Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! JPG-filer alstrar programfiler

Produkter
(logga in för att koppla)
En möjlighet för dig är att boota datorn med en CD-/DVD-skiva med Linux på. Du kan då göra hur många kopior som helst av dina bilder, utan att viruset har någon chans att göra något.

Det finns flera versioner du kan testa: tex Ubuntu och Knoppix. De ändrar ingenting på hårddisken utan att du specifikt begärt det. Och alla är de gratis, bara att tanka hem, bränna på skiva och använda.

En möjlighet för dig är att boota datorn med en CD-/DVD-skiva med Linux på. Du kan då göra hur många kopior som helst av dina bilder, utan att viruset har någon chans att göra något.

Det finns flera versioner du kan testa: tex Ubuntu och Knoppix. De ändrar ingenting på hårddisken utan att du specifikt begärt det. Och alla är de gratis, bara att tanka hem, bränna på skiva och använda.

Vet faktiskt inte riktigt hur boota går till....

F.ö nu har Avast scannat snart ett dygn utan att ens hunnit igenom halva innehålet, segt!!
När jag skulle flytta bildmappar till externdisken börja den larma för exe.filerna i fråga. i.o.f bra. men den frågar ju för varje exe fil om jag vill ta bort. har över 30 000 bilfiler och jag har ingen större lust att klicka på ja för varje (-. Måste finnas nån inställning....

F.ö nu har Avast scannat snart ett dygn utan att ens hunnit igenom halva innehålet, segt!!
När jag skulle flytta bildmappar till externdisken börja den larma för exe.filerna i fråga. i.o.f bra. men den frågar ju för varje exe fil om jag vill ta bort. har över 30 000 bilfiler och jag har ingen större lust att klicka på ja för varje (-. Måste finnas nån inställning....

Ja, det låter väldigt segt, antingen är det pga av att programmet hittar virus överallt (30.000 filer låter mycket som en start...), men kanske också en kombination av långsam disk och processor.

Det finns en inställning i nästan varje AV program där man säger hur den ska bete sig när den hittar något. Typiskt är valen "åtgärda automatiskt", "fråga om åtgärd". Ofta finns nåt "karantänsläge" också. Har inte Avast här men kan titta var det ställs in när jag kommer hem om det fortf. är aktuellt då.

Har letat men jag hittar ingen inställning för det (-
Varför ska man lägger filer i karantän i stället för deleta?

Det finns en inställning i nästan varje AV program där man säger hur den ska bete sig när den hittar något. Typiskt är valen "åtgärda automatiskt", "fråga om åtgärd". Ofta finns nåt "karantänsläge" också. Har inte Avast här men kan titta var det ställs in när jag kommer hem om det fortf. är aktuellt då.[/QUOTE]

Nu ger jag upp Avast, för segt. Prövar AVG istället. Om dessutom är som Dykbjörnen påstår så har det ju lagt in det troliga viruset i databasen, känns ju inte som nackdel, håll tummarna!

Det finns säkert tillfällen då det är bra. Om en fil som är infekterad används av andra program så blir mellanläget karantän säkert bättre än att den är helt borta. Men det är ingenting för dig som just nu verkar ha en hårt infekterad dator.

AVG var det betydligt bättre fart i än Avast. Nu tar den bort exe-filer undan för undan. Hoppas de försvinner för gått nu...

Låter bra, hoppas det funkar. Avast inställningar hittar du under "program settings"/"confirmations". Där hade du kunnat ställa in om du vill ok:a varje radering, tex finns "confirm deletion of files with dangerous extensions" - det borde handla om .exe filerna. Lycka till.

Att boota datorn är en mycket avancerad manöver, som börjar med att man slår på strömmen. Vanligtvis låter man processen sköta sig själv till Windows har kommit igång, men alla moderna datorer kan boota från CD-skiva också. Ofta behöver man bara vara snabb nog med att stoppa in skivan (alternativt stoppa in den när Windows är igång, och starta om datorn). Ibland måste man tvinga datorn att boota från CD-skivan, och det gör man i så fall genom att trycka på en bestämd knapp innan Windows kommit igång. Det skall stå på skärmen, och klassiker är DEL, ESC och F1 men det kan vara en annan knapp. Genom att trycka på den aktuella knappen kan du välja att boota från CD-skivan, och sedan låter du bootandet sköta sig självt.

Hade tänkt be dig att lägga upp några filer nånstans så man kunde få kika på dem lite men om de är borttagna nu så är det försent =(

Ledsen att göra dig besviken, Alla obehagliga exe-filer är borta nu, men jag kommer i alla fall sova bättre nu, Virusscanning med AVG-programmet blev den slutgitliga lösningen.
Även ACDSee är återinstallerat utan problem. Tack än en gång för alla tips och råd!

Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto