Annons

Hjälp en nybörjare hitta sitt startkit!

Produkter
(logga in för att koppla)

mansixxa

Ny medlem
Nu är jag snart på väg att inhandla min allra första systemkamera och tänkte höra med er som har koll om ni har några tips eller åsikter att komma med vad gäller utrustningen jag funderar på. :) Man är ju allt utom hemma i denna oändliga djungel av kameror med tillbehör som den nybörjare man är...

Då jag i första hand kommer att fotografera barn och hund i både inom- och utomhusmiljö (porträtt och även sk "vardagsbilder") undrar jag lite vad som skulle vara "rätt" kit för mig. Jag är helt enkelt en mamma och matte som främst vill ha fina kort på mina ögonstenar. ;)

Jag har iallafall bestämt mig för huset; Canon EOS 500D. Men efter att ha läst lite på nätet funderar jag på att skippa kitobjektivet (EF 18-55/3,5-5,6) och köpa ett EF 50mm f/1.4 USM - men jag vet inte alls om detta är rätt objektiv för mig med de behov jag har och hur bra jag klarar mig med enbart detta objektiv.

Gör jag bäst i att köpa huset med kitobjektivet och komplettera med 50mm eller klarar jag mig enbart med 50mm-objektivet?

Finns det något annat objektiv som är mer lämpat än EF 50mm f/1.4 USM för det jag kommer att använda kameran till i första hand?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
/Linda

Gör jag bäst i att köpa huset med kitobjektivet och komplettera med 50mm eller klarar jag mig enbart med 50mm-objektivet?
Köp huset med kitzoomen. För det första är det väldigt billigt när man ser till paketpriset -- mer prisvärda objektiv är det svårt att hitta. För det andra är det riktigt bra och mycket användbart.

Ett 50 mm-objektiv är ett kort tele. Att bara ha det objektivet skulle begränsa dig väldigt mycket, speciellt inomhus där man oftast behöver en vidvinkel.

Efter att du använt kameran med kitobjektivet ett tag kommer du själv att förstå vad det är för ytterligare objektiv just du behöver och vill komplettera med. Kanske är det just ett ljusstarkt kort tele, kanske är det något helt annat.

Jag hade nog börjat med kit-objektivet för att se vad jag saknar. Själv saknade jag möjligheten att ta bilder inomhus utan blixt, så jag skaffade 35/1.8 (tror inte det finns ngt motsvarande till Canon). 50/1.4 blir ett kort tele på en 500D, alltså ett perfekt porträttobjektiv, med det är knappast allround, då ska du nog satsa på en brännvidd runt 30 mm. Sigma 30/1.4 kanske kan vara ett alternativ.

Hinner bara skriva lite kort, men jag tycker du ska skippa 50/1,4 och istället köpa kitobjektivet tillsammans med 50/1,8 som bara kostar 1/3 av vad 50/1,4 gör. Extrem liten skillnad i bildkvalitet. Jag har nyss bytt från 50/1,8 till 50/1,4, och det är lite bättre känsla i det. Men jag skulle inte lägga så mkt pengar på det direkt om jag skulle köpa ett startkit. Och bara ett 50 mm tror jag du skulle känna dig begränsad av, men du ska helt klart köpa ett. Mkt finare bilder än man kan få med kitobjektivet. Men köp kitobjektivet också, så kan du testa dig fram till vad för objektiv som passar dig bäst!

Tack så hemskt mycket för snabba svar! Ni verkar alla skrämmande överens om att kitobjektivet bör inhandlas, så jag tar ert ord på det och gör så.

Precis som AndyK var inne på, så vet jag med mig redan nu att jag saknar möjligheten att fotografera inomhus utan blixt och ändå få fina kort. Det lutar nog åt att göra som dajli föreslog, kitobjektiv + EF 50mm f/1.8 istället för enbart EF 50mm f/1.4 som jag var inne på först.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Jag köpte en 50D med 17-85mm kittet för några månader sedan. Nu har jag kommit över ett Canon 35/2 objektiv, och det har blivit mitt nya "standard" objektiv. Det kostar inte så mycket och det är så nära 50mm som man kan komma. (på en xxD & xxxD)

Mvh Jonas

Ja, i Canons sortiment finns ju EF 35 mm f/2 USM och EF 28 mm f/1,8 USM för någotsånär rimliga priser.

Sen finns ju EF 24 mm f/1,4L USM II och EF 35 mm f/1,4L USM, men då är det bra om man är onödigt rik.

ANNONS
Götaplatsens Foto