Annons

HJÄLP! Canon EF 70-200/2,8 L IS USM - Stabilizer

Produkter
(logga in för att koppla)
emji skrev:
Hej Göran Wikström.

Jag har varit 100% nöjd med mitt 4.0.
Saken är den att alla bilder med 2.8 känns luftigare, finare ljus och bilderna blir s k a r p a. Jag ska lägga upp lite bilder senare idag. Efter 14 dagar kanonväder nere i Österrike och Italien så kunde det inte bli bättre väder idag för efterbehandling (grått och mulet ;)

Pengarna får bestämma. Det blir ett 70-200mm, 4.0. Det verkar inte vara "helt under isen".

Jag hade 70-200/4.0L tidigare och var helt nöjd med bildkvaliteten och objektivet som sådant. Nu har jag en 70-200/2.8L IS och anledningen till byte var just IS, bildkvaliteten är densamma. Priset man får betala förutom att det suger i plånboken är vikt och storlek. Om det fanns en 70-200/4.0L IS skulle jag välja den! Ljusstyrkan värderar jag inte så högt eftersom det samtidigt blir lite luddigt när man fotar på 2.8.
Bildkvalitet på de båda objektiven är nog likvärdiga på bl 4.0 och uppåt.

Jag har haft mitt 70-200/2,8 L IS sedan det kom, det blir väl tre år i höst. Det fungerade perfekt men inte sedan jag kört digitalhus bara från maj förra året. Jag har haft inne det och de två kamerahusen, Mark II resp. 1 Ds Mark II, för att uppdatera programvaran, eftersom det inte går att ta "höjdbilder", högsmala bilder på vanligt sätt med kameran vänd 90 grader åt vänster. Kamerorna hänger upp sig efter högst någon bild. Vänder jag klamerahuset 90 grader åt andra hållet fungerar det, men det är inte vidare praktiskt.
Jag har hört om felet av andra gällande tidigare 70-200-optik, begriper inte varför Canons kameratekniker inte kunnat fixa till det på denna sena modell.
-- Om detta inte fixats nu, vill jag på detta sätt varna. Bör kollas om man har något av MarkII-husen.

brutusostling skrev:
Jag har haft mitt 70-200/2,8 L IS sedan det kom, det blir väl tre år i höst.

Troligen 4 år i höst eftersom det kom i September 2001... man blir fort gammal.

Det enda negativa jag kan tänka mig mot 70-200/2.8 IS är att det är tungt. Att fota med det är inga som helst problem, men efter några timmar med kamera/objektiv i näven är man inte lika tuff.
Jag refererar egentligen till mitt 100-400 IS och det är 230 gram lättare.

...men kan IS även kompensera när motivet rör sig?

Jag har funderat på att uppgradera från vanligt 70-200 2,8 till IS-varianten. Fotofraferar själv mycket musik-, dans- och teatreföreställningar. Där är det stora problemet att motiven aldrig är stilla..... Kan IS även kompensera små rörelser som orsakas av att motivet rör sig eller är det just bara skakningar från fotografen?

Leif

Så med andra ord är det helt meningslöst om motivet inte är stilla....? Hur kan en sportfotograf då ha någon användning av IS? Där är ju knappast motiven stilla?

Leffson skrev:
Så med andra ord är det helt meningslöst om motivet inte är stilla....? Hur kan en sportfotograf då ha någon användning av IS? Där är ju knappast motiven stilla?

Pröva med att plåta i en dålig belyst ishall eller dyligt med ett objektiv utan IS och sedan med IS då ser du skillnaden !!!

Leffson skrev:

Sportfotografer har ofta ingen större nytta av IS heller. Men ibland så kan man ha det.

IS hjälper fotografens rörelse-oskärpa. Om motivet rör sig snabbt så hjälper det inte att du kan hålla objektivet stilla

Läs frågan innan du klagar också. Frågan var om IS kan kompensera rörelser hos motivet eller bara fotografens skakningar.

Senast ändrad:
StudioG skrev:
Pröva med att plåta i en dålig belyst ishall eller dyligt med ett objektiv utan IS och sedan med IS då ser du skillnaden !!!

Jag har tre IS objektiv och har haft fler tidigare så jag har provat i flera år.
Om du plåtar ishocky i en mörk ishall så hjälper det inte att du kan hålla objektivet stilla på 1/15 sekund. Spelaren blir ju ändå oskarp när han rör sig.

Lars Johnsson skrev:
Jag har tre IS objektiv och har haft fler tidigare så jag har provat i flera år.
Om du plåtar ishocky i en mörk ishall så hjälper det inte att du kan hålla objektivet stilla på 1/15 sekund. Spelaren blir ju ändå oskarp när han rör sig.

Inte dom Finska spelarna !! Dom rör sej så långsamt ;)

brutusostling skrev:
Jag har haft mitt 70-200/2,8 L IS sedan det kom, det blir väl tre år i höst. Det fungerade perfekt men inte sedan jag kört digitalhus bara från maj förra året. Jag har haft inne det och de två kamerahusen, Mark II resp. 1 Ds Mark II, för att uppdatera programvaran, eftersom det inte går att ta "höjdbilder", högsmala bilder på vanligt sätt med kameran vänd 90 grader åt vänster. Kamerorna hänger upp sig efter högst någon bild. Vänder jag klamerahuset 90 grader åt andra hållet fungerar det, men det är inte vidare praktiskt.
Jag har hört om felet av andra gällande tidigare 70-200-optik, begriper inte varför Canons kameratekniker inte kunnat fixa till det på denna sena modell.
-- Om detta inte fixats nu, vill jag på detta sätt varna. Bör kollas om man har något av MarkII-husen.

Med vänd 90 grader vänster, menar du sett bakifrån då? Jag köpte mitt i Maj/Juni och har inga problem med hög eller vanliga bilder mot varken 1D mk II som jag hade tills i midsommar eller 1Ds mkII som jag bytte till sedan.
Vilka versioner på mjukvaran har de bytt, kamerans eller objektivets?

Mvh, Magnus

emji skrev:
Hejsan!
Mitt Canon EF 70-200mm f4L USM är på service och nu ska jag fota 4 veckor semester med ett Canon EF 70-200/2,8 L IS USM (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7744).

Jag har aldrig fotat med Canon EF 70-200/2,8 L IS USM och vet framförallt inte hur "stabilizer" fungerar och vad man ska tänka på.

Sitter någon på lite allmänna tips om Canon EF 70-200/2,8 L IS USM så vore jag jätteglad för lite tips.

Vi åker på måndag morgon, om ni hinner kan ni väl skriva ner ett par rader.

Tack så länge och ha en kanonsommar!

Underbar optik! IS fungerar kanon :D 1/13s på 200mm utan problem för min del :)

ANNONS
Götaplatsens Foto