lära dig mer om tid/bländare/känslighet (ISO) och hur de förhåller sig. Av ditt resonemang att döma är det inte manuellt läge du behöver (även om det finns) utan tidförval. Genom att ställa en "lagom" tid får du den rörelseoskärpa du vill ha (utan att riskera livet på föraren genom att be honom köra 300 km/h...). Genom lämpligt "ISO" kan du styra lämpliga eller t.o.m möjliga bländarvärden.

Det absolut bästa sättet att lära sig grunderna är att läsa en bra bok och experimentera. Tack vare digitaltekniken får du ju direkt återkoppling.

Valet av kamera är i detta sammanhang ganska ointressant. Alla digitala systemkameror har de inställningsmöjligheter du behöver. Välj efter plånbok, och hur kameran "känns" i handen och reglage. Canon 350D (som iofs jag är väldigt nöjd med), Nikon 50 eller 70, Pentax, är nog det de flesta skulle rekommendera idag. KonicaMinolta som lite "joker" då de har en intressant anti-skak inbyggd i huset (ligger annars i objektiven: dyrare) men har något osäker framtid pga deras utträde från kameramarknaden och överlämning till Sony.

Lycka till.
Tibor

ANNONS
Götaplatsens Foto