Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp - färghantering på MAC

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Fins det någon vänlig själ som jag kan få ringa upp för att få hjälp med utskrifter från min Mac. Skärmen är kalibrerad, använder profil för papper och epson 2100, men jag får INTE till det....

Maila mig ett telefonnummer den som känner sig hjälpsam så kanske jag kan få ringa upp.

mvh
Peter

Jag lyckades aldrig skriva ut från PhotoShop med annat än hemska färger. Har talat timvis med supporten hos Adobe, Apple och Epson.

Så jag skriver ut allt via InDesign och då fungerar det klockrent.

In Design är ett layoutprogram, arvtagare till PageMaker. Färgprofilerna hanteras i utskriftsdialogen.

Tyävrr är det inte ett billigt program eller lättanvänt, men eftersom jag använder det för grafisk produktion så är det helt ok för mig att gå den omvägen.

En billigare idé att testa kan vara att skapa en pdf av bilden i PhotoShop och skriva ut den från Acrobat ...

Det som löste mitt problem var att sluta slåss med utskriften från PhotoShop och söka mig via andra program.

pl2se skrev:
Fins det någon vänlig själ som jag kan få ringa upp för att få hjälp med utskrifter från min Mac. Skärmen är kalibrerad, använder profil för papper och epson 2100, men jag får INTE till det....

Maila mig ett telefonnummer den som känner sig hjälpsam så kanske jag kan få ringa upp.

mvh
Peter

Det vanligaste felet är att man lägger in profilen på två ställen. Se till att du väljer att göra det på ett enda, förslagsvis i Photoshop. Sedan avaktiverar du färghanteringen i Epsons drivrutin.

Eftersom färghanteringen i InDesign och Photoshop är exakt densamma så är det lika enkelt att få till bra färger från båda programmen.

Ställ in Skriv ut med förhandsvisning enligt denna dump så bör det bli bättre.

Bilagor

• utskrift.jpg
    utskrift.jpg
    13.6 KB · Visningar: 316
Stina.D skrev:
Jag lyckades aldrig skriva ut från PhotoShop med annat än hemska färger. Har talat timvis med supporten hos Adobe, Apple och Epson.

Så jag skriver ut allt via InDesign och då fungerar det klockrent.

Problemet är att Adobe vet hur Photoshop fungerar, Epson vet hur Epson fungerar och ingen av dem vet hur helheten fungerar. Jag kan tipsa om http://www.russellbrown.com/tips_tech.html Om du skrollar långt ner på den sidan hittar du en beskrivning för hur du skriver ut från Adobe program till en Epson 2200 (det amerikanska namnet för det som vi i Europa kallar 2100).

Stefan

Grejjer är att jag inte kan hitta vart jag tar bort skrivarens färghantering. Det bör man väl kunna göra i dialogruta 2. Eller?

pl2se skrev:
Grejjer är att jag inte kan hitta vart jag tar bort skrivarens färghantering. Det bör man väl kunna göra i dialogruta 2. Eller?

I Epsons drivrutin väljer du Color Management. Där kan du välja No color Adjustment.

Bilagor

• utskrift2.gif
    utskrift2.gif
    6.3 KB · Visningar: 304
TACK Stefan!

Det fungerar! Wow! Och jag som ägnat dagar åt att testa olika inställningar och prata med supportnissar.

Mycket glada hälsningar!
Stina

PS Kommer nog att fortsätta att skriva ut en hel del från InDesign ändå, får jag har bättre kontroll på layouten där, men är ju underbart kunna skriva ut från PS.

Stina.D skrev:
TACK Stefan!

Det fungerar! Wow! Och jag som ägnat dagar åt att testa olika inställningar och prata med supportnissar.

Mycket glada hälsningar!
Stina

PS Kommer nog att fortsätta att skriva ut en hel del från InDesign ändå, får jag har bättre kontroll på layouten där, men är ju underbart kunna skriva ut från PS.

Supportnissar ger jag inte så mycket för när det gäller att få två program att fungera tillsammans. Det verkar som de aldrig använder programmen i praktiken som vi gör, där vi måste få ett antal olika program att arbeta tillsammans.

Och visst är InDesign ett bättre program för layout, det är ju huvudsyftet med programmet.

Stefan

Jag har en flik där det står "colorsync". Men om jag tittar under den finns inga inställningar jag kan göra. Suck...

Nu har jag avinstallerat och ominstaller ett antal gånger och nu kan jag få upp den dialogruta som alla hänvisar till. Jag kan göra alla inställingar som jag kunde göra med min PC. Hurra!!

Problemet är bara att jag inte kan skriva ut alls! Jag kan göra en nozzle check, men inte skriva ut. Vare sig från word, excel eller CS2.... Det finns ett utropstecken vid skrivaren och när jag trycker print rasslar det till lite i skrivaren och sen avbryts utskriften för att aldrig mer gå starta om... Jag tror jag svimmar!

Peter

pl2se skrev:
Jag kan göra en nozzle check, men inte skriva ut. Vare sig från word, excel eller CS2.... Det finns ett utropstecken vid skrivaren och när jag trycker print rasslar det till lite i skrivaren och sen avbryts utskriften för att aldrig mer gå starta om.

Antagligen är din skrivarkö avstängd. Kolla i din skrivares program om ett dokument står på pausad. Klicka i så fall på fortsätt.

Bilagor

• fortsatt.gif
    fortsatt.gif
    8.1 KB · Visningar: 220
Nej tyvärr är det inte så enkelt. Jag har testat med det, men det fungerar icke. Utskriften bara avbryts. Jag har ett utropstecken bredvid skrivaren. Har jag någon typ av konflikt?

Har testat att ta bort den och sätt i igen. Startat om både skrivare och Mac flera ggr och nu senast återigen installerat skivan som hör till skrivaren Även om den säkert är gammal.

Tack för alla goda råd - det är sådana här gånger forumet är som bäst. Inte när man gnabbar om Nikon eller canon...

peter

pl2se skrev:
Nej tyvärr är det inte så enkelt. Jag har testat med det, men det fungerar icke. Utskriften bara avbryts. Jag har ett utropstecken bredvid skrivaren. Har jag någon typ av konflikt?

Hr du kollat att du verkligen har kommunikation mellan skrivare och dator.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto