Annons

Hjälp! Hur låter din IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cerwinski

Aktiv medlem
Fick möjligheten att testa mitt IS-objektiv som står och väntar på att kameran ska anlända igår.

Trots att vi bara satte i lägenheten och "torrskjöt" så kändes effekten enormt. Så fungerar gör det.

MEN..
När vi lekt med det ett tag så hördes ett "klick"-ljud när IS slår till. Detta hördes (vad jag minns) inte alls i början. När sedan IS är igång så surrar den lite och det antar jag är helt normalt.

Men det är när kameran vilat någon sekund så IS slagit av och man åter trycker på avtryckaren. Då låter det först ett ganska stabilt och dovt ljud någonstans mellan "klick" och "klock" :) när IS startar.

Har jag fått ett trasigt objktiv eller är det inget att bry sig om? Ska det låta vid tillslag?

Klick!

Vad är det för ett objektiv?

Mitt objektiv (ett 70-200/2,8 IS) ger också ifrån sig ett litet gemytligt "klick" när IS drar igång från viloläge... Visst hörs det men det är ju inte påfallande störande tycker jag. Det verkar helt normalt med ditt objektiv. Man uppfattar det dock klart tydligare när man sitter i en knäpptyst miljö och "leker" med kameran tycker jag... =o)

Jag har haft två stycken likadana gluggar och båda har varit exakt samma i ljudet... Så du kan nog sova lungt!

mvh /Peter

När inte IS är aktiverat är den lins som jobbar
med gyrot fixserad som i ett vanligt objektiv.
När IS aktiveras släpps hållningen för linsen som då upplevs som ett klickljud.

Mvh.Tommy

ANNONS
Götaplatsens Foto