Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp,brottom tips behövs

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss lins

Aktiv medlem
Hej Allihopa

Nu på Torsdag ska jag fota en kille som ska ha nya bilder till sin hemsida.Både ute och inne,mitt 1:a stora problem är att jag ska fota honom inne och jag har ingen annan belysning än kamerans blixt och den belysning som han har hemma.Det va meningen att jag skulle få en annan belysning och blixtrar,men nu vart det inte så i sista stund och jag vet inte hur jag ska lösa det? En svart bakrund och en paraplybouncer är det enda som finns. kan man justera vitbalansen efteråt eller hur skulle ni lösa det ? Rätt ny på detta så förklara så bra ni kan *L*

Det andra problemer är Ideer,lite har jag men vore tacksam om ni kan hjälpa mig med några till. Killen det gäller är en musikproducent.

Tack på förhand
//Yvonne

Nu vet inte jag vilken kamera du använder, men på många kan man ställa in vitbalansen genom att fota en vit yta och tala om för kameran att använda den för vitbalans-justering. Alternativ två är att fota i RAW, då kan du justera vitbalansen och mycket annat efteråt. Detta rekommenderas å det varmaste vid studiofoto, då man har både mera krav på sig och mera tid för efterbehandling.

Andreas_H skrev:
Nu vet inte jag vilken kamera du använder, men på många kan man ställa in vitbalansen genom att fota en vit yta och tala om för kameran att använda den för vitbalans-justering. Alternativ två är att fota i RAW, då kan du justera vitbalansen och mycket annat efteråt. Detta rekommenderas å det varmaste vid studiofoto, då man har både mera krav på sig och mera tid för efterbehandling.

Andreas
Jag fotar med en Canon Eos 350D,kameran är rätt ny för mig och jag kan den inte riktigt ännu.hur menar du med att Fota en vit yta och tala om för kameran ? kan du förklara lite närmare. ska jag göra ngn manuell inställning nånstans? Just denna gången ska jag fota i hans hem. Vad tror du om att jag har min svarta bakrund och släcker ner det mesta ljusen och går närmare honom med kameran så blixten på kameran står för ljuset ? bara en ide jag fick , kanske kan va bra till halvskugg bilder typ *L*

med 350D är vitbalansen inte särskilt viktig att ändra i kameran då du akn fixa till allt det i photoshop, kravet är naturligtvis att du fotograferar i RAW! I raw formatet kan du sedan enkelt redigera färgtemperaturen och mkt annat så att bilderna blir bra.

För att minska skuggorna vid fotografering med enbart kamera blixten så försök studsa blixten uppåt eller softa ner den. Alla medel tillåtna.

Men i ditt fall är egentligen RAW det viktigaste då du kan fixa skuggorna tom efteråt i RAW!
Lycka till

Miss lins skrev:
Andreas
Jag fotar med en Canon Eos 350D,kameran är rätt ny för mig och jag kan den inte riktigt ännu.hur menar du med att Fota en vit yta och tala om för kameran ? kan du förklara lite närmare. ska jag göra ngn manuell inställning nånstans? Just denna gången ska jag fota i hans hem. Vad tror du om att jag har min svarta bakrund och släcker ner det mesta ljusen och går närmare honom med kameran så blixten på kameran står för ljuset ? bara en ide jag fick , kanske kan va bra till halvskugg bilder typ *L*

Har du extern blixt? Räkna inte med att få ett bra resultat om du går nära och kör med den ingyggda blixten rakt på, han kommer att se ut som ett blekt spöke mot den svarta bakgrunden.

Du bör/måste köra med extern blixt om du skall få bra blixtbilder vid porträtt

ja det var därför jag tipsade om att försöka softa blixten... man kan fuska med papper över blixten elelr vad som kan dämpa och softa upp lite... känner du inte en människa på jorden som har en externblixt att låna ut?

tror nog att det kanske kan vara bättre att försöka nyttja infallande ljus från ett fönster eller något liknande om det är på dagen ni fotar. Blir ofta ett mjukare och bättre ljus av det.

Annars är det ändå förmodligen bättre att försöka ljussätta bra och undvika att använda den inbyggda blixten tror jag. Går ju att fixa relativt bra ljussättning med bygglampor. Sök här på forumet, finns en hel del tips angående det och det skulle du ju hinna fixa innan torsdag kanske?

Lycka till i alla fall!

Mvh Magnus

Jag kommer ju att flyga ner till gbg på torsdag morgon och då möter han upp mig där, sen ska vi planera dagen över frukost. men det finns ingen tid för mig att springa runt å leta bygglampor osv .Det ska vara om nån som läser detta och bor i gbg som kan förbarma sig över mig å låna en extern blixt *L*. sen försöker jag hålla bagaget så litet jag kan då jag är ensam tjej som reser å inte har bärhjälp ;)

Den blixt jag har passar inte på canon, då jag fota med minolta analog förr,en ide är att kanske skaffa nån slags reflexskärm och försöka trycka av den blixten mot den, men det blir ju ett pickel :-/ då jag inte kan sätta fast den på kameran. Jag hade beställt studioprylar ,men dom hann inte komma :(. ja förutom bounsern då och den har man väl inte så mkt nytta av nu

jag kom på en sak, finns det nån sko man kan köpa å sätta i blixtskon på canonen så att blixten passar tro ,nån som vet ? Blixten är en Sunpak888 Afz

*Tänker så det knakar för att lösa detta *

Miss lins skrev:
jag kom på en sak, finns det nån sko man kan köpa å sätta i blixtskon på canonen så att blixten passar tro ,nån som vet ? Blixten är en Sunpak888 Afz

*Tänker så det knakar för att lösa detta *

Det finns en sko med traditionell blixtkontakt som passar på 350Ds blixtsko men då blir manuell (M) inställning av bländare och tid på kameran men vilken tid och bländare du kan använda framgår nog av din blixt.

De flesta fotohandlare har nog sådana skor hemma.

det kan vara en bra ide faktiskt, en extern blixt ger alltid bättre resultat eftersom du kan vinkla den. Det spelar ingen roll om det inte finns TTL etc... Testade själv en gammal Expert blixt på min Eos 30, blixten hade ingen som helst automatik eller möjlighet att styra blixtstyrkan men det blev skillnad som natt och dag ändå mot den inbyggda blixten!

Magnus . jag har inte hunnit fixa till bilderna ännu, men här kommer ett smakprov .Han försvinner in lite i svarta *L* jag hade min sofbioxparaply med som jag satt över hans lampa och jag tyckte det funka rätt ok , men svårt med ljuset vart det . vad tycks då ?

//Yvonne

mange78 skrev:
Lite intresserad av resultatet av ditt uppdrag.. Hur gick det?

Magnus . jag har inte hunnit fixa till bilderna ännu, men här kommer ett smakprov .Han försvinner in lite i svarta *L* jag hade min sofbioxparaply med som jag satt över hans lampa och jag tyckte det funka rätt ok , men svårt med ljuset vart det . vad tycks då ?

//Yvonne

Försöker sätta in en liten färgbild ochså och hoppas att det ska funka

Bilagor

• oval small petri.jpg
    oval small petri.jpg
    24.8 KB · Visningar: 127
med tanke på dina resurser så är nog bilden helt ok... men hde du placerat modellen längre från väggen hade du nog sluppit skuggan... Men som sagt.. du hade ju inte att tillgå.. :)

yamahafj skrev:
Varför inte plåta utomhus istället?

Detta vart en plåtning på ca 10 tim så det vart både inne å ute foton . Pust å stånk, roligt MEN ochså jobbigt. En bild han ville ha kämpa jag med att få till och det va inte det lättaste kan jag säga med min utrustning,men man lär sig av allt, kommer att sätta ut några av bilderna i porrättmapp sedan

/yvonne

ANNONS
Götaplatsens Foto