Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP DG ELLER EJ DG hur vet jag

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
Hejsan
hoppas på ett snabbt svar
Jag håller på och säljer mitt Sigma 120-300/2,8
det står EX APO HSM på det men så får jag frågan om det är modellen med eller utan DG hur vet jag det , om jag går in och läser på diverse sidor så hittade jag en som hade med 2 styck resensioner om detta objektiv och då med och utan DG men läser man specarna på detta så om jag fattat rätt så är det något som heter SLD glas i dessa och båda har de speciella glasen.

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/335/cat/all

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/222/cat/all

Mitt Objektiv har inköps datum 2004-09-27 och är till Canon

Hoppas någon vet ???

DG har inget med glasen att göra, utan handlar om anpassning till digitalkameror (om jag har fattat det rätt).
Cyberphoto skriver på sin sida:
"DG-objektiv är optimerade för digitalkameror men går även att använda på analoga kameror."

Eftersom det inte står något om DG på ditt objektiv är det antagligen inget sådant.

Har du tur...

..så har du objektivet hos dig....
Denna är nog inte nyaste DG.
Dessutom så står det påstemplad DG på själva objektivet.
Jag menar den nya modellen kom primo 2005.
Men det är inte mycket som skiljer dom åt. APO glass har båda.
mvh Erik J

Tack för det svaret
För att då vara mer nyfiken vad är det som gör att de blir mer lämpade för digitalkameror och vad missar man om man inte har DG

antireflexbehandling

Jag troro att det har att götra med en extra antireflexbehandling på vissa linser i objektivet. Ärligt talat tror jag inte man ser särskilt stor skillnad mellan dem. Det är nog mer ett försäljningstrick än en faktiskt förbättring.

Re: antireflexbehandling

Tonyeagle skrev:
Jag troro att det har att götra med en extra antireflexbehandling på vissa linser i objektivet. Ärligt talat tror jag inte man ser särskilt stor skillnad mellan dem. Det är nog mer ett försäljningstrick än en faktiskt förbättring.

Vad det egentligen gör vet jag inte, men antireflexbehandlingen har kommit till för att digitala kameror är känsligare mot reflexer än analoga kameror. När det kommer till Nikon så förekommer vissa bekymmer med vissa non-DG-gluggar vad gäller autofokuseringen. Detta avhjälps dock lätt genom att man skickar objektivet till Sigma som gör en uppgradering gratis. Hur det är med Canon och kompatibiliteten med gluggarna vet jag inte, men som någon har skrivit tidigare så ska det inte skilja mycket mellan de båda objektiven.

Kompatibilitetsproblem har inget med DG att göra. Det är något som Canonanvändare har fått stå ut med de senaste tio åren och Nikonanvändare stött på i och med den senaste kameragenerationen.

Grejen med den förbättrade antireflexbehandlingen är att sensorn i motsats till filmen är blank vilket gör att behandlingen av de bakre linserna kan bli viktigare i vissa objektiv. Annars studsar ju ljuset fram och tillbaka vilket resulterar i kontrastförlust.

Slänger in en fråga här bara.

Hade tänkt mi Sigmas 70-300mm till Pentax K100D. Men det finns två olika versioner. En med APO och en utan. Vilken ska man välja? Är det värt prisskillnaden. Skiljer ca. 500:- mellan dessa två.

ANNONS
Götaplatsens Foto