Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP, kan inte välja autofokuspunkt!

Produkter
(logga in för att koppla)

jen-eriksson

Ny medlem
Hej!
En dag när jag skulle fotografera med min D300 gick det helt plötsligt inte att välja fokuspunkt. Det fungerar att fokusera manuellt som vanligt men den lilla rutan som blinkar och man ska kunna flytta den står alldeles still fast man trycker. Jag slog upp användharhandboken och då stod det att man skulle pröva följande:
-Lås upp låset för fokuseringspunkt
-Autoområde AF har valts för fokusläge, välj ett annat läge
-Kameran är i visningsläge eller menyläge
-Tryck ned avtryckaren halvvägs om du vill stänga av monitorn

Jag har provat det men det hjälper inte, jag kan fortfarande inte ändra autofokuspunkt.

Någon som varit med om samma sak? Eller vet hur man löser det? Tacksam för hjälp :)
 
Du måste vrida den lilla "spaken" från singelläget till matrixläget, i mitten. Du hittar "spaken" baktill intill det stor väljarvredet.
Mvh
JB
 
Du måste vrida den lilla "spaken" från singelläget till matrixläget, i mitten. Du hittar "spaken" baktill intill det stor väljarvredet.
Mvh
JB

Tack för svar :)
Det har jag provat, nu fungerar autofokusen men endast i mitten, jag kan inte flytta själva punkten och kan bara fokusera med auto på saker som är i mitten av bilden. Någon aning på vad det kan bero på? Hoppas bara inte det är fel på autofokusen =/
 
Runt knappen som du använder för att välja "fokuspunkt" finns ett vred för att låsa aktuell fokuspunkt.
Testa vrid på den.
/ Micke
 
Jag kommer åt den titt som tätt med näsan,

(Använder vänster öga efterson det högra inte är i bra skick efter en lek med pinnar i 10 års åldern) :(

/ Micke
 
ANNONS