Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabina Sändh

Ny medlem
Jag är en glad amatör som funderar på att skaffa mig en analog systemkamera. Har runt 5 000:- att avvara och vill ju ha så mycket kamera som möjligt för pengarna. Jag vill ha en enkel sak med stort användningsområde. Ska jag kanske köpa begagnat?
Tacksam för svar från er med mer erfarenhet. Vänligen, Sabina

Sabina Sändh skrev:
vill ju ha så mycket kamera som möjligt för pengarna. Jag vill ha en enkel sak med stort användningsområde. Ska jag kanske köpa begagnat?
Analogt så är det definitivt begagnat som gäller.

Stort användningsområde... Då råder jag med AF.

Vad ska du använda kameran till?
Utomhus/inomhus/studio/barn/fest/...

Vilka typer av objektiv vill du ha åtkomst till på begagnatmarknaden?
Är det budgetzoomar/kvalitetszoomar eller fast optik?

Det är ju, som Erik skriver, en del att ta hänsyn till vad gäller dina krav/behov.
Jag håller helt med om att det är begagnat man ska kolla efter. Man kan få riktigt bra kameror för en spottstyver begagnat.
Vill du ha stor tillgång på begagnad optik så är kanske Nikon eller Canon vettigast att satsa på.
En F80 eller F90x med ett par vettiga (inte toppklass dock) objektiv skulle du kunna hitta i nikonvärlden, för runt 5kkr. Canon har väl motsvarande, men nån canonanvändare får svara mer för vad som finns där. :)

Sen finns det såklart en uppsjö av kameror för "inga pengar alls" om man kän tänka sig ännu äldre, manuella kameror med fasta objektiv isf zoomar.

Sabina Sändh skrev:
Har runt 5 000:- att avvara och vill ju ha så mycket kamera som möjligt för pengarna. Jag vill ha en enkel sak med stort användningsområde.

Kanske är en Canon EOS 100 ett lämpligt hus att börja med. Tror att ett sådant går att få för 1500-2000 kronor i dag, kanske rent av lägre ändå.

Den här kameran, Phenix DN66, kan du köpa helt ny inkl ett Nikkor F 50mm/1,8 för 4680 kr. Du kan använda både manuella Nikon AI- och Nikon AF-objektiv till den. Du får tillgång till en stor marknad begagnade Nikon-objektiv av hög kvalitét, i många fall till vrakpriser. Kameran har stora möjligheter bl.a med manuell spegeluppfällning. Den fungerar dessutom utan batterier och har kortaste slutartid 1/4000 sek.
Själv föredrar jag manuell fokusering eftersom jag tycker den är snabbare vid t.ex gatufotografering. Vid landskapsfotografering klarar man sig också bättre med manuell focusering. Vad som kan vara en nackdel med just Phenix DN66 är att den inte har någon exponeringsautomatik. Du får alltså ställa slutariden och bländaren manuellt tills lysdioderna i sökaren visar rätt.

Att köpa nytt är vansinne! Kameraval är subjektivt, men en begagnad Nikonutrustning skulle jag leta efter. Vilken modell, objektiv, autofokus eller inte du ska köpa beror helt på vad du ska använda den till.

Länken direkt till kameran jag refererade funkar tydligen inte så du får klicka på DN66 i menyn till vänster.

ANNONS
Götaplatsens Foto