Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida, hjälp mig:-)

Produkter
(logga in för att koppla)

madsochmarja

Aktiv medlem
Kan ni kära medlemmar ite ta en titt på min hemsida och berätta vad ni ville göra annorlunda:)

MadsAlexander.com

Tack

Mads Alexander

Hemsidan är gjord i Rapidwever

ren o snygg, snabb o enkel att navigera.

lite smågnäll dock:

1. på beuty så står det inte home om man trycker på en av tummarna, det står beuty

2. sen då man klickar i menyn till höger skrivs ju en text under menyvalen, den följer inte knapparna alltid, ibland står samma som man valt o ibland inget o ibland direkt kostig text

3. Vissa bilder är väldigt höga, så man måste scrolla för att se hela bilden, då förlorar man helheten i bilden tycker jag. Tex startsidans bilder är väldigt höga, de i bildspelet som rullar samt bild 3 i beuty

Roine

Så har jag ändrat antal pixlar på höjden nu borde dett funka bättre.

Sitter fortfarande med resten.

Andra synspunkter är mycket välkomna:)

hej igen
de flesta hits man får är sökrobbotar

så se över tagsen med sökord o sen så prioriteras texten surfaren ser.

Så överväg även svensk text, ananrs bommar du ju målet lite då jag antar du vill ha jobben i sverige.

roine

madsochmarja skrev:
BTW har fått över 8000 hits på den första vecka så vill gerna ha sidan så bra som möjligt.

roinek skrev:
hej igen
de flesta hits man får är sökrobbotar

så se över tagsen med sökord o sen så prioriteras texten surfaren ser.

Så överväg även svensk text, ananrs bommar du ju målet lite då jag antar du vill ha jobben i sverige.

roine

Jag är från Köpenhamn och hoppas på en del jobb der, så derför vaalde jag att göra den på engelska, vet ej varför två länder med en liten bit vatten emellen inte fattar va dom andra skriver:)

roinek skrev:
så se över tagsen med sökord
Det är 2007 nu, inte 1997.
Innan man slösar bort tid på att lägga in "tags med sökord" kan det vara vettigt att läsa någon av följande:
http://searchenginewatch.com/showPage.html?page=2165061
http://www.searchengineguide.com/ball/006037.html

De var i huvudsak något man använde då sökmotorerna inte var kraftfulla nog att indexera hela sidan och då i huvudsak dess innehåll. I dagens läge är det nästan bara skojarna som lurar av folk pengar på att göra "sökmotoroptimering" som sprider ut att de skulle användas.

hej fredrik

enig om att det är texten i sig, tyckte jag påpekade att den också är viktig.

Titeln på sidan tex:

dock är vissa tags viktiga: bla dessa:

<TITLE>Photos by Roine Karlsson | traveling | resor | turistresor | naturfoto</TITLE>
<meta name="Rating" content="General" />
<meta name="doc-class" content="Living Document" />
<meta name="ROBOTS" content="ALL" />

roinek skrev:
tyckte jag påpekade att den också är viktig.
Nyckelordet i det här fallet är "också", också antyder att det finns flera saker än en. När det gäller "tagsen med sökord" (som var det jag kommenterade) så ignoreras de helt enkelt.

<TITLE>Photos by Roine Karlsson | traveling | resor | turistresor | naturfoto</TITLE>
<meta name="Rating" content="General" />
<meta name="doc-class" content="Living Document" />
<meta name="ROBOTS" content="ALL" />
Att titeln är viktig har förvisso minst lika mycket med besökare som med sökmotorer att göra (ovanstående titel var en rätt beklaglig sådan). Vad gäller de övriga är de faktiskt helt ointressanta för huvuuddelen av sökmotorerna.

Meta Description har ett visst värde om sajten i sig innehåller för lite text, t.ex om man gör en hel sajt i flash.
Robots (ovan) använder man bara om man vill begränsa robotars indexerande (vilket det finns bättre sätt att göra). Att tala om för dem att de är välkomna in är lite som att sätta en lapp med "gärna reklam, tack" på sin brevlåda, helt onödigt.

Vad gäller "doc-class" så ignoreras den fullständigt. Det är möjligt att det finns någon barnfilter som tittar på Meta Rating innan det bedömmer om man ska få besöka sidan men att då ge sin sida klassningen "General" (som betyder ungefär "säker för barn om de har föräldrar med sig") känns bara löjligt om det inte är flickor med sillisar man fotar :). Har man hårdporr på sin sajt kan det säkert vara en bra idé att lägga dit en rating "Restricted".

Kort sagt, det finns absolut ingen som helst anledning att slösa tid på att skräpa ner sin kod med saker som måste underhållas för att inte få motsatt effekt. Underhåller man sidan (dvs robotarna upptäcker att den förändras) och ser till att den rent kodningsmässigt är korrekt och innehållsmässigt intressant så får man den rankning man förtjänar ändå.

roinek skrev:
det e möjligt du kan ha rätt, men ser dock klar skillnad på min sida o andras som itne har dessa.
Jag vet att jag har rätt. I ditt fall så får de kanske funktion eftersom du valt att ha en sajt nästan helt i flash. Sökmotorer lever efter principen "man tager vad man haver" och flash är inte så mycket att indexera.
I övrigt är det rätt konstigt att jämföra med andra sidor så länge de inte har samma innehåll (och jag antar att du inte plagierat ditt jämförelseobjekt?).

hej
www.roine.nu är inte flash, däremot www.bilderna.se

ang sökord mm så har jag, som också du förespråkar, dem i textform i thml sidor i båda fallen, scrolla ner en bit i flashhsidan så ser du.

Ang plagiat förstår jag inte vad du menar. Den flashhsaken har jag köpt o html sidaan har jag gjort i notepad.

Men åter till vår vän med hemsidan som vi tittar på.

JAg o även du, förordar ju att texten är viktig och jag anser att då bör man se till att även ha svensk text om man vänder sig till svenskar o vissa tagar har en viss funktion, tex title o decription, den som får träff fär då en bättre förklaring redan i sökmotorn och inbjuder till att man tittar vidare.

Roine

roinek skrev:
hej
www.roine.nu är inte flash, däremot www.bilderna.se

ang sökord mm så har jag, som också du förespråkar, dem i textform i thml sidor i båda fallen, scrolla ner en bit i flashhsidan så ser du.
Jag tittade bara på sidan som kom överst i listan med träffar med den sökning du länkade till.

Ang plagiat förstår jag inte vad du menar. Den flashhsaken har jag köpt o html sidaan har jag gjort i notepad.
Jag tror du missuppfattade mig, det jag menade var inte att du hade ett plagiat utan att jämförelser som visar att du kommer högre än andra är rätt ointressanta sålänge du inte jämför med är identiska (plagiat) på alla sätt utom just de nyckelord du hävdar gör skillnaden.

JAg o även du, förordar ju att texten är viktig och jag anser att då bör man se till att även ha svensk text om man vänder sig till svenskar o vissa tagar har en viss funktion
Ja, texten är viktig för besökaren men och naturligtvis är svensk text viktig för de som söker på svenska termer men du rör ihop vad det handlar om. Det enda min ursprungliga kommentar till dig behandlade var det rent felaktiga påståendet att taggar med sökord skulle spela roll. Det är bara slöseri med tid att smutsa ner sajten med sådana, ingen sökmotor bryr sig om dem.
Jag har ingen synpunkt på resten av det du sa i samma inlägg (vilket borde framgå av det jag citerade in).

hej fredrik

det jag ville visa på var att tagen om rubriken gav snygg foramttering

helt kalrt är det så att nyckelorden skall matchas och alal de större sökmotorerna skiter i metataggar för keywords, men vissa taggar används sen för bla formattering och den sida du refererade till säger att just huvudet på hemsidan indexeras om jag nu minns rätt.

Men som sagt, löptexten e viktigast, så svenska o rätt stavat är en bra start.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto