Annons

Hjälp, jag förstår inte! Fråga om micro 4/3.

Produkter
(logga in för att koppla)

mankepanke

Aktiv medlem
I Fotosidans recension av Panasonic Lumix G9 kan man läsa följande:

"Många undrar hur autofokusen i Lumix G9 är jämfört med Olympus E-M1 Mark II. Vi har inte kunnat göra en sådan jämförelse eftersom det är svårt att hitta jämförbara teleobjektiv. Panasonic har en brist på teleobjektiv, men håller på att åtgärda det. Samtidigt med Lumix G9 lanserade Panasonic ett påkostat 200 mm f/2,8 teleobjektiv med medföljande telekonverter. Den kombination testar vi gärna mot Olympus E-M1 Mark II med 300/4 IS Pro framöver. Vi har tyvärr inte fått tillgång till det nya Lumix-telet under testet utan fick bara prova ett förserie-exemplar i samband med lanseringen."

Jag trodde att man kunde använda alla micro 4/3-objektiv till alla kameror med det formatet. Har jag fel? Hur kan det annars vara brist på teleobjektiv till Panasonic? Borde man inte kunna prova autofokus på båda kamerorna med samma objektiv - eller är de inte optimerade för att användas på olika fabrikat?
 
Jo, man kan använda dem på båda märkena. Men när man har stabilisering i både hus och objektiv så leker de tyvärr bara tillsammans om det är samma märke på både objektiv och hus. Har du olika så måste du välja om du vill använda stabiliseringen i huset eller objektivet.
 
:ans
Jo, man kan använda dem på båda märkena. Men när man har stabilisering i både hus och objektiv så leker de tyvärr bara tillsammans om det är samma märke på både objektiv och hus. Har du olika så måste du välja om du vill använda stabiliseringen i huset eller objektivet.

Sant vg stabiliseringen.
Men även AF kan skilja i perfektion om man använder objektiven "korsvis", dock inte så där väldigt mycket allmänt sett.
Kan tänka mig att ska man testa tex G9:ans ultimata prestanda bör den ha ett Panasonicobjketiv, dito för Olympus E-M1 mk2:an. Menar då främst AF-prestanda; bildkvaliteten är säkert inte nämnvärt skiljande mellan husen oavsett objektivmärke.
 
Pqnasonic G9 använder DFD "Depth From Defocus" som använder kunskap om objektivets oskärpeteckning för att avgöra fokus. Data finns bara för Pana objektiv. Kör du Oly objektiv på den får du långsam CDAF.
 
ANNONS