Annons

Hjälp! JPG-filer alstrar programfiler

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Tack för alla bidrag och inlägg! Imponerade vad fotosidans medlemmar ställer upp och engagerar sig -:).
Arbeta igår kväll och inte haft möjlighet att besvara alla inlägg förän nu. Till att börja med har jag inte återinstallerat ACDSee än, ändå har fellet återuppstått.

skärmdump

Ta en skärmdump av hur det ser ut i utforskaren och ladda upp här.
Och högerklicka på den konstiga filen och välj egenskaper, en skärmdump där med.

Kommer här! Såg jag hade urkryssat rutan visa filändelser, men nu fixat och genererade filerna är exe-filer som synes

Bilagor

• skärmdump 1.jpg
    skärmdump 1.jpg
    16.2 KB · Visningar: 213
  • skärmdump 2.jpg
    skärmdump 2.jpg
    34.7 KB · Visningar: 217
Låter i mina öron som ett sidecar, dvs en fil som någon bildprogramvara lägger till jämte bilden, där exempelvis inställningar du gjort för bilden sparas.

Alla filer alstrade filer är av samma storlek, 49 kB, borde det inte vara inviduellt för varje jpg-fil i så fall?

/Jonas

Det där är väldigt konstigt. Osar virus och ominstallation av allt om du inte kan hitta och bota datorn. Det finns flera gratis virusprogram, jag skulle testa avast och göra en fullsökning på systemet om jag var dig. Avast hittar du tex på filehipp.com.

antivirusprogram och maleware program ...

f-prot och ad-aware ... ladda ner NU och kör säger jag ...

inget bildhanteringsprogram skapar .exe filer i samband med att de ser på filerna ... icke!

om möjligt en .thb (thumb) eller .dat (data) fil för information men sällan .exe

luktar virus ...

så antivirusprogram och rensa ... sen får du se över vad för program och siter du surfat på som det kan ha kommit från.

förslagsvis (utan att anklaga) så brukar det komma från torrent eller porrsidor om det kommer från webbrowsern, annars är det något program du fått från webben/kompis som inte varit rent. kanske till och med ACDSee om du nu piratat det exempelsevis.

ja ... CTRL ALT DEL så får du upp den i XP ...

-redigera-

tror att en nyinstallerad windows inte har mer än 21 processer igång ... jag ahr 36 just nu med MSN, torrent, WoW, samt lite bakliggande processer för skrivare och photoshop osv.

men om du fixar virus och malwareprogram lär du rätt snart se om du har ngt ... så slipper du googla varje enskild process ... och om du har ngt virus så kommer du ändå behöva dem ... och det är en bra säkerhet för framtiden med.

Det är en worm/malware!

Jag råkade ut för samma sak, skickade filen till AVG och fick det konfirmerat att det var ett virus, finns numera i deras virus-databas (fanns inte för en vecka sen). Programmet skapar kopior på alla dina jpg och mp3-filer med .exe ändelser.

Jag hade tur och insåg snabbt problemet, dödade processen och backade tillbaka mitt register två dagar, så jag blev inte smittad. Jag öppnade filen i en hex-editor och kunde se att .exefilen ville in och mecka i registret och lite annat, men det var mycket jibberish och det gick inte se exakt vad som gjordes. Men som sagt, gratis-versionen av AVG med senaste virusuppdateringen kommer hitta det här.

/Björn

Håller just nu på att kör Avast på datorn. Den verkar dock väldigt långsam. Är Avast och AVG samma? Har tidigare kört Panda security som är mitt ordinarie virusprogram. Har även kört Panda activeScan 2.0 och Adware utan få bort det.
Det lär ju inte vara bra med fler virusprogram på samma dator. Fått avaktivera Panda för att kunna köra Avast och får väl avinstallera Avast när den scannat klart för att fortsätta använda Panda som jag gillar i övrigt.
Fick du någon information från AVG vad det är för virus och vad det kan orsaka för elände?

Ett ytterligare märkligt fenomen är att när jag tar bort exe-filerna manuellt och det sen återkommer har det samma datum dför skapat, så troligen försvinner inte filerna hellt....

...
Ett ytterligare märkligt fenomen är att när jag tar bort exe-filerna manuellt och det sen återkommer har det samma datum dför skapat, så troligen försvinner inte filerna hellt....

Det är meningslöst att ta bort filerna innan du fått bort viruset.

Om jag ska vara lite cynisk nu och tala från gammal erfarenhet så är varken Panda eller Avast bra antivirusprogram, och Norton ska jag inte ens börja prata om =)

Panda hittade aldrig virus när jag använde det, Avast likaså. Norton hittade ett virus det varnade för och ville ta bort, SIG SJÄLV! =)

Bäst resultat har jag alltid fått med F-Prot. Om jag minns rätt så är de som skapar F-Prot även de som håller med en av världens största viruslistor.

Att ha flera olika antivirusprogram kan skapa konflikter, de varnar för varandra osv. Att föredra är att avinstallera ett innan du använder ett annat, eller i alla fall avaktiera som du gjort.

Att ett antivirusprogram tar lång tid kan bero på att det söker igenom fler filer än ett annat. Som grund söker vissa bara igenom .exe och .com filer samt vissa andra filer som virus kan husera i ...

Så se över så att det verkligen söker ALLA filer.

Ett tips kan vara att även starta upp datorn i felsäkert läge. Har du tur kan det göra så att viruset inte laddas som en process då och då får antivirusprogrammet lättare att ta bort filen.

-tilläg-
har du otur och viruset ligger i minnet så kanske du inte får bort det fören du bootat upp på en ren bootdisk i DOS (måste göras på en ren dator) och kört ett antivitus i DOS miljö.

lättast att få bort ett virus om man vet vart det komemr ifrån är att formatera om datorn och sen radera den fil/program man fick det från och försöka få en ny kopia på det som är ren.

Håller just nu på att kör Avast på datorn. Den verkar dock väldigt långsam. Är Avast och AVG samma? Har tidigare kört Panda security som är mitt ordinarie virusprogram. Har även kört Panda activeScan 2.0 och Adware utan få bort det.
Det lär ju inte vara bra med fler virusprogram på samma dator. Fått avaktivera Panda för att kunna köra Avast och får väl avinstallera Avast när den scannat klart för att fortsätta använda Panda som jag gillar i övrigt.
Fick du någon information från AVG vad det är för virus och vad det kan orsaka för elände?

Jonas, alla virusprogram är mycket långsamma när du första gången scannar din hårddisk. Avast är f.ö. "osynligt" och har skött sig bra så länge jag haft det. Med standardinställningar uppdaterar det sin virusdatabas automatiskt med några dagars mellanrum och gör i övrigt inget väsen av sig. Jag tycker det är ett utmärkt virusprog.

Edit. Ang. Panda/Avast/Norton/Norman etc. Alla virusföretag använder sig av databaser över malware som dom försöker göra så kompletta som möjligt. Den ena kan vara bättre än det andra i ett visst läge, och tvärtom nästa. Det beror helt enkelt på vilket virus/malware man råkar ut för. Det som däremot är viktigt är att databasen uppdateras någorlunda ofta, och det gör tex Avast. Dessutom utan att göra allt för mycket väsen av sig. AVG avbröt allt som man höll på med, öppnande en fullsidan reklam och var allmänt segt i den processen. Därför är jag nöjd med Avast.

Edit II. Hmm det var inte AVG som betedde sig så illa. Det var AntiVir. De två tillsammans med Avast är nog de mest välkända gratis antivirusprogrammen.

Senast ändrad:
Jag körde AVG ett tag och har nu bytt till Bitdefender.
Jag kan rekommendera båda.

Norton däremot har vi bara problem av på jobbet och hos kunder, så den skyr jag som pesten.

Fick ett tips från en datakunnig kamrat att det kan bli systemfel i Windows t.ex efter en uppdate (kör XP-home). Kan det vara nått sånt som genererar exe-filerna?

En fundering till: Om jag nu inför en ev ominstallation av Windows gör bakupp till externdisk lär ju all exe-filer följa med. Finns det då risk att virusen kommer tillbaka när jag gör en återinstallation. Eller har virusen lagt sig någon annanstans tror ni?

En fundering till: Om jag nu inför en ev ominstallation av Windows gör bakupp till externdisk lär ju all exe-filer följa med. Finns det då risk att virusen kommer tillbaka när jag gör en återinstallation. Eller har virusen lagt sig någon annanstans tror ni?

Troligast är att viruset ligger någonstans i 'Windows' så att säga.

Oo du drar backup på alla dina bilder osv. så kanske .exe filerna hänger med, men så¨länge du inte kör ngn av dem efter en formatering så ska inte viruset kunna komma tillbaka.

Så om du bestämmer dig för att dra backup och formatera (radera allt) och sedan tar bort alal skapade .exe fielr efteråt så bord det fungera. Sen får du ta reda på VART du fått det ifrån.

Annars spelar det ingen roll, om du råkar köra samam program om och om igen som du får viruset av.

Du kan väl köra antivirusprogrammet på backupdisken så försvinner nog de där exefilerna. Skiten du fått i "systemet" försvinner ju vid ominstallation.

En "luring" som utnyttjas av många fulprogram (kanske inte virus) är att Windows döljer filändelsen för standarfiler om man inte valt annat. Då kan en fil som ser ut att heta "dokument.doc" i själva verket heta "dokument.doc.exe" och innehålla något riktigt elakt. Slå på visning av filändelser så minskar risken att "gå på något". (Verktyg - Mappalternativ)

edit: Eller snarare stäng av att det döljs... Ett klassiskt sätt att få in viruset första gången är ju ett mail med "ParisHiltonXXX.jpg (.exe) för de som luras av sånt.

Bilagor

• filer.jpg
    filer.jpg
    27.3 KB · Visningar: 217
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto