Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

hjälp, hjälp, hjääälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver er hjälp..! Det är så att jag har en Eos 20D och en eos 400D.
När jag använder min blixt(Speedlite 430ex) på min 20D på Av så går det bara till 250/dels sekund, det har väll att göra med blixtsynk osv, vet inte vad allt heter. jag har även tryckt in knappen för blixt med kort synktid.

MEN när jag har samma inställningar på min 400D på Av så kan jag (eller kameran rättare sagt) ha hur kort tid som helst. vilket underlättar enormt utomhus.

Så jag undrar om det finns någon ny firmware till eos 20D som gör detta möjlit? alltså att ha hur kort synktid som helst på Av? Jag har i nuläget Firmware 2.0.2

Ursäkta om det är lite klyddigt!

Tror att du måste gå in i "Custom functions" i 20D för att ställa om att du kan ha kortare tid än 250 med blixt i Av läget.
/M

Tack mattias och roine! SOm mattias sa va det en inställning i Costom function som va fel, jag hade den på ''250/s Fast'' det skulle vara på ''Auto''!

tack tack tack!!

Det tråkiga med highspeedsynk (iaf om man använder Sigma EF-500 DG Super på en 20D), är att så fort man råkar mäta ljuset mot ett objekt som ger längre tid än 1/250 sekund, så stängs funktionen highspeedsynk av. Då måste man igen aktivera funktionen från blixten, och passa sig att mäta på något som inte är tillräckligt ljust. Mycket störande då man tror att man fotar med highspeedsynk och plötsligt märker att man fotat de senaste bilderna med 1/250 sekund och bländaren har slagit "i taket".

Någon som vet någon lösning på problemet? Fungerar det likadant med Canons egna blixtar?

Det är inte så på 550ex o 580ex, men nog så irriterande att tar du ur batteriet så försvinner det.

DVS det lagras inte som CF sakerna gör.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto