Annons

Hjälp att välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajson

Aktiv medlem
Hej

Jag är i en svår dilemma som är följande :

Tänkte köpa en digital kamera, inte dslr, med lite längre zoom, mellan 7X och 10X, och har svårt att välja mellan följande kameror:

1. Minolta Dimage 7Hi,7X zoom inkl. 256 CF-kort
kostar 9000Kr privat säljare ( inköpt 03.07.25)

2. Olympus C-750 UZ 10X opt. zoom
Kostar cirka 6000 Kr från butiken

3. Det nya Minolta Z1 10X opt. zoom
Kommer att kosta mellan 4200-5000 kr i butiken.

Jag våre väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att välja någon utav dessa kameror. Jag tänkte ha den för att ta bilder ute i naturen och inomhus.
tacksam för svar

Ludwig

Jag har inte lyckats göra några godtagbara landskapsbilder med Minoltan 7i. Jag har uppfattningen att den bättre fungerar på stora objekt som fyller hela sökaren, som t ex porträtt.

Lanskap består av en massa grässtrån och då behövs det pixlar och en stor utskrift hyfsat detaljrik för att komma till sin rätt...

Ja, med tanke på att den har en dslr liknande utseende och handhavande samt att den kan köpas för en rimligare pris nu när efterföljaren A1-tan kommer snart så tänkte jag att den skulle kanske vara värt en titt. Ifs. den har bara 7X opt.zoom men ser mycket profsigare ut än dem andra. Jag läste ganska många goda omdömme om den kameran och man blir lite frästande av priset. Det var lite bekymmer med bruset i öppna landskaps bilder samt problem med AF-en ibland men många bedömare ansåg att kameran var bra.

En ny (men den är ju praktiskt taget ny) D7Hi kostar strax under tio inkl 256 MB (Dustin) o 9500 med original 16 MB kort(Scandinavian Photo)... kanske tufft att bråka om priset på en så ny kamera, men prisraset har kommit plötsligt och det lär inte komma av sej om nu A1 kommer att kosta under 12...

Om den nya Z1 "bara" kommer att kosta 5000 så måste den väl vara ett fynd med tanke på att den ska ha supersnabb AF och bildstabilisator dessutom... klarar du dej med 3 megapixlar o lite färre finesser än 7Hi o A1 så vänta in den! Åtminstone testerna av den, innan du slår till...

Z1-tan verkar vara en ganska avncerad kamera för sitt prisklass och även om den inte har bildstabilizator tyvärr( det är A1 som har det ) men har en snabb AF och 10x Opt. zomm. Dessutom har den nya tekniker också, förhoppninsvis, som förbettrar bildkvaliten och kanske reducerar bruset så kan den vara en alldeles utmärk partner ute på feltet. Bara utseendet är lite skrikig men det är innandömmet som räknas och att man ska trivas med sin kamera.
Och sist men inte minst är priset också tilltalande.

Är någon annan som har en annan åsikt ?

Roland: Måste berömma dig för din definition av landskap: "Lanskap består av en massa grässtrån"

:)

Hej

Nu är mitt beslut taget och det blir förmodligen en Minolta Dimage Z1. Visserligen den är inte en Canon D10, som många här har, men för min budget är den det bästa valet.Det jag hoppas på är att trots sin enkelhet och utseende, kommer den ändå att bli det verktyg som jag ska trivas att ta bilder med. För egentligen kameran är ett verktyg och människan är som tar bilderna och utgången blir därefter. För mig, digitalkameran, gjort att fotograferigen blivit enklare men samtidigt roligare och inspirerat mig till mera kreativa bilder. Jag har en Olympus C-4000 digikamera med 4MP och 3X zoom men ville ha en med lite större zoom också. Visserligen dem här kamerorna har inte så många megapixlar men med tiden kommer säkert även bättre och kanske prismässigt mera tilltalande kameror ut på marknaden och då kan man uppgradera sin kamera med en ny. Som jag ser det nu är digitalkameramarknaden ligger i en väldigt snabb utväcklingstackt, som datormarknaden, och tekniken förbättras ständigt. Det är bara att se och vänta tills Dslr kameror kommer att kosta under 10K och då blir det dags för en ny kameraköp.

MVH Ludwig

ANNONS
Götaplatsens Foto