Annons

hierarkiska nyckelord

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Försöker komma igång med nyckelord i Lightroom Classic, men fastnar på att det ibland skapas nyckelord typ "Ejder < Fåglar < Arter" utifrån min hierarki, istället för bara "Ejder" plus dolda nyckelord.

Har inte lyckats hitta nån förklaring till det där - när skapas nyckelord som består av flera delar från hiearkin med ett < mellan?
 

thommya

Aktiv medlem
Skicka gärna skärmbild på hur det ser ut i detta specifika fall.
Nyckleordslistan med dessa samt resultatet.
 

thommya

Aktiv medlem
Om jag förstår problemet rätt:
Väljer du nyckelord Ejder kommer de två andra alltid "med på köpet" men är inte synliga under keywords om du inte väljer Keywords & Containing Keywords i dropdown-listan på Keyword-panelen.

Klickar du däremot i andra Keywords där du ser ett minustecken framför (Polen,Europa,Resor i exemplet nedan), då blir dessa också behandlade som "vanliga" keywords och inte containing keywords.

Hoppas det hjälper.

Thommy
 

Bilagor

Per

Aktiv medlem
Så här: När jag valt enbart "Ange Nyckelord" så förväntar jag mig att se nyckelorden "Ejder" och "Oxelösunds hamn". I stället ser jag "Ejder < Fåglar < 2-ARTER" och "Oxelösunds hamn".

När jag valt "nyckelord och innehåller nyckelord" så förväntar jag mig att se nyckelorden "1-PLATSER", "2-ARTER", "Ejder", "Fåglar", "Oxelösund", "Oxelösunds hamn", "Sverige" och "Södermanland". I stället ser jag "1-PLATSER", "2-ARTER", "Ejder < Fåglar < 2-ARTER", "Fåglar < 2-ARTER", "Oxelösund", Oxelösunds hamn", "Sverige" och "Södermanland".

Det är just de där sammanslagna nyckelorden, med "<" emellan som jag inte blir klok på, tycker de dyker upp ibland fastän jag taggar som vanligt?

ejder1.jpg

ejder2.jpg
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag gissar att du har två nyckelord som heter Ejder, varför Lightroom preciserar vilket som är valt. Varför LR väljer just som i ditt fall vet jag inte.
 
  • Gilla
Reaktioner: Per

Per

Aktiv medlem
Tack Arne, helt riktigt! Jag hade importerat en drös bilder som jag inte hade koll på att jag redan lagt nyckelord på tidigare, utan samma struktur. Nu har jag städat, och det ser bra ut igen.
 

thommya

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet - var det i Bridge du hade lagt på nyckelorden tidigare?
Bridge accepterar '<>' som en del av ett nyckelord, medan Lightroom ser '<>' som hierarkidelare.
 

Per

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet - var det i Bridge du hade lagt på nyckelorden tidigare?
Minns inte, men de där "flernivånyckelorden" skapades av Lightroom nu i alla fall, när jag redan hade samma ord i en platt struktur. Jag säkert en logisk funktion, som kan vara användbar..
 

Canalog

Avslutat medlemskap
- Utvikning till nyckelordsproblem: När jag scannar mina småbildsneg i Filmscannern m hj a VueScan, 9 7 64x (9.7.96), dvs senaste uppdateringen, kan jag redan vid scanningen i VueScan förse den scannande bilden med nyckelord?? (singel eller batchat)
/B
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
- Utvikning till nyckelordsproblem: När jag scannar mina småbildsneg i Filmscannern m hj a VueScan, 9 7 64x (9.7.96), dvs senaste uppdateringen, kan jag redan vid scanningen i VueScan förse den scannande bilden med nyckelord?? (singel eller batchat)
/B
Är inte det att be om problem? Risker finns ju med att lägga in keywords utan hjälp av lista, vilket redan nämnts oven. Skulle förvåna mig om Vuescan låter dig importera den lista du har i Lightroom som exempel.

Jag har bara kollat på Vuescan som flyktigast för några månader sedan och jag kommer inte ihåg att jag sett något sådant. Kollade nu igen och sökte igenom manualen men det finns inget vare sig där eller i applikationen som stöder att det skulle finnas stöd för metadata editering.

Det är nog mycket bättre att göra det i Lightroom om det nu är där du är.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Försöker komma igång med nyckelord i Lightroom Classic, men fastnar på att det ibland skapas nyckelord typ "Ejder < Fåglar < Arter" utifrån min hierarki, istället för bara "Ejder" plus dolda nyckelord.

Har inte lyckats hitta nån förklaring till det där - när skapas nyckelord som består av flera delar från hiearkin med ett < mellan?
Per, tyvärr finns det en massa problem med kompatibilitet mellan både Lightroom och andra mjukvaror när det gäller hur man ska hantera "keywords". Särskilt när det gäller hierarkiska sådana. < är inte standard som "delimiter" utan I -"pipe".

Dessutom tycks Lightroom spara sina nyckelord i en egen namnrymd, vilket framgår av exemplet:

"So Lightroom uses a new unofficial Lightroom Scheme that stores keywords with the hierarchy preserved (inside the “lr:HierarchicalSubject” field) and the Dublin Core Scheme to store flattened keywords (inside the “dc:subject” field)."

Läs gärna hela denna länk:
Hierarchical Keywords in Lightroom | Be Careful! (daminion.net)

Det finns dessutom ännu mer problem som du kan läsa om här:

Using the IPTC Subject Scene and Genre codes with your Controlled Vocabulary Keyword Catalog

Den äldre standard som snart sagt varenda konverterare lutat sig på för taggning av foton har ett eget fält som heter just "keywords". Det hade man kunnat fortsätta använda för IPTC är en namnrymd inom XMP som nu är standard men istället har man valt att kontaminera ett av de verkliga basfälten inom metadatautbytet idag nämligen ett fält som heter "Subject" i namnrymden Dublin Core som alltså inte bara är ett av basfälten i bibliotekens "urgamla" metadatastandard. Detta Subject-fält är dessutom ett av tre fält, IPTC Subject, Scene and Genre som man tillsammans länge använt ihop med s.k. "Controlled vocabularies" alltså standardiserade keyword listor för alla dessa fält gemensamt.

Som om detta inte vore nog så är detta "Subject"-fält ett av de fält som exv. kulturarvssektorn använder i s.k. "semantiska webbar" där en sökning på den webb du står på länkas automatiskt även till andra relaterade webbar.


Om den W3C-standarden kan du läsa här. RDF är ett ramverk för att automatisera infoutbyte mellan maskiner.

Hierarkiska eller platta keywords?

Jag har hållit på nu i flera år själv med att metadatasatta mina egna bilder. Jag har nästan 70 000 idag. 25 000 är efterbehandlade och metadatasatta idag. Jag började en gång detta jobb i Lightroom men gav upp. Inte bara för att Lightroom åtminstone då fram till version 6 var hopplöst ineffektivt och inflexibelt utan även för att det var rätt tidsödande att underhålla dessa hierarkiska listor.

Idag gör jag allt metadatajobb i Photo Mechanic som är ett dedikerat finslipat proffsverktyg och integrerar det med Photolab 6. Om man slår på "synchronization" i Photolab så replikeras alla ändringar som görs mot mina RAW-bilder i PM automatiskt till PL - direkt om jag har båda öppna samtidigt och annars när jag nästa gång öppnar Photolab och den folder vars bilder jag uppdaterat med metadata i PM Plus. På så sätt får vi som gör så den bästa av två världar. Photo Mechanic är väldigt mycket snabbare med stora mängder bilder än någon annan kombinerad kompromiss med integrerade databaser i RAW-konverterare.

Det jag dock kommit på den hårda vägen är att helt avstå från hierarkiska keywords. Skälet är helt enkelt att det inte funkat för mig ännu eftersom inte bara Lightroom har egenheter för sig som inte är kompatibla med omgivningen. Det har även Photolab haft och har. Det är också väldigt mycket snabbare att använda och underhålla keywords med en platt struktur. För att göra detta fann jag mig exportera ut den hierarkiska tabsepareade keyword-listan från PM Plus - editera den - och sedan importera in den igen före användning. Underhålls-gränsnitten i de applikationer jag sett hantera detta är inte alltid särskilt bra.

Om jag skulle framhärdat i ett val av hierarkiska keywords hade jag inte fått mycket gjort och på DXO Forums har man pratat och pratat om detta i flera år utan att DXO lyckats få till det.

Så jag valde att använda en platt struktur och nu funkar allt det väldigt bra. (Både Photolab och Capture One bygger f.ö. automatiskt en keywordlista från alla de keywords de hittar i IPTC-Keyword-fälten )så även det funkar väldigt bra om man vill migrera till dessa men hittills har DXO inte lyckats få till någon vanlig filexport-import för de som vill byta system. Det har däremot Capture One löst.


Ursäkta om ni tycker blev omfattande men detta ämne är både komplext och omfattande och interoperabiliteten är inte alltid den bästa idag i metadatavärlden tyvärr och den riskerar att bli mycket sämre om man får för sig att använda hierarkiska keywords. Det är idag inte sällan att be om problem. Så därför måste man både labba och läsa en del om man inte ska hamna i trubbel längre fram. I värsta fall kommer man finna att det blir svårt att migrera överhuvudtaget från Lightroom utan att mycket av det jobb man lagt ned går förlorat. Ni verkar ju ha problem fast ni bara rör er i Lightroom - vänta bara tills ni vill migrera eller integrera mot något annat.

DXO har precis i dagarna släppt en ny version av Photolab (6.1) och i den har de lagt till en ny metadataflik i programmet som bl.a. ska innehålla just ett par nya funktioner för att bättre ta hand om de särskilda problem som följer av att använda hierarkiska "Keywords". Det är ännu väldigt oklart hur pass bra detta löser de problem man haft upp till nu.
 
Senast ändrad:
ANNONS