Annons

Hjälp! Elinchrome eller Bowens?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om jag kan hjälpa dig nämvärt men....

Jag äger själv två aggregat från Bowens, ett Estime och ett Traveller (3000Ws st), som jag använder tillsammans med två Elinchrome 500 Ws kompakter. Så har jag åtmindstånde lite erfarenhet av märkena du undrar över.

Båda systemen funkar bra och det är bra kvalitet, mina Bowensblixtar har snart tio år på nacken men levererar ändå bra resultat.

Däremot tror jag att Elinchrome har ett något bättre andrahandsvärde eftersom de är lite mer vanligt förekommande bland oss amatörer...
Så kanske är den där extra tusingen värd att satsa ?

En högst oventenskplig åsikt dock.....
//A

Jag tackar för ditt svar så länge Axel, så får vi se om nån annan har nåt mer att komma med. :)

Det lutar mer och mer åt Elinchrome Style 600 iaf.

PhotoJoe skrev:
Jag är på G med att köpa studioblixtar, men VAD ska jag köpa?!

Har sneglat på Elinchrome Style Set 600 (http://www.aifo.se/elinchrom/kampanjer/weboffer.htm) och deras BX400. Men jag har även kikat på Bowens Esprit 500! (http://www.dito.se/bowens.html)

Bowens kit är billigare, 9 450kr plus moms mot Elinchromes kit för 11 995kr plus moms!

Vad säger ni som vet? Nån som har erfaranhet av båda?

//Joseph

Hej Joseph!
Har erfarenhet av båda sorterna. Så jag tror mig kunna ge dig ett uttalande!
Jag tycket att du helt klart skall satsa på Elinchrom, du har igen pengarna i tillförlitlighet, andrahandsvärde med mera.
Ilkka

Joseph,

Jag har aldrig använt Bowens prylar men kör Elinchrom själv. Senast jag handlade blixtar var jag först inne på Profoto men landade till slut ändå på Elinchroms nya RX-serie. Man får mycket för pengarna och de är, som någon annan sade, väldigt pålitliga.

Rekommenderar dem varmt, även om kollegorna sneglar lite snett. De har helt enkelt fastnat i den vanliga märkeshysterin och tror att de köper status åt sig själva med Profotos prylar. Inget fel på Pro men Elinchrom är minst lika bra.

/G

Jag har använt Bowens Esprit 500 i några år nu och är nöjd med dom. Jag betalade då 20,000kr för de då. Nu har de sjunkit mycket i pris ser jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto