Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon för drygt 5000 kr. Vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grissly

Aktiv medlem
Hej!
För ett år sedan (julen 2012) fick jag otroligt bra hjälp på detta forum när jag skulle köpa en kamera till min son. Det blev till slut en Nikon D5100 med ett 18-105 VR objektiv.

Nu är det dottern, snart 16 år, som önskar sig en kamera, och eftersom jag inte alls följer med på "kameramarknaden" ber jag om råd från er som hänger med. Hoppas jag kan få lika bra hjälp denna gången.

Eftersom såväl mamman som hennes bror har Nikon finns det så stora samordningsfördelar med objektiv etc., så att jag vill hålla mig till Nikon. Den fungerar också bra för henne, för hon lånar kameran av de andra så ofta det går!

Vi är några släktingar som har gått ihop, så budgeten just nu är på 5000 kr. Ev blir det högre ifall en person till går med, och då pratar vi troligen ca 6000 kr eller strax däröver.

Hon fotograferar väldigt mycket porträttbilder (även många självporträtt med stativ + självutlösning). Det blir också väldigt mycket foton på kläder, skor och accessoarer eftersom hon är väldigt designintresserad. I övrigt fotar hon gärna naturbilder (oftast närbilder, men inte enbart). Hon går på fotokurs och intresset bara växer! Kul !

Nu undrar jag vad ni kan rekommendera för en Nikon systemkamera för antingen 5000 kr eller 6000 kr. Är fortfarande "Nikon D5100 med ett 18-105 VR objektiv" bästa köp, eller finns det någon annan modell man bör kika på?

Tacksam för snabba svar (det ska ju bli en julklapp). Pga utlandsresa blir det lite dåligt med feedback från min sida torsdag-fredag denna vecka.

God jul !
 
Ska det vara nytt får det väl bli D3200 om den ytterligare personen går med D5200
Dessa är ganska lika D3100 respektive D5100 som fanns när du köpte den förra kameran
 
Nu undrar jag vad ni kan rekommendera för en Nikon systemkamera för antingen 5000 kr eller 6000 kr. Är fortfarande "Nikon D5100 med ett 18-105 VR objektiv" bästa köp, eller finns det någon annan modell man bör kika på?

Nikon D5100 med ett 18-105 är fortfarande ett bra köp. Det har dock kommit en nyare modell som heter D5200 som har modernare, mer högupplöst sensor. På gång är också en ännu nyare modell som heter D5300 som har inbyggd WiFi och GPS. Den skulle jag inte betrakta som ett bra köp om din dotter inte har behov av just trådlös bildöverföring och geotaggning.

Om hon gillar självporträtt så köp en ML-M3 fjärrutlösare till henne också. De kostar inte många kronor. Jag antar att ett stativ på ca 1000 kr ingår i budgeten på 5000 kr?
 
Håller med Johan
eller
så köper man kameran med billigaste normalobjektivet, typ 18-55 + antingen Nikons 35/1,8 elelr Sigmas 35/1,4.
Då får hon det sköna skärpesläppet mot bakgrunden med 35mm som man gärna vill ha i porträtt.
Har man gott om utrymme kan man välja nikons 50/1,8 AFS. Men det kan bli lite trångt om man vill fota inomhus, speciellt för självporträtt.

Visst man förlorar smidighet mot 18-105 men är det just det man behöver för en resa/helg kan hon byta med annan familjemedlem.
O familjen får i sin tur tillgång till ett ljusstarkt objektiv när det behövs.
 
Tack för hjälpen till alla som svarat så här långt! Efter att ha läst det ni har skrivit och googlat lite priser, så väljer jag nu enligt nedan:
(Anm: budgeten är nu uppe i 6000 kr, väska och minneskort kommer att köpas separat utöver detta, stativ kan hon låna till vidare - vill hellre lägga pengar på kamera och objektiv nu, fjärrutlösaren är ett bra tips - men den kan hon spara till själv med samma motivering).

Av prisskäl verkar det som att D5100 och D5200 är de alternativen som är mest rimliga. Jag tänker att jag släpper tanken på D3100 / D3200 då väl (??) D5100 / D5200 är bättre. Rätt tänkt??

Dessa tre alternativ funderar jag därför nu emellan. Alla tre alternativen kostar cirka 6000 kr, och det är det som jag siktar emot (när jag väl valt alternativ får jag leta efter absolut bästa pris).

Jag är inte så bra på olika objektiv, så där har jag lite frågor om alternativen nedan:

1) Nikon D5100 + 18-55VR / 55-200VR
2) Nikon D5200 hus + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR
3) Nikon D5200 black/35mm/ +div Tillbehör

Om man exempelvis jämför (1) och (2) ovan. Är det bättre att välja en D5100 istället för en D5200, men i gengäld få två objektiv som ingår i D5100:an?

Vad skiljer egentligen mellan (2) och (3) avseende objektiv, dvs vad innebär "18-55" resp. "35 mm"??

Vilken fördel ger två objektiv (se 1 ovan). Ger det mycket extra, eller blir det kaka på kaka?

Åter igen tack för alla tips och råd så här långt!!
 
Jag har D5100 sedan snart tre år och är väldigt nöjd. Har förvisso även en D600, men det är mest för att kunna ta vissa uppdrag mot betalning där kraven är något högre.

Skillnaden på D5200 mot D5100 är i princip större sensor (24MPix jmf med 16MPix hos D5100), lite snabbare seriebildstagning samt 39 autofokuspunkter (jmf med 9 hos D5100). Sen är det lite kosmetika, programmerbara knappar mm, som kanske inte spelar så stor roll.

Större sensor kan vara bra, men det ger också hysteriskt stora filer, särskilt när man börjar fota i RAW-format (och det gör man om man utvecklar sitt fotointresse). Seriebildshastighet är bara intressant vid snabba scener, sportfoto mm. Mest ett nischat behov för särintresse. Autofokuspunkter använder jag sällan eftersom jag oftast vill kontrollera var jag sätter skärpan och använder därför nästan uteslutande 1-punks fokus.

Jag förordar alltså D5100.

Sen undrar du över skillnaderna på objektiven och jag är osäker på vad du menar. Jag antar att du förstår att 18-55 är ett zoomobjektiv som kan variera brännvidden steglöst inom ett vidvinkelspann. 35mm är ett objektiv med fast brännvidd som på D5100/D5200 motsvarar s.k. normal brännvidd (ingen särskild förstoring eller förminskning av motivet). Fasta objektiv är oftast lite ljusstarkare och med bättre optik samt ofta billigare än zoomar. Det man förlorar är flexibiliteten. En bra kompromiss är 16-85 VR, som är ett av de bästa DX-zoomarna med ett bra zoomomfång utan att behöva byta objektiv så ofta. Så ett alternativ kan vara att köpa D5100 hus och separat 16-85 VR objektiv.

Att ha två olika zoomobjektiv (18-55/55-200) ger möjlighet att fota både nära och på långt avstånd men det blir mer att bära runt på och lite knixigt att byta objektiv när man vill ändra omfång. Men beroende på egen inställning till fotandet är man kanske beredd att ha med lite mer utrustning och ha möjligheten att växla om. Själv har jag fler objektiv än vad som ryms i en mindre resväska och det är ofta med vånda jag väljer gluggar för mina fotosessioner.
 
Har dina barn samsas och låna objektiv av varandra är nog varianten med 35/1.8 vara ett bra alternativ.

Ett 35 mm objektiv har ungefär samma bildvinkel som vi ser med våra ögon, dvs det varken förstorar eller förminskar om man sätter det på en DX kamera som D5x00. Det ät lämpligt för allmän fotograferande och porträtt i miljö eller kanske helfigur. Den stora bländaröppningen gör att det blir enklare att lägga bakgrunden i behaglig oskärpa t.ex. vid porträtt. I och med att det är ljusstarkare än zoomalternativen blir det även lättare att fotografera när det är svagt ljus.

Ett ytterligare alternativ som kanske kan gå in i budget är et fast 50/1.8 som ju då är ett kort tele och än mer porträttorienterat, men kanske inte lika bra till allmänfotografi då bildutsnittet blir lite snävare. men kan de samsas så att de kan låna optik av varandra kommer det att bli många väldigt fina porträttbilder.

Både 35:1/8 och 50/1.8 är mycket bra. 50/1.8 är nog ett av Nikons mest prisvärda objektiv och 35:an kommer inte långt efter.
 
De nya husen kräver bättre optik.

Jag har under året fotograferat med både D3200 och D7100.

Slutsatsen jag kan dra är att båda levererar mycket bra, med rätt optik.

Dvs inte 18-55 eller 18-105. Använder man dessa objektiv krävs stativ och efterbehandling i lightroom eller annat RAWprogram. Det gäller bägge husen oavsett optik, men ännu mer om man vill ha kitobjektiven.

De nya husen kräver bra optik. Mitt tips är att köpa ett bättre hus och ett fast normalliknande objektiv.

Objektiv som 35 mm och 50 mm f1,8 är skarpa och extremt prisvärda. Ett kul alternativ för den som vill ta närbilder, men vill ha ett objektiv som även fungerar som normal är nikons 40mm 2,8. Alla dessa objektiv är lätta, prisvärda och mycket bättre än kitobjektiven.

För tele kan jag direkt avråda från 55-200 som är på tok för mjukt och inte är lämplig för de nya husen. Endel gillar 70-300an, men jag tycker att även den är för mjuk. Personligen skulle jag hellre spara pengar och senare köpa en begagnad 80-200 skjutzoom eller en tamron 70-200 2,8.

Själv föredrar jag ljusstarka gluggar, detta eftersom D3200 hanterar brus dåligt om man går över ISO400. D7100 kostar lite mer, men levererar MYCKET mer. Den kalarar svagt ljus och ljussvaga objektiv mycket bättre.

Har tagit endel bilder med 16-85an och den är ok, men inte lika bra som de fasta. Jämför man den med 18-105 så är den mycket bättre vad gäller bokeh och färgåtergivning. Skärpemässigt är den bättre men inte lika bra som "normalerna".

Så mitt tips att köpa ett nytt D3200/D5200/D5300 eller en begagnad D7000/D7100 samt en fast normal.
 
ANNONS