Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp! Får inte in bilder i datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)

galleristen

Ny medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 400D Digital systemkamera och har efter att jag bytte dator (till Mac) inte hittat installationsskivan för att ladda in bilderna i datorn (tror att det kalldes eos utility)! Canons hemsida ger bara uppdateringar till programvaran och kameramodellen med tillbehör har nu utgått!

Har bilder som MÅSTE in i datorn mkt snart..! Tips, råd, hjälp?
Enormt tacksam för svar!

Mvh
Anna

Med mac är det superenkelt. Om du har en kortläsare kopplad till datorn och stoppar i minneskortet så kommer den enheten upp på skrivbordet. Sedan är det bara att dubbelklicka dig fram till mappen där bilderna ligger och markera alla (kringla A) och sedan välja "kopiera", sedan klistrar du in dem i valfri mapp. Är det jpg du plåtat i kan du sedan öppna dem med Förhandsgranskning där du kan rotera och fixa till dem.

Du kan också använda iPhoto, det enklaste alternativet, som finns med till alla macar och importera där ifrån. Där kan du också redigera dina bilder, göra bildspel osv.

Har du plåtat i råformat funkar båda programmen också förutsatt att du laddat hem alla uppdateringar till din dator. Här är mac betydligt bättre än Windows som oftast inte stöder råformat.

Det tillför inget att fara med osanning, eller är detta typiskt för MAC-ägare

För att besvara din fråga, nej det är inget typiskt för mac-ägare. Det finns en liten klick mac-ägare som vägrar erkänna att även windows är ett väldigt bra operativsystem - dessa är i minioritet och har i regel mac för att det är snyggt. Jag säger inte att personen som såg ner på windows i denna tråd är av denna sort, själv har jag inte suttit vid en windows dator och sysslat med filimport på ett par år, så jag minns inte hur windows klarar av de situationerna, men har iaf inga minnen av att det någonsin var några problem.

Till trådskaparen, det borde bara vara att koppla in kameran/kortläsaren, välkommen till OSX - ett underbart operativsystem! :)

Normalt är det inget problem att kopiera alla typer av filer vare sig de är råa eller ej i Windows.
Det tillför inget att fara med osanning, eller är detta typiskt för MAC-ägare
Men att titta på dem och göra justeringar som att rotera m.m. som också nämndes? Vad jag trodde innan var iaf att OSX har mycket bättre stöd än Windows för RAW-filer direkt i systemet.

Har bilder som MÅSTE in i datorn mkt snart..
Det var väl detta frågan gällde och hon hade skaffat en MAC. Att då börja skriva om att det är problem att kopiera filer i Windows är ju bara barnsligt.

Jag ber om ursäkt för jag generaliserade, jag har bekannta som har MAC och de är mycket balanserade i sina äsikter.

Det var väl detta frågan gällde och hon hade skaffat en MAC. Att då börja skriva om att det är problem att kopiera filer i Windows är ju bara barnsligt.

Jag ber om ursäkt för jag generaliserade, jag har bekannta som har MAC och de är mycket balanserade i sina äsikter.

Oj oj oj.. själv har jag både windows och mac osx hemma. Det kaske var en ovidkommande kommentar att osx visar, redigerar och läser alla olika sorts råformat (inbyggt i OS).. men det stämmer och är en väldigt sjyyst feature med macen, med windows(åtminstone XP) måste man installera ngt program eller drivrutin som stödjer det råformat man skall titta på.

ANNONS
Götaplatsens Foto