Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp gällande upplösning på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

stenaker

Aktiv medlem
Hej!
Jag har 2 st kameror, Canon EOS 350D och Canon Powershot A80.
Har ställt in på båda kamerorna att de ska ta bilderna på högsta kvalité.
Canon EOS 350D är inställd på 3456 * 2304 pixlar JPEG.
Canon Powershot A80 är inställd på 2272 * 1704 pixlar JPEG.
När jag öppnar bilderna i Photoshop och tittar på bildstorleken, så är bilderna från Canon Poweshot A80: 2272 * 1704 och har en upplösning på 180 pixlar/tum.
Canon EOS 350D: 3456 * 2304 och har en upplösning på 72 pixlar/tum.
Kan någon förklara varför det är en upplösning på 72 pixlar/tum på bilderna från EOS 350D.
Mvh.
Roger.

Sök på dpi och ppi i forumet, ger dig svar på din fråga.

Staffan

edit: någon annan var snabbare..

Antagligen står det 72 pixlar/tum därför att det ska stå något i det fältet. Det är bara att skippa den uppgiften, som egentligen inte fyller någon praktisk funktion. Bildernas upplösningen är bredd x höjd. Täthet är pixlar per längdenhet, eller pixlar per ytenhet, vilket är beroende på utskriftsanordningen, skärm, skrivare eller motsvarande mojäng.

Varför det inte är lika dpi (pixlar/tum) från dom olika kamerorna kan jag inte svara på, men antagligen så har det med några inställningar att göra. Du kan själv ändra vad du vill ha för dpi i photoshop (Bild/Bild storlek...). För att förklara så enkelt som möjligt vad dpi är, kan man säga att det är utskrift storleken och kvalitén på bilden. Mer dpi = mindre bild och högre kvalité på tryck/utskrift. Mindre dpi = tvärt om. Testa lite i photoshop. Om du väljer förstorings glaset så kommer det upp knappar där du kan trycka fram faktiska pixlar och utskrift storlek.

ANNONS
Götaplatsens Foto