Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att hitta ett 85 mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt Samyang 85mm objektiv står alltid på bländare 1,4
Det finns bättre gluggar att använda nerbländade, Nikon AF85mm/1,8 t.ex.

Då låter det ju ännu onödigare att skaffa en Samyang över tex Canon 85mm/f1,8 eftersom skillnaden i skärpedjup mellan f1,4 och f1,8 är minimal....Canon 85mm/f1,8 är då bättre på skärpan från f1,8...den har snabb och tyst AF...man kan köra manuellt om man vill....den bättre skärpa nerbländat än Samyangen gör att man ständigt slipper byta objektiv för att erhålla den bättre skärpan dom gångerna man kör nerbländat....som jag ser det personligen är ända anledningen till att köpa Samyangen om man har tajt budget och promt måste ha f1,4

85/1,8 är ett av Canons bästa objektiv, du kan få ett nytt för ett mycket bra pris, du kan även hitta ett begagnat
Köp det

natti

Håller med Micke grymt prisvärt objektiv....köp detta objektiv om du nu inte måste ha just f1,4 o som sagt skillnaden i skärpedjup mellan f1,4 och f1,8 är minimal.

Jag åkte ner till Mattssons Foto och testade Samyang för att se hur jag kan ställa detta objektiv manuellt med en av mina 5dmk2, tyvärr så blev resultatet en besvikelse med den mattskiva som är orginal , jag fick ej heller någon grön "signal" när fokuseringen skulle vara rätt ställd med Samyangen . Jag gjorde samma sak med Zeiss 85/1,4 och fick direkt information i sökaren och grön diod tändes när fokuseringen var rätt ställd
Några testbilder senare , det var stor skilnad mellan Samyang bl 1,4 och Zeiss 85 på 1,4 men det skiljer också i pris.

Grön signal? Den är ju helt manuell och jag får då inte någonting i min 7D. Jag använder Live view och ljusmätaren och det funkar utmärkt för mig.

Grön signal? Den är ju helt manuell och jag får då inte någonting i min 7D. Jag använder Live view och ljusmätaren och det funkar utmärkt för mig.

om du använder ett manuellt fokuserande objektiv som Zeiss 85:an istället så du får hjälp/ assistans med att hitta rätt skärpeplan genom kamerans kontrastavkänning och en grön diod tänds när skärpeplanet ligger rätt i 5dmk2

om du använder ett manuellt fokuserande objektiv som Zeiss 85:an istället så du får hjälp/ assistans med att hitta rätt skärpeplan genom kamerans kontrastavkänning och en grön diod tänds när skärpeplanet ligger rätt i 5dmk2

Jamen det är ju Zeiss det, Samyangen är ju helt kontaktlös.

Ja och vad då. se mitt tidigare inlägg 41 där jag beskriver att jag vill kolla hur ett Samyang fungerar tillsammans med min 5dmk2 mattskiva, manuell fokusering.

Håller med Micke grymt prisvärt objektiv....köp detta objektiv om du nu inte måste ha just f1,4 o som sagt skillnaden i skärpedjup mellan f1,4 och f1,8 är minimal.

Jag har ett 85/1,2MK2 noga utprovat (jag testade igenom 3 exemplar ) med tanke på pris , AF , upplösning/kontrast så har objektivet en egenskap som inte 85/1,8 har det är bl 1.2 1,4 dvs upp till 1,8 och de kan fullständigt kvitta för mig , om någon tycker att dessa steg ger ett konstnärligt mervärde etc - köp mitt, det står och skräpar i ett skåp och det är bra på bl 1.2

Jag har ett 85/1,2MK2 noga utprovat (jag testade igenom 3 exemplar ) med tanke på pris , AF , upplösning/kontrast så har objektivet en egenskap som inte 85/1,8 har det är bl 1.2 1,4 dvs upp till 1,8 och de kan fullständigt kvitta för mig , om någon tycker att dessa steg ger ett konstnärligt mervärde etc - köp mitt, det står och skräpar i ett skåp och det är bra på bl 1.2

Pris? ;-) Funderar på ett fast 85mm, fast jag behöver en bil först. Och studio också...

Sälj skiten för en spottstyver istället för att gnälla..

Det är utan tvekan min bästa glugg någonsin , till det användningsområde jag har det till givetvis vilket är porträtt.
Finns inget annat jag testat som är i närheten av den bildkvaliten och skärpan där tom vidöppet är rejält skarpt och då har jag ändå testat en hel drös av proffsgluggar till både Nikon och Canon.

Till saken hör att jag jag i princip aldrig går över 2,0 (där den fö är sjukt skarp) med min och de kunder jag haft har aldrig någonsin haft några invändningar för att jag inte gått upp till 2,8;)

Kul att du är nöjd Lars , har nu några exempel på bilder som visar hur enastående objektivet är i jämförelse med lillebror och skilnaden om du skulle ha tagit det med 1,8?

Kul att du är nöjd Lars , har nu några exempel på bilder som visar hur enastående objektivet är i jämförelse med lillebror och skilnaden om du skulle ha tagit det med 1,8?

Jag försökte verkligen att fota på 1,2 med 1,8an men det vart stört omöjligt faktiskt..

Du förstår fortf inte att det finns folk som vill kunna använda 1,2? och dessutom få riktigt skarpa bilder på den bländaren..

Är det någon som är seriöst intresserad av ett 85/1,2MK2 maila mig, objektivet står och samlar damm sedan jag köpte 70-200/2,8mk2 och passar inte in i de arbeten som jag gör, dvs jag har inte någon större nytta av objektivet.

Bilagor

• _MG_5823.jpg
    _MG_5823.jpg
    33.7 KB · Visningar: 213
Senast ändrad:
DU har ju en fin brevpress annars ;)

Man kan använda det till mycket

Jag säljer det endast till en person som jag kan träffa så kan vi gå igenom att just din kamera inte back eller framfokuserar med objektivet, objektivet fungerar perfekt vad det gäller AF och med två av mina 5dmk2 hus som är ställda av Intervision, objektivet i sig själv har inte behövts justeras och är mycket skarpt.
Däremot har jag haft problem med två stycken 7d där objektivet har varit referens och kontroll av AF , mao 7d husen hade problem med att lägga exakta skärpeplanet med objektivet och bl 1,2

Man kan använda det till mycket

Jag säljer det endast till en person som jag kan träffa så kan vi gå igenom att just din kamera inte back eller framfokuserar med objektivet, objektivet fungerar perfekt vad det gäller AF och med två av mina 5dmk2 hus som är ställda av Intervision, objektivet i sig själv har inte behövts justeras och är mycket skarpt.
Däremot har jag haft problem med två stycken 7d där objektivet har varit referens och kontroll av AF , mao 7d husen hade problem med att lägga exakta skärpeplanet med objektivet och bl 1,2

Synd att jag redan köpt min annars hade jag klippt din med tanke på hur grundligt du testar prylarna så kan det inte vara annat än bra

Köper det..maila mig info.

ANNONS
Götaplatsens Foto