Annons

Hjälp gällande upplösning på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

stenaker

Aktiv medlem
Hej!
Jag har 2 st kameror, Canon EOS 350D och Canon Powershot A80.
Har ställt in på båda kamerorna att de ska ta bilderna på högsta kvalité.
Canon EOS 350D är inställd på 3456 * 2304 pixlar JPEG.
Canon Powershot A80 är inställd på 2272 * 1704 pixlar JPEG.
När jag öppnar bilderna i Photoshop och tittar på bildstorleken, så är bilderna från Canon Poweshot A80: 2272 * 1704 och har en upplösning på 180 pixlar/tum.
Canon EOS 350D: 3456 * 2304 och har en upplösning på 72 pixlar/tum.
Kan någon förklara varför det är en upplösning på 72 pixlar/tum på bilderna från EOS 350D.
Mvh.
Roger.

Sök på dpi och ppi i forumet, ger dig svar på din fråga.

Staffan

edit: någon annan var snabbare..

Antagligen står det 72 pixlar/tum därför att det ska stå något i det fältet. Det är bara att skippa den uppgiften, som egentligen inte fyller någon praktisk funktion. Bildernas upplösningen är bredd x höjd. Täthet är pixlar per längdenhet, eller pixlar per ytenhet, vilket är beroende på utskriftsanordningen, skärm, skrivare eller motsvarande mojäng.

Varför det inte är lika dpi (pixlar/tum) från dom olika kamerorna kan jag inte svara på, men antagligen så har det med några inställningar att göra. Du kan själv ändra vad du vill ha för dpi i photoshop (Bild/Bild storlek...). För att förklara så enkelt som möjligt vad dpi är, kan man säga att det är utskrift storleken och kvalitén på bilden. Mer dpi = mindre bild och högre kvalité på tryck/utskrift. Mindre dpi = tvärt om. Testa lite i photoshop. Om du väljer förstorings glaset så kommer det upp knappar där du kan trycka fram faktiska pixlar och utskrift storlek.

ANNONS
Götaplatsens Foto