Annons

HJÄLP! Skada Macbook vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte en beg. Macbook som bara var en vecka gammal. Nu tecknar inte bildskärmen ut...alla toningar blir bara en svart massa...

Kopplar man in den till en extern skärm har den inte samma problem så det är inte grafikkortet. Har någon sett detta någongång?

Har provat olika färgprofiler, upplösningar och program.

Medskickad bild är en skärmbild från photoshop.

Är detta ett känt problem?

/Andreas

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    56.5 KB · Visningar: 320
Menar du att du tog den bilden som en skärmdump, eller att du fotograferat av skärmen?

Om det är en skärmdump så är det troligen inget fel på hårdvaran, då det ju är Photoshop som ber datorn visa en för mörk bild. Troligen är det nån slags gammajustering eller färgprofil som är fel, som du redan är inne på.

(Jag tycker för övrigt bilden ser rätt OK ut, kanske kunde haft lite ljusare högdagrar, men det är ju svårt att veta vad som är tanken med bilden utan något att jämföra med...)

Det är en skärmdump. Kan inte vara färgprofiler, har testat prophoto, adobe-rgb och s-rgb.

Det är svårt att se på en sån liten bild men istället för en toning blir alla bilder helt svarta i stora partier...även färgbilder. Det går alltså inte att se jämna övergångar.

??

Ser inte heller något problem. Har du kollat så att bilden verkligen innehåller olika toner?

Kolla denna gråkilen t.ex. Hur många steg ser du?

Bilagor

• untitled-3.jpg
    untitled-3.jpg
    6.1 KB · Visningar: 229
hej Jesper

Kommer inte åt att ändra frekvensen som jag har funderat på kan vara felet men har miljontalsfärger, försökte komma åt inställningen till frekvensen men det är helt låst antog att det kanske inte går att komma åt på en macbook.

ny skärmdump

Kanske blir tydligare så här, från lightroom, ett utsnitt ur en bild av håret. I mellantoner men framförallt skuggtoner ser det ut så här. Hur jag än kalibrerar skärmen eller minskar blacks i lightroom så försvinner det inte...

ser förskräckligt ut..

Bilagor

• test3.jpg
    test3.jpg
    38.5 KB · Visningar: 225
Prova med en svartvit profil

När jag skannade in gamla svartvita bilder såg det ut som skit med den Colorsyncprofilen som var så jättebra till färg så jag fick göra en svartvit profil att välja för att de skulle bli bra.
Att ta en färgbild och sen "förkasta färg" i Photoshop blev heller inte speciell bra innan jag pillade med olika profiler. Det bästa man kan göra är att fotografera och/eller skanna en färgkarta med gråkil och sen låta den gå hela vägen till utskrift.
Morsan hade en gammal svartvit MacBook och där var det nåt strul med strömspararinställningarna så bilden på skärmen blev inte så ljus som den borde om man inte körde med den ansluten till nätet. -Du har mycket "roligt" pill framför dig Lycka till det behöver du!

ANNONS
Götaplatsens Foto