Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemläxa - Efterbehandling #3

Produkter
(logga in för att koppla)

jpersson

Aktiv medlem
Zangarh skrev:
Tyckte att ögonen kom fram bra här.
Så sant, så sant... kanske på bekostnad av helheten men det beror på syftet och på hur mycket tid man har att lägga på detaljerna. Sepian fick ett bättre djup och ögon sjönk tillbaka något. Jag tycker att den blev bättre än den svartvita.

Förresten så tycker jag, generellt sett, om dina inlämningsuppgifter.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
ariadne skrev:
tanken har slagit mig också. hur långt kan man gå innan man liksom börjar kränka en person?
Tanken har slagit mig med! Man märker ganska snabbt vilka ideal som finns hos allmänheten med dessa "remixer". Även hos mig själv.

Dock ser jag detta mer som en rolig grej... Att visa vad man kan göra, inte visa hur man själv vill att en människa ska se ut. Men visst speglas idealen av sig, det går nog inte att komma undan.

Jag har läsrt mig trixa i PS mycket med dessa bilder och tycker det är mycket kul.

Anna, starta gärna en tråd om detta, vore kul att se andras tankar oxå.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Skaplig remake Ricke! =) Jag gillar hennes läppstift!

Joanna, grymt skönt med den stora svarta ytan. Gillar det blåa.

Peter, kul med det tredelade ansiktet, snyggt att du lagt svarta ramar kring varje del. Man kanske skulle fläska på med sjukt mycket färger i den färgade delen? Eller ha en svart/vit..en med svaga färger och en med väldigt mycket färger?

Jag ska försöka ge mig på bilden själv nu...se vad jag kan klåpa till.

Det är kul att se vad alla ni kan fixa, man får lite nya infallsvinklar, ser sådant man inte tänkt på själv.
 

lekimpa

Aktiv medlem
Så nu kommer då min version. Jag har jämnat ut huden så gott jag kan (inte för att jag inte gillar fräknar utan för att lära mig hur). Svagat av det röda i ansiktet. Bytt ögonfärgen. Bytt bakgrund givetvis (jag vet att den är ganska lam, men kom inte på något bättre). Skulle vilja minska blänket i pannan mer än vad jag lyckats med, någon som har tips om hur?

Jag vill lära mig hur man gör huden "Elle"-retucherad...dvs totalt opersonlig och slät. Lyckas inte hur jag än försöker.

Hur får man bort den inklippta känlsan i bilden?
 

Bilagor

Karlington

Aktiv medlem
Kim!

Det finns självklart många sätt att få huden "Elle:ig", men här kommer mina tips (amatörmässiga måhända, men de funkar)! Värt att nämnas är att jag mest kör Paint Shop Pro, men PS är ju bättre, så alla funktioner finns ju där med!

Det vanligaste verktyget jag använder är softningsverktyget! Jag går helt enkelt lös med softningsfingret på huden! Detta smetar ut alla finnar etc i resten av huden så allt blir till en slätare yta! Det finns ibland dock brister i detta, vilket kan visa sig i att hud till exempel blir lite flammig. Det vill man ju inte, så då är mitt tips att man markerar huden som ska slätas och sen lägger på en lagom kraftig gaussian blur! Ibland kan man köra den från början och nöja sig så, men jag softar gärna lite innan! För ytterligare Elle-känsla bör man oftast justera färgerna i fotot. Ökat kontrast ger ofta en önskvärd effekt, men akta dig för att fräta ut delar i huden. Högdagrar och skuggor förstärker visserligen dockkänslan, men eftersom hud inte reflekterar ljus så värst bra ska man som sagt vara försiktig.

Sen så till friläggnigsdelen! Den största anledningen till att friläggnigar ofta ser utklipta ut är att ljussättningen på det utklipta föremålet ofta är annorlunda än bakgrunden. Din bild är ett ganska bra exempel där det på något sätt inte riktigt stämmer! Himmelen i bakgrunden visar på vanligt dagsljus, medan modellen är fotograferad i någon form av studiomiljö (eller liknande). Självklart ger solljus skuggor(!), men tonen och ljusstyrkan/skuggan i hennes ansikte visar på annan ljuskälla än solen! Ett annat problem vid friläggningen är tålamodet! Det är väldigt tidskrävande och tråkigt att till exempel frilägga hår. Det finns dock vissa hjälpmedel! PS har ett friläggnings-plugin, som enligt mig funkar rätt bra! Speciellt på hår! Vet inte vad det heter, men om inte jag har helt fel så är det standard nu för tiden!

Nä nu har jag bablat på lite för länge, så jag slutar nu!

Hoppas jag var till någon nytta...
MVH Karl!
 

lekimpa

Aktiv medlem
Karl, jag tackar allra ödmjukast för att du tog dig tid till att förklara för mig. Jag ska testa dina tips å det snaraste...sova kan man göra när man blir gammal! Jag passar på att lägga upp min senaste version av Sofie, och som om jag får tillägga är väldigt nöjd med. Jag hade inte klarat detta utan alla er här som visar och förklarar hur man åstadkommer underverk genom små fusk. Here goes:

(större kopia finns på: http://goto.glocalnet.net/goodstuff/sofieclouds.jpg)
 

Bilagor

Karlington

Aktiv medlem
Kim!

Alltså nu har jag tagit din nya bild och lagt det i ett lager ovanför orginalet för att jämföra de båda, och jag måste verkligen säga att du gjort ett kanonjobb! Jag förstår om du har svårt att ta emot komplimanger från mig (som trots allt bara är amatör + yngre än du), men jag menar verkligen det! Huden, som du förmodligen fixat till med klonverktyget blev jättebra! Fräknar ÄR fint! :) Behöver verkligen inte gå på med några softningar! Sen har du lyckats jättebra med den "nya" grövre ljussättningen! Det funkar utmärkt till den nya bakgrunden, som ger en stark känsla av studiofond (du vet sånna man hade som bakgrund när man fotograferades i skolan!:) Sen ytterligare plus på att du matchat ögonfärgen till bakgrunden, plus att du mörkat upp de lite smått fisiga ögonbrynen! :) Lev väl och fortsätt jobba! Man kan lära oss mycket av varandra här på FS!

MVH Karl!
 

lekimpa

Aktiv medlem
Karl, klart att jag gärna tar emot komplimanger från dig. Det ligger ju ändå ett antal timmars arbete bakom (när man arbetar i snigelfart som jag) så det är kul att höra att bilden uppfattas som välarbetad av någon annan. Jag är faktiskt nöjd med denna och det är inte så ofta man känner så. Tack för alla tips och kommentarer.

Ni andra är hemskt välkomna att fortsätta bidra med grymma remakes på den första bilden!
 
ANNONS