Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! JPG-filer alstrar programfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Råkat ut för nått mysko. Till alla mina JPG-filer har det lagts till en programfil med samma namn som JPG-filen. Alla har skapats vid samma tidpunkt och alla har storleken 49 kB. Detta tar massa onödigplats och gör det svårare att överblicka bildmapparna. Har försökt plocka bort dessa programfiler manuelt till papperskorgen, men efter en stund lägger datorn ditt en ny lika dan programfil. Var först rädd för att det var nått virus eller spionprogram, har kört diverse virusscanningar och Ad-ware genom hela datorn men det har inte hjälp. Nu tror supporten på Panda (mitt virusprogram) att det kan istället vara nån programinställning som orsakar detta. Avänder ACDSee Pro2 som bildvisningsprogram, kan det vara nått där?
Nån som vart med om nått liknande som har nått råd?

Nje, det är inte bara bilder som kommer från min Nikon utan, även bilder som jag sparar från nätet och bilder som jag fått per mail har fått en mapp med programfil. Så det verkar inte stämma riktigt.

Hur ser det ut?
Skapas det en fil som heter bild1.exe om du jar en bild som heter bild1.jpg eller är det så att filen som skapas heter bild1.jpg.exe?

Skapas filen i samma mapp som bilden? Om nej, vad heter mappen och var läggs den?

Händer samma sak med både jpg- och jpeg-filer?

Jag förutsätter att ditt antivirus är uppdaterat med senaste definitioner.
Är ditt operativsystem uppdaterat med de senaste patcharna?

---/Thomas

Filen som bild1 skapar kalas bild1.jpg och under typ står Program. Filen läger sig i samma mapp som jpg-filen.
Samma sak med jpg- och jpeg-filer.
Däremot händer inte nått med andra bildfiler typ PSD, TIFF, BMP, GIF.
Ja jag har precis uppdaterat virusprogramet.
Funderar nu på att avinstallera ACDSee och se om det hjälper.

Jonas

Kan det vara så att något av dina bildvisningsprogram skapar thumbnail-filer av dina JPG för snabbare visning (cache)? De filerna kan ju vara programfiler och 49kB låter ju också rimligt.

Kanske är ACDSee som skapar dem och det kanske går att ställa in i programmet om det ska användas eller ej?

Det är nog antagligen nån inställning.
Jag har inte samma problem, men har hittat några .exe-filer jag med. Kan dock inte se dom i ACDSee, utan bara i windows-bildvisaren.
Hoppas det löser sig :)
MVH

lösningen

Nu avinstallerade jag ACDSee hellt och nu har det slutat att läggas till programfiler. Så det måste vara nån inställning i ACDSee som spökat, frågan bara vad? Har haft ACDSeePro ett år och gillar det, men det finns lite väl mycket som gör mysko saker kring Metadata m.m. Nu ska jag rensa bort alla programfiler och sen återinstallera ACDSee. Skulle problemet komma åter så vet jag ialla fall att det är i ACDSee problemmet finns. Lite klokare blev man kanske även denna gång, men frågan om det var värt besväret...

/Jonas

Nähä, nu började den lägga till programfiler igen... Fast det tog ett tag innan det börja. Roppa hej för tidigt, suck

Jonas

Det kan som tidigare nämnt vara ett virus.

Vad jag vill minnas så kan .jpg filer faktiskt innehålla elak kod.
Så jag föreslår att du fixar dig ett antivirusprogram och kikar igenom din dator innan det går så illa att dina bildfiler helt enkelt förstörs.

Det du kallar programfiler, är det alltså filer som slutar på .exe eller .com ?

Tror han skrev att de var .exe, men det betyder ju inte att det inte är virus.

Förr så skapades virus ofta filer i .com format men det är väldigt ovanligt idag.

Om det var din tankegång runt frågan? Eller så kanske jag drog en förhastad slutsats utifrån egna erfarenheter =)

Det du kallar programfiler, är det alltså filer som slutar på .exe eller .com ?

Det låter på honom som om att han inte visar filändelser, eftersom att han säger att hans bildfil heter bild1 och programfilen bild1.jpg.
I en mapp klicka verktyg -> mappalternativ -> visning -> klicka ur "Döjl filnamnstillägg för kända filtyper"
om någon inte kände till det.

Det låter på honom som om att han inte visar filändelser, eftersom att han säger att hans bildfil heter bild1 och programfilen bild1.jpg.
I en mapp klicka verktyg -> mappalternativ -> visning -> klicka ur "Döjl filnamnstillägg för kända filtyper"
om någon inte kände till det.

Då skapar säkert visningsprogrammet miniatyrer el.dyl för att snabbare kunna visa bilderna. Ordet "programfiler" är lite förvirrande ;).

Tex PSP skapar en (fast bara en) speciell databasfil för varje directory man besöker i browseläget. Den heter pspbrws typ. Andra program gör det lokalt i sina egna mappar, utan att röra bildmapparna.

Då skapar säkert visningsprogrammet miniatyrer el.dyl för att snabbare kunna visa bilderna. Ordet "programfiler" är lite förvirrande ;).

Tex PSP skapar en (fast bara en) speciell databasfil för varje directory man besöker i browseläget. Den heter pspbrws typ. Andra program gör det lokalt i sina egna mappar, utan att röra bildmapparna.

Tror att ACDSee faktiskt också bara skapar en fil, i alla fall vill jag minnas att de gjorde det förr. Men jag kan minnas fel.

Men att det är minityrfiler låter troligt, men sammtidigt skrev han att de skapades även efter att han avinstallerat programmet.

...
Men att det är minityrfiler låter troligt, men sammtidigt skrev han att de skapades även efter att han avinstallerat programmet.

Skapas det filer och det är avinstallerat är det supermystiskt, men han skrev ju att han skulle ominstallera också så jag antar att han gjorde det. Men vad vet jag :)

Ta en skärmdump av hur det ser ut i utforskaren och ladda upp här.
Och högerklicka på den konstiga filen och välj egenskaper, en skärmdump där med.

ANNONS
Götaplatsens Foto