Annons

Hjälp önskas med slutartid för Canon EOS30 + 420EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Snömannen

Aktiv medlem
Varför använder inte kameran mindre än 1/60 dels sekund?

Har en Canon EOS30 som jag köpt en Canon 420 EX blixt till. Har läst manualerna till både kameran och blixten men inte funnit det jag söker.

I blixtens manual står det att enklaste sättet att fota är att ställa in kameran på P eller på den gröna rektangeln. Då ska kameran ställa in på en tid mellan 1/60 dels sekund och kamerans snabbaste synkroniseringstid, i detta fall 1/125 dels sekund. Har nu testat fota lite men har inte fått kameran att välja en tid snabbare än 1/60.

Har jämfört lite och kameran väljer ungefär samma tid och bländare om jag använder den inbyggda blixten som när jag använder 420EX. Gäller både porträttbilder på ca 2 meters håll och bilder på 6-7 meter. Gäller även vid olika brännvidder. Har bara testat inomhus.

Alltså att en blixt med ledtal 42 ger samma bländare och tid som en med 12 eller vad den nu har tycker jag är lite visset. Jag har även försökt att fota med bländarautomatik där jag satt tiden till 1/125, men då blinkar lägsta bländarvärdet vilket ska betyda att bilden riskerar att bli underexponerad.

Visserligen har jag IS på mitt objektiv men motiven (människor) har en benägenhet att röra sig. Jag skulle vilja fota med 1/125 dels sekund och bibehållet ledtal (42).

Använder ISO 200-film och 28-135 IS objektiv. Testade även ställa mig med 420-blixten riktad rakt mot en vägg på 1 meters håll och ändå körde kameran med 1/60.

Några tips?

Du finner med all sannolikhet svaret i denna alldeles eminenta manual (tycker i alla fall jag).
Ganska lång, men mycket tips/råd och mycket som du inte kan finna i den vanliga manualen.

//Jocke

E-TTL funkar så!

Det blir så med Canons E-TTL system på automatik. Automatiken försöker alltid få med så mycket befintligt ljus som möjligt utan att för den skull få extremt långa slutartider, därför kan slutartiderna bli lite längre när du fotar kvällstid. Om du använder blixten vid bra ljusförhållanden tex dagtid utomhus som "fill-in" skall du se att kameran oftare kan välja snabbare slutartider uppemot max-synktiden på EOS30:an som är 1/125 sek. I praktiken blir det oftast runt 1/60 dels sekund som väljs av kameran kvällstid med blixt, ännu längre tider undviks pga risk för skakoskärpa. Om du vill ha snabbare tid kan du ju alltid köra på bländarautomatik och välja 1/125 som fast tid, men då får du som regel inget befintligt ljus att fastna på filmen. Om du å andra sidan kör på tidsautomatik och väljer en fast bländare går kameran i sk "slow sync" läge, dvs slutartid väljs så befintliga ljuset blir rätt exponerat. Detta kan dock innebära rejält långa slutartider. Väljer du i tillägg blixtsync på bakre ridån får du fina blixtbilder enligt mitt tycke. Blixtens duration är ju så kort att rörelser fryses trots långa slutartider, däremot kan du på detta sätt få lite snygg "svans" på saker och ting i rörelse.

Det gäller att komma ihåg det faktum att blixtljusets duration ofta är så kort som 1/1000 sekund. Alltså spelar det ingen roll för blixtljusets exponering om slutaren är 1/60-del eller 1/125-del. Däremot spelar slutartiden stor roll för exponeringen av det befintliga ljuset. Vald bländare inverkar däremot BÅDE på blixtljusets och befintliga ljusets exponering.

Hoppas att detta långa inlägg bringar lite klarhet och inte bara trasslar till det!

mvh / Matti

Litet tillägg till ovanstående!

Att lägsta bländarvärdet blinkar när du kör på bländarautomatik och har valt 1/125-dels sekund innebär att kameran varnar för underexponering av det BEFINTLIGA ljuset, ej blixtljus. Blixten klämmer alltid ur sig effekt tills TTL-systemet säger stopp dvs när blixtljuset är rätt exponerat.

Ovanstående situation ger en "så bra som möjlig" exponering av befintliga ljuset eftersom lägsta bländaren som objektivet har kommer att väljas. Blixtljuset kommer dock att bli rätt exponerat. Att observera är dock att skärpedjupet kommer att bli kort eftersom en stor bländaröppning kommer att väljas.

/Matti

Liten kort guide:

Blixtens brinntid fryser motivet.

Slutartiden påverkar endast mängden befintligt ljus i bilden.
(I ett helt mörkt rum kan du ha slutaren öppen i timmar utan att det påverkar motivet, det gör endast blixtljuset)

Bländaren påverkar det möjliga fotograferingsavståndet och vid manuell blixtfotografering också exponeringen. Givetvis påverkas också skärpedjupet.

/magnus fröderberg

Att anta att blixten klämmer ur sig tillräckligt med ljus när kameran säger att bilden blir underexponerad tycker jag verkar konstigt. Jag har en blixt med ledtal 42 vilket innebär att jag ska kunna fota på 10 meter med ISO100 och 105 mm bränvidd och bländare 4.

När jag trycker ned knappen vill jag veta att bilden blir bra. Jag köpte 420 EX för att blixtfotograferingen ska bli så bra och enkel som möjligt. Jag tycker att automatiken ska kunna säga att nu blir bilden bra, innan jag trycker av.

Problemet är ju att blixtljuset mäts i samma stund som jag tar bilden med E-ttl.

Hur i jösse namn ska jag veta om jag kan fota med 1/125 på 6-8 meters håll, vilket är det jag vill göra, om kameran säger att bilden blir underexponerad.

Jag todde det skulle vara enkelt... inte en gissningslek.

Känns som att kameran använder 1/60 för att då "bör "nog blixten räcka till. Att den sen säger samma sak för den inbyggda blixten med 1/4 av 420EX ledtal gör inte det hela roligare.

Hur ska jag göra då?

Ställa in 1/125 samt lagom låg bländare (minsta) och hoppas det blir bra? Känns vanskligt.

Blir det samma gissningslek då man kör highspeed synch?

Vill du hålla det enkelt kan en grej vara att sätta ihop en enkel tabell över maxavstånd vid olika bländare och filmkänsligheter. Sök på ledtal i forumet så hittar du flera diskussioner om hur man räknar.

Vill du göra det riktigt enkelt är det bara att trycka av och se till att varningslampan för full blixturladdning inte lyser. Gör den det måste du öppna upp eller gå närmare. För visst har väl blixten en sån lampa? Det kostar ju en ruta om det visar sig att effekten inte räcker, men det kan det väl vara värt?

Alltså.. än en gång.. de värden som ges i kamerans display tillhör den inbyggda ljusmätaren och har således inte mycket att göra med blixten. Du kan välja att fotografera med 1/125 och största bländarvärde blinkande, då blir bakgrunden underexponerad, men blixten ser till att huvudmotivet blir korekt belyst.

Vill du ha bakgrunden korrekt exponerad så kan du ju köra på TV eller AV och ratta tills du har rätt exponering och sen blixtra på för att frysa motivet. Högre synctid än 1/60 väljer P bara när det befintliga ljuset överstiger...umm ett visst EV-värde (står hos photonotes.org). Tom. min EOS 1N väljer 1/60 om man kör på P (1/250 max), samma sak här.. akmeran vill ha så mycket ljus från bakgrunden med som möjligt.

Jag har för mig att på 420 EX har du en lampa som lyser grönt om blixten klarade lämna den effekt som krävdes för att motivet skulle bli korrekt belyst. Gör den det, blir bilden ehrum.. bra, eller i varje fall har blixten räckt till..

Korta tider såsom 1/125 och kortare används nog oftast vid porträttfotografering utomhus (sk fill-flash) för att lätta upp skuggor. Då är det ju bra med kortare slutartider för då kan man ju använda enm stor bländare utan att bilden blir överexponerad.

Snömannen skrev:
Att anta att blixten klämmer ur sig tillräckligt med ljus när kameran säger att bilden blir underexponerad tycker jag verkar konstigt. Jag har en blixt med ledtal 42 vilket innebär att jag ska kunna fota på 10 meter med ISO100 och 105 mm bränvidd och bländare 4.

Så är det dessvärre. Du får ha i bakskallen ungefär hur långt din blixt max räcker vid olika bländare. Är du inom detta avstånd fixar blixtautomatiken rätt exponering.

Snömannen skrev:
När jag trycker ned knappen vill jag veta att bilden blir bra. Jag köpte 420 EX för att blixtfotograferingen ska bli så bra och enkel som möjligt. Jag tycker att automatiken ska kunna säga att nu blir bilden bra, innan jag trycker av.

Problemet är ju att blixtljuset mäts i samma stund som jag tar bilden med E-ttl.

Vill du uppnå detta, att mäta blixtljuset, måste du skaffa en separat handhållen mätare och "offra" nån ruta på filmen när du mäter blixtljuset. Eller så offrar du en ruta och ser om "grönlampan" för blixt lyser i din display, då har ljuset av blixten varit tillräckligt.

Snömannen skrev:
Hur i jösse namn ska jag veta om jag kan fota med 1/125 på 6-8 meters håll, vilket är det jag vill göra, om kameran säger att bilden blir underexponerad.

Jag todde det skulle vara enkelt... inte en gissningslek.

Kameran säger bara att det BEFINTLIGA ljuset blir underexponerat. Med ledtal 42 på blixten som du har går det alldeles utmärkt att fota på 6-8 meter.

Snömannen skrev:
Känns som att kameran använder 1/60 för att då "bör "nog blixten räcka till. Att den sen säger samma sak för den inbyggda blixten med 1/4 av 420EX ledtal gör inte det hela roligare.

Återigen, slutartiden har inget med blixtljusexponeringen att göra. Även din svaga inbyggda blixt har på full effekt en MYCKET kortare brinntid än 1/60 sekund (säkert runt 1/1000 sekund

Snömannen skrev:
Hur ska jag göra då?

Ställa in 1/125 samt lagom låg bländare (minsta) och hoppas det blir bra? Känns vanskligt.

Förutsatt att du inte fotar i beckmörker tycker jag du ska prova att köra lite blixtbilder i Av-läge (tidsautomatik, dvs med förvald bländare). Du får då sk "slow-sync" dvs bakgrundens befintliga ljus blir bra exponerat samtidigt som blixtljuset på förgrund/objekt blir bra. Observera dock att slutartiderna då kan bli långa, men att blixtens korta brinntid fryser objektets eventuella rörelse. Dock kan du få skakningsoskärpa på bakgrunden, men det kan ofta se "kreativt" och snyggt ut!

Snömannen skrev:
Blir det samma gissningslek då man kör highspeed synch?

Om du med "gissningslek" menar att kamerans mätare visar värden för befintligt ljus, så är svaret ja. Blixtljuset är ju något som existerar först i tagningsögonblicket och du kan då földaktligen få svar på om det var rätt endast efter exponeringen. Samma gäller för highspeed-sync. Observera att ledtalet på blixten reduceras rejält i detta läge (eftersom blixten måste "pulsera" ut ljus under en längre tid) så maxavståndet för att få en rätt exponerad blixtbild minskar markant. Kolla dina manualer för hur mycket ledtalet sjunker!

mvh / Matti

PS! Jag rekommenderar starkt att du plöjer igenom EOS-blixtmanualen du fick en URL till i ett svar ovan. Där kan du nog få en insikt i blixtfotografering generellt och i EOS systemets blixtmätning i synnerhet DS!

Tackar för era svar...

Hade trott att dagens kameror skulle prestera lite mer information även när det gäller blixtfotografering. Och i och för sig gör den ju det... fast den presenteras inte för fotografen utan används bara av kameran i samma ögonblick som bilden exponeras.

Blixten har ju en sån där lampa som talar om ifall blixtljuset räckte till eller ej, får lita till den. Efter ett par rullar får man nog lite grepp på hur det funkar.

Tack så mycket alla som svarat och God Jul tillönskas er alla!

Jodå Patrik.. det beror på vilken blixt man har. Blixtar med lcd-panel på (bl.a. 550EX, 540EZ, 430EZ) visar blixtens arbetsområde när man kör på M t.ex..och som du själv säger så får du ju ett kvitto på att blixten faktiskt har räckt till (för huvudmotivet)

ANNONS
Götaplatsens Foto