Annons

Hjälp att montera tillbaka mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

ulricahdesign

Aktiv medlem
Hej svejs alla duktiga!

Jag har fått en massa skräp i kameran, en EOS 30D.. och efter lite tips fick jag veta att det förmodligen satt bakom mattskivan.

En bekant till mig är haj på att fixa det allra mesta när det gäller tekniska prylar, så jag frågade honom om han kunde ta en titt här i kväll. Det visade sig att han skruvat på en hel del kameror och det skulle gå jättelätt att plocka bort mattskivan och göra rent.

Sagt och gjort.. bort med mattskivan och rent fick jag.. himmel så smutsigt det var där...

MEN... han får inte tillbaka sakerna som de satt.. och nu står jag här med mattskivan och dess tillbehör i en dammfri låda och kameran stängd med lock.

Frågan är... är det någon av er som monterat isär en mattskiva på en EOS och kan hjälpa mig steg för steg så jag får tillbaka allt på rätt plats?

Jag vore oändligt tacksam för hjälp.
Varma hälsningar.
Ulrica

Hej!

Jag har monterat lös och fast mattskivan på en analog EOS 300. Jag vet inte hur den sitter på en 30D.
Kanske det är samma. Det var i alla fall bara att hålla kameran upp och ner och sätta in mattskivan från objektivhålet. det är några piggar i mattskivan som ska passas in i själva sätet i kamerahuset, sedan är det en mässingfärgad metallram med gångjärn som man fäller ner över mattskivan och fäster den genom att trycka till lite. då ska en metalltunga, som fjädrar fastna i ett spår eller liknande. jag har för mig att den syns som en liten rektangulär plåtbit på ett par mm. det är den man petar lös ramen med när man tar bort mattskivan oxå.

Senast ändrad:
Tusen tack, killar!!
Nu ska jag försöka få tillbaka grejerna på rätt plats och åt rätt håll.

Om jag inte lyckas så får jag väl lämna in den helt enkelt :)

Jag lämnade in kameran för sensorrengöring hos Nikon på fotomässan, när jag fick tillbaka den så var det skit på insidan av mattskivan.

Tokskallen som gjorde ren den blåste med tryckluft runt om innuti kameran :(

Hade jag vetat att dom skulle bete sig på det viset hade jag aldrig lämnat in den.

När jag kom hem och tog ur mattskivan för rengöring så ramla den ur och ner på mitt skitiga golv och blev naturligvis förstörd, när jag tittade in i sökaren så var det ännu mer skit där än innan jag tog bort skivan, det slutade med att jag skickade kameran till Lasses för rengöring och byta av mattskiva, och där befinner den sig nu.

Aldrig mer att jag lämnar in en kamera för sensorrengöring, trots att det är gratis.

/kent.

Det lät väl jättetrist, Kent!!
Vad ledsen jag blir för din skull.

Nu har jag i alla fall fått dit alla delar på rätt plats. Lite smådamm finns där nu efter att jag pillat på icke-dammfritt område men det värsta är borta.. OCH delarna sitter fast och jag kan använda kameran.

Jag skickar återigen ett stort tack till er som på nolltid hjälpte till med råd och hjälp.

Nu kan jag sova gott.
Varma hälsningar.

Ulrica

ANNONS
Götaplatsens Foto