Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt manuell systemkamera..

Produkter
(logga in för att koppla)
PS. "Alla DSLR har fulla manuella möjligheter!!, det är snarare andra saker man går efter när man väljer kamera. Hur den känns att hålla i, hur bra sökare den har, hur bra skärm den har, hur många Mpix den har, vilket brus den har + lite andra saker. Numer är det dock svårt att göra ett dåligt val. Alla kameror som är max 2 år gamla, Nikon, Canon, KonicaMinolta, Pentax o Olympus är väldigt bra. Det man väljer är kanske mer vilket system man börjar bygga på i förhållande till vad man tycker om objektivutbudet och då kanske speciellt utbud av begagnat.... om man inte har så mycket pengar.

Jag tror att Simon vill ha bilen som är sudig på bilden mot fast bakgrund. Det är därför han skriver att i dagens ljus exponeringtid (även vid minsta bländare) är för kort, då bilen måste köras mycket fortare för att blir sudig.
Lösningen på problemmet är som Kalle gav använd neutralt gråfärgade filter och minsta ISO-talet.

Det med bilen var mest ett exempel.. bara att ta under tid då det är dagsljus(även om det är molnigt eller liknande) så är det svårt Om man nu inte kan ändra det som man vill...

Men tex med bilen... ett annat exempel är om jag sitter på ett cafe utomhus och personer går förbi.. mom jag vill ha cafet i focus och personerna som går förbi halv suddiga eller "spöklika" går ju inte det under dagen om man inte har helt manuella inställningar..
sånt funkar inte med den kompaktkamera jag har nu då bländarstegen inte räcker till.. måsste väll isf köra med filter eller någonting liknande..

Men har fattat att 350d klarar det... så det var ju bra.

(btw... fan va många som sitter på det här forumet) ;D man skriver en komentar och sen hinner man knapt trycka på uppdatera så har man 5 svar xD

Fotosidan folket är helt enkelt väldigt hjälpsamma och trevliga :)

Idag får jag 1/8 s på bl 22 och ISO 100. Det borde räcka ganska bra för suddiga rörliga motiv. Räcker inte det eller om det är ännu ljusare kan man utöka "intervallet med exponeringsinställningar" genom att sätta en ND 4 filter framför objektivet. Det är ett neutralt gråfilter som inte ger något färgstick (om det håller hygglig kvalitet) men däremot silar det bort ljus motsvarande 4 bländarsteg. Vips skulle du kunna använda slutartider på uppåt 2s idag istället.

Och i brist på ett sådant kan man kanske ta ett polfilter om man har ett sådant till hands. Det förändrar visserligen lite av bildkarraktären, men silar bort ungefär motsvarande ett bländarsteg.

:D tack för all tips... riktigt kul att få sån här hjälp :D

bara hoppas man får pengar o köpa sig en systemkamera snart då ;D

som nybörjar fotograf är 350d ett bra alternativ?
ska jag köpa en så vill jag att den ska även att den ska räcka några år iaf..

Shaggbom skrev:
:D tack för all tips... riktigt kul att få sån här hjälp :D

bara hoppas man får pengar o köpa sig en systemkamera snart då ;D

som nybörjar fotograf är 350d ett bra alternativ?
ska jag köpa en så vill jag att den ska även att den ska räcka några år iaf..

I Canons modellsegment är det helt klart den bästa nybörjarkameran. Jag gick från kompaktkamera till 350D för ett år sedan och jag har inte växt ur den ännu. Känner fortfarande att det är jag som fotograf som utvecklas och bilderna blir bättre och bättre. Vissa tycker att den är för liten och plastigt byggt. Om du kände att det var ett problem kanske en Nikon D70s är ett alternativ. Fast då kan ju inte du och kompisen bytlåna objektiv med varandra.

Helt manuell, ja då kanske en sådan här kan vara ett alternativ? Dock dyr i jämförelse med billigare DSLR. Men M-bajonetten ger dig tillgång till ett ofantligt optikprogram, från 1930-talets första Leica och en del Zeiss-optik (som står sig bra än idag), 50-talets japanska Canon/Nikon m.fl (och inte att förglömma de fina ryska Jupiter-linserna av hög klass) fram till dagens Voigtländer/Leica/Zeiss av yppersta klass. RD1 lär också vara på gång i ny uppgraderad version snart.

Kollat mycket på 350D och tycker den verkar vara en riktigt bra kamera för mina "behov"..

om storleken så tycker jag absolut inte att den för liten... då jag är van med en compaktkamera funderar jag om jag verkligen kommer bära med mig kameran då jag hittar någonting jag verkligen vill fota..

tycker absolut inte en systemkamera är liten ;D

just nu är jag mer rädd för att OM jag köper en ny, att den kommer ligga och samla dam och jag kommer forfarande bära med mig min lilla smidiga kamera då jag är ute ;p

Då jag skulle börja var jag och kollade en hel del och köpte mig då en sony dsc-w15, tycker den är helt okey... men märker att den saknar en hel del inställningar..

kan ändra tiden på den men bara 2-3 bländarsteg
blir helt klart en systemkamera bara jag får pengar till det :( inte lätt att köpa nått för 6-8 tusen som iaf just nu student/arbetslös.

ANNONS
Götaplatsens Foto