Annons

Hittade gammal systemkamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Yoker

Avslutat medlemskap
Hittade något roligt häromdagen när jag städade. Min pappas gammla systemkamera, en "Minolta SRT super" som efter det jag har läst tillverkats runt 1973-75. Kameran är det något fel på, jag får den inte att fungera tyvärr.

Däremot fanns det en mängder med objektiv till! Frågan är om dom skulle kunna gå att använda till en nyare kamera (och vad för kamera)?

Jag har lite svårt att få fram vad det är för objektiv men så här står det på dem:

1: Vivitar series 1, 70-210mm 1:3.5. Macro focusing auto zoom. N0.22403930. Står även "Minolta camera CO, LTD" på.

2:MC w.rokkor-hg 1:2.8 f=35 mm, 1457622 Minolta.

3: Brons wide conversion lens 0.42X, skylite UV 46 mm. "Macro".

4: RMC Tokina, 135 mm 1:2,8 52 8300911

5: MC Rokkor - pg 1:1.4 f=50mm. "Minolta".

Någon som har en aning om vad detta är för något och om det skulle kunna gå att använda?

Så här ser den ut: http://www.kenmorecamera.com/kcamera/images/615529b.jpg
 
När du säger att du inte får den att fungera, vad menar du då?

Fungerar slutaren?
Kan du spänna och trycka av?

Batteriet till kamerans eventuella inbyggda ljusmätare kanske är slut, om det är det som inte verkar fungera.

Den där vivitarzoomen verkar ju vara bra enligt länken Pär skickade. Du kanske ska leta efter ett gammalt minoltahus som du borde kunan få riktigt billigt - om du nu inte får liv i den där gamla SRT:n
 
Försök att få den lagad

Jag hade kontaktat en verkstad eller en gammal urmakare. Har själv haft framgång med urmakare som byggde om hela min slutare på en mekanisk kamera. Men det får nog vara en urmakare som är lite till åren kommen som ska reda upp detta.
Lycka till
 
Gå till en bra fotoaffär!

Jag är själv i en sits som liknar din. För någon månad sedan gav min morfar mig sina gamla kameror, bl a en Leica M3 (hur häftigt är inte det?). Den har ett enklare fel i avtryckaren som jag ska fixa efter sommaren. Hur som helst, den affären jag vände mig till var Fotobutiken i Gårda (Göteborg). Andra på forumet kan säkert tipsa om andra butiker.
 
ANNONS