Annons

Hjälp att fotografera julutsmyckningar i natten.

Produkter
(logga in för att koppla)

mg12b

Aktiv medlem
Nu när det är jul och många har julpyntat sina hus med diverse saker och ljus så vill jag fotografera utsmyckningarna på natten.

Hur skall jag fotografera, inställningar på kameran för att få en pass bra bild som möjligt.
Vill undvika att blixten lyser upp för mycket så man inte ser hur fint huset är när det är mörkt, om jag inte använder blixten så blir det för mörkt så man ser bara ljusen, vill ha lite av både, man skall både se huset men mest av hur ljusen ser ut och hur de är placerade.

Mina kameror jag använder är följande:
Canon IXUS 430
Canon Powershos S1 IS

Tack på förhand
Christian

Testa att ta två olika exponeringar, en så ljus möjligt och en där belysningen ser bra ut. Med lämpliga kurvor och masker kan det sedan i bildbehandlingsprogram gå att få ihop bilderna.

Du skall inte fotografera på natten, utan i skymningen.

Jag vet inte var du bor, men i södra Sverige kan du ge dig ut mellan 15.30-16.30 för att få lagon blandning mellan julljus och himmelsljus.

Använd stativ och lång slutartid. Om du inte har ett stativ kan du sätta kameran på en påse med ris, eller liknande, så att den ligger stadigt.

Mikael Pertmann - jag bor i södra Sverige, skall ut i skymningen och se om det kan bli några bra bilder.

carl_swahn - skall använda mitt stativ och lång slutartid, hoppas det blir bra bilder.

Tack för era svar.
Christian

ANNONS
Götaplatsens Foto