Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, jag får "dassiga" färger med min D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Voxa

Aktiv medlem
Har kollat efter trådar med följande innehåll men hittar inget så jag startar en ny:

Jag har vid några tillfällen fått "dassiga" färger och oskarpa bilder med brus även vid ISO-200. Detta fenomen är inte permanent utan dyker upp på en serie tagningar (alltså vid flera tagningar vid samma tillfälle), och kan vara borta vid ett senare tillfälle.

Med "dassiga färger" etc. menar jag påtagligt onjutbara/grälla toner, speciellt i rött och grönt samt blacka färger i det gul-bruna registret, samt dåliga nyanser i övergångar och utfrätningar.. Detta är så påtagligt att det är svårt att fixa i PS.

Jag har kollat mina grundinställningar och inte hittat något samband - har fått det både vid förhöjd färgmättnad och normal, vid autoskärpning och utan, vid inställning "fine" och "normal". Och som sagt i det låga ISO-området. Jag fotar enbart i Jpeg.

Det är mycket frustrerande att komma hem och ladda in nytagna bilder och finna: Shit!

Jag har alltid ett rengjort skylight-filter på mitt kitobjektiv, firmware 1.0 men har aldrig rengjort censorn (har inte funnit behov av detegentligen och kör nästan enbart med kit-objektivet). Kameran är 15 månader och fungerar för övrigt klanderfritt, vilket den även gör vad avser ovanstående problem mellan varven.

Har någon annan noterat samma sak? Eller kommentarer i övrigt?
Skulle en uppgradering av firmware ge någon bot eller fördel?

Mvh/Göran

Exempelbild vore kanske bra. Jag har aldrig fotat jpg med min D70, bara RAW, så en misstanke kan ju vara färgrymden som Simon nämnde. De enda gånger jag fått resultat som påminner om det du beskriver är motljussituationer med många kontraster mellan mörkt/ljust.

Har inte upplevt något problem med min. Ladda upp en exempelbild så vi får se.
Sen kan det ju vara dags att byta firmware. Det är lätt och går fort.

//

Megapolare skrev:
Har inte upplevt något problem med min. Ladda upp en exempelbild så vi får se.
Sen kan det ju vara dags att byta firmware. Det är lätt och går fort.

//

Skall rota lite bland filerna när jag är hemma i kväll, så får jag se om jag har något bra exempel.

Vilka fördelar ger uppdaterad firmware och vilken option skall jag välja?

/Göran

Ny firmware ger i princip bara bättre menyer som är lättare att se i solljus. Autofokus ska bli lite snabbare men jag har inte märkt någon skillnad. Pipsignalen vid låst fokus ändras också.

Tror knappast att firmwarebyte tar bort ditt problem.

Har du kontrastkurvor på auto och mättnad i normal?

Skurmedel skrev:
Vilken färgrymd fotar du i, och ser de okej ut på kamerans display?

Slowfinger skrev:

Har du kontrastkurvor på auto och mättnad i normal?

Nu ska vi se. Jag gör ofta auto läge faktiskt, dock inte alltid och standardinställningarna brukar vara:
Färgläge = sRGB (Sedan kör jag i RGB i PS, har faktiskt förbisett den detaljen . . . )
Vitbalans = Auto
Iso auto = Of
Bildskärpa = A
Tonkompensation = A
Sedan kör jag oftast med läge Fine och storlek M (någon gång large).

Ett exempel:

Bilagor

• dsc_0148c.jpg
    dsc_0148c.jpg
    57 KB · Visningar: 1,900
Nästa exempel kommer här. Trista färger som sagt utan stuns.

/Göran

Bilagor

• jonas-05 021c.jpg
    jonas-05 021c.jpg
    58.3 KB · Visningar: 1,902
Voxa skrev:

/Göran

Jag ser inget märkligt här. Under dessa väderförhållanden ska du inte förvänta dig färger med "stuns" (speciellt inte om du gör helautomatiskt). Mulet väder gör färgtonerna svaga, och i just denna bild har du nästa lika mycket himmel som jord, det gör att exponeringsmätaren utjämnar hela exponeringen och du får dessa "döda" färgtoner. Ett knep kan vara att låsa exponeringen mot himmel (ger mer stuns i himlen, men ibland underexponerad jord) eller marken (vilket kommer att leda till saftigare färger på jorden, men lätt överexponerad himmel). Som jag ser det har kameran gjort precis vad du bad den om att göra - fånga följande situation med bästa möjliga genomsnittliga exponering.

Voxa skrev:

/Göran

Nu var det ett tag sedan jag sålde min D70, men finns det inte ett ytterligare sRGB-läge eller liknande med mer mättade färger? Jag tycker att det ser ut som det ska direkt ur kameran, du får nog lägga in en tonkurva eller jobba med bilderna i datorn.

jkene skrev:
Som jag ser det har kameran gjort precis vad du bad den om att göra - fånga följande situation med bästa möjliga genomsnittliga exponering.

OK, jag är ju amatör, men detta var bara exempel, jag har tagit en hel del bilder som blivit "bra" i liknande läge. Vad säger du om den första bilden då? eller den här delförstoringen?

Bilagor

• masters-05 042c.jpg
    masters-05 042c.jpg
    57.4 KB · Visningar: 1,896
Voxa skrev:
OK, jag är ju amatör, men detta var bara exempel, jag har tagit en hel del bilder som blivit "bra" i liknande läge. Vad säger du om den första bilden då? eller den här delförstoringen?

Möjligt att det finns ett tekniskt problem men hur var ljuset vid denna tagning? Ser hårt ut då gräset är överexponerat & träden underexponerade.

Jag tror faktiskt på Kenneths resonemang & inte på färgrymder, m.m. då skilladerna mellan dessa på lågupplösta bilder här i forumet är minimala.

Du säger att det är olika från gång till gång, gäller det även om du tar flera olika bilder vid samma tillfälle på samma motiv?

Jag kommer på mig själv ibland att ta min DSLR & gå ut & fota i ljus som jag aldrig skulle slösa diafilm på, vetegudarna vad jag förväntar mig :)

//Larsa

Instämmer helt med Kenneth ovan. D70 ger så här "döda" bilder då det är molnigt och med sin konservativa exponeringsmätare. (Dessutom har den en ganska "tråkig" och inte speciellt publikfriande jpg-komprimering)

Jämför t.ex. med Canon 350 D som exponerar betydligt rikare. Mer stuns i bilderna men ofta utfrätt himmel blir resultatet.

Mitt råd: Plåta raw, justera exponeringen och använd en råkonverterare där du kan välja olika kontrastkurvor. Du kommer att se enorm skillnad.

En lättanvänd och gratis råkonverterare (Rawshooter) hittar du här:

www.pixmantec.com

När du väl börjat med raw tror jag du får svårt att byta tillbaka...

Slowfinger skrev:
Instämmer helt med Kenneth ovan. D70 ger så här "döda" bilder då det är molnigt och med sin konservativa exponeringsmätare. (Dessutom har den en ganska "tråkig" och inte speciellt publikfriande jpg-komprimering)

Jämför t.ex. med Canon 350 D som exponerar betydligt rikare. Mer stuns i bilderna men ofta utfrätt himmel blir resultatet.

Mitt råd: Plåta raw, justera exponeringen och använd en råkonverterare där du kan välja olika kontrastkurvor. Du kommer att se enorm skillnad.

En lättanvänd och gratis råkonverterare (Rawshooter) hittar du här:

www.pixmantec.com

När du väl börjat med raw tror jag du får svårt att byta tillbaka...
Helt enig. Skjut RAW, använd RAWShooter (som också kan ge extra stuns i färgerna).

I ditt första bildexempel gissar jag att ljuset fallit från sidan vilket är extra gynnsamt vid just den vädersituatione. Bild två gissar jag att du har haft partiellt motljus. Bild tre hade du ingen himmel med vilket gjorde det lättare för exponeringsmätaren att ger en "bra" bild.

Några enkla "tips":

Vid väder och ljus som i bild 1: Skjut landskapsbilder.

Vid väder som i bild 2: Skjut arkitektur, makron, porträtt, vattenfall eller andra typer av motiv där himlen inte behöver vara med.

Prova M-läget också där du har full kontroll genom att ställa både bländare och slutare (och således kan kompensera din exponering. PROVA olika varianter av samma motiv (både över- och underexponerade). Man lär sig bäst från egna exempel.

Tackar så väldigt mycket för att ni tar er tid att ge mig råd! Om det bara beror på mej så kan det vara lättare att acceptera än att det skulle vara något med kameran, så det vore en tröst.

Jag har inte djupdykit i digitalfotots mysterier, om man säger så, men eftersom jag fotat en hel del manuellt med s/v och färg tidigare så begriper jag i princip hur det fungerar, d.v.s. orsak och verkan. I princip.

.Z. skrev:

Du säger att det är olika från gång till gång, gäller det även om du tar flera olika bilder vid samma tillfälle på samma motiv?

//Larsa

Nej, det gäller nog alla bilder som jag tar vid det tillfället, så det kan nog ha med ljuset att göra . .

jkene skrev:

I ditt första bildexempel gissar jag att ljuset fallit från sidan vilket är extra gynnsamt vid just den vädersituatione. Bild två gissar jag att du har haft partiellt motljus. Bild tre hade du ingen himmel med vilket gjorde det lättare för exponeringsmätaren att ger en "bra" bild.

Några enkla "tips":

Vid väder och ljus som i bild 1: Skjut landskapsbilder.

Vid väder som i bild 2: Skjut arkitektur, makron, porträtt, vattenfall eller andra typer av motiv där himlen inte behöver vara med.

Prova M-läget också där du har full kontroll genom att ställa både bländare och slutare (och således kan kompensera din exponering. PROVA olika varianter av samma motiv (både över- och underexponerade). Man lär sig bäst från egna exempel.

Bild 1 var ju en landskapsbild . . men solen stod högt och det var skarpt ljus.
M - läget kör jag också till och från men man blir ju bekväm om man är "turist på resa". OK, jag får helt enkelt lära mig. Alla tips här tas mycket tacksamt emot!

Så här var det:
Bild nr 1 är tagen mitt i sommaren, tidig eftermiddag tror jag och solen stod snett bakom mig.
Bild nr 2 är tagen i månadsskiftet augusti/september kl. 15:30 i mulet väder. Bild nr 3 är tagen kl. 15:45 första helgen i septem kl. 15:45 med ganska låg sol till höger.

Bild 1 är sämst tycker jag och bild 3 har ett irriterande grönstick.

Jag sänder ännu en bild, tagen vid samma tidpunkt som den första men tagen åt andra hållet. Även här är färgerna tråkiga tycker jag. Kommentarer?

Bilagor

• dsc_0153c.jpg
    dsc_0153c.jpg
    57.6 KB · Visningar: 886
Ett annat tips är att, i RAW, underexponera ½-1½ steg för att i konverteraren öka exponeringen tills det blir rätt. Då får du mer stuns i färgerna men du kan också få se upp med brus och tappad teckning i lågdagrarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto