Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera system

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffver

Ny medlem
Hej! Ny här på forumet och vet inte riktigt om detta är rätt plats att skriva i men hoppas det går bra ändå!

Funderar på att uppgradera min kamerautrustning inom det snara.

Har två frågor till er här som är lite mer kunniga än vad jag är, första frågan: har just nu en nikon d3200 och har tittat på sony a7iii då jag vill ha en lite mindre kamera än de ”vanliga dslr kamerorna. Är detta en bra kamera att byta upp sig till? Har tittat en del på den och den ser väldigt lovande ut både i prisväg samt funktioner.

Andra frågan eller funderingen är om det är lönt att sälja min nuvarande setup samt för ungefär hur mycket då jag är väldigt dålig på att uppskatta pris på mina saker.

Det jag har nu är:

Nikon d3200 + nikkor 18-55
APO 70-200mm f/2,8 EX DG OS HSM
Samyang MF 24mm F1,4
Tamron 70-300
Nikon speedlight sb-600
Batterigrepp MB-D31

+ diverse tillbehör

Undrar då som sagt om detta är värt att sälja och vad man kan få för det. Kameran har gått ca 10000+ exponeringar, samt väldigt bra skick utan skador, likaså alla objektiv.

Mvh Simon
 

dumbo

Aktiv medlem
Nu kanske du tänker dig att bara ha tex ett fast 50mm-objektiv eller liknande på A7:an men eftersom du har ett 70-200 nu, hur stor skillnad tänker du att det verkligen blir om kameran är några gram lättare och några mm mindre på alla håll med ett 70-200 monterat?
Men småbildssensor blir dessutom en del objektiv större än de du har nu. Om du vill ha en motsvarighet till ditt 18-55 så blir ju objektivet en hygglig bit större.

Annars tycker jag för all del att du ska avvakta lite och se vad testerna av Nikons Z6 kommer att säga och om tredjepartsobjektiv kommer att funka med adaptern osv. Då kan du kanske använda merparten av de objektiv du har och blixten och slipper byta system HELT. A7 III är nog en bättre och mer mogen kamera men det är ju en kostnad att byta system åxå.

Annars är ju A7 III onekligen en fin kamera så om du tror att den kommer att ge dig det du vill och är beredd på kostnaden att byta system så behöver du inte vara rädd att skaffa den, IMO.

Ang. pris på dina nuvarande prylar så kolla tex på ebay.de eller ebay.co.uk efter avslutade budgivningar. Det brukar ge en ganska bra bild. Begagnatpriserna i sverige tenderar ofta att vara aningen högre, IME, men det ger en bra fingervisning.
Du får ut mer för grejerna om du säljer dem separat än som paket.
Ska jag bara skjuta ett höftskott kanske du kan få ihop 7-8k om du säljer allt men det är bara på känsla utan att ha kollat upp några faktiska priser.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För ditt nuvarande:
Nikon d3200 + nikkor 18-55*ca 1000-1500kr
APO 70-200mm f/2,8 EX DG OS HSM 5500kr
Samyang MF 24mm F1,4 2500kr
Tamron 70-300 om det är macro = 500kr. Är det VC varianten 1500-2000kr
Nikon speedlight sb-600 750kr
Batterigrepp MB-D31*med kameran 500kr

Ja Sony A7II är lättare men då sensorn är större blir objektiven inte små. Du tjänar inget netto i storlek med denna (beroende lite på objektivval).

Vill du gå ner i storlek titta på Fujis spegellösa system eller på micro 4/3 (Panasonic eller Olympus).

Fotar du inte sport duger även Fuji XT1 som beg hamnar på 3500-4000kr (kan falla snart så fort den nya XT3 blir tillgänglig i handeln och XT2 börjar avyttras av folk som köper den nya. XT10 kostar lite mindre, men så lite mindre att jag hellre skulle skaffa den lite bättre XT1. 18-55/2,8-4 är riktigt bra och är beg ca 3000kr. 55-200 är riktigt bra och ligger på ca 4000kr beg. Deras 16-50 och 50-230 är enklare och billigare men helt OK. Kanske 1000 resp 1500kr beg.

Min favorit bland m43 är nog Olympus EM1 beg 3500-4500kr eller Pansonic GX8 för 4000 eller lite till. Det finns många objektiv att välja bland.
 
ANNONS