Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Kameran hänger sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Wiksten

Aktiv medlem
Har en D3100 som jag köpte i höstas och inte har haft några som helst problem med. Nu, idag, började den plötsligt hänga sig. Till en början bara slumpmässigt, men nu hinner jag knappt få på den innan den hänger sig. Displayen blir svart och kontrollampan kan blinka nån enstaka gång om jag trycker på nån knapp, men inget annat händer. De senaste gångerna har displayen inte ens tänts utan den låser sig på en gång.

Första gången den hängde sig var jag inne i menyn och ställde in högdagervarning, kan det vara en bugg?

Är det här nåt som brukar hända eller har jag bara en jävla otur?

De vanligaste orsakerna till denna typ av problem brukar vara:

1) Batteriet behöver laddas.
2) Batteriet är slut (kan hända fort ifall det är ett piratbatteri).
3) Prova med ett annat objektiv. Ifall du har bara ett, så ta loss och montera tillbaka det igen.
4) Någon eller några av de guldbelagda kontakterna för överföring av signaler mellan kamerahus och objektiv behöver rengöras.
.

De vanligaste orsakerna till denna typ av problem brukar vara:

1) Batteriet behöver laddas.
2) Batteriet är slut (kan hända fort ifall det är ett piratbatteri).
3) Prova med ett annat objektiv. Ifall du har bara ett, så ta loss och montera tillbaka det igen.
4) Någon eller några av de guldbelagda kontakterna för överföring av signaler mellan kamerahus och objektiv behöver rengöras.
.

Har testat att ladda batteriet (som är original) samt plocka loss och sätta tillbaka objektivet (har bara ett) men det hjälpte inte. Eftersom objektivet aldrig monterats loss tidigare känns det ju rätt osannolikt att rengöring skulle behövas, eller?

När jag tänkt närmare på saken så kom jag att tänka på att det hade svårigheter att fokusera senast jag använde kameran, men då låg jag i och för sig på soffan och tog bilder upp i taket för att testa vitbalansen, så det kanske inte var så konstigt.

Känns just lagom kul att det här händer nu, när jag läser en fotokurs och precis har fått min första inlämningsuppgift samt köpt två inspirerande böcker. Riktigt ledsen på detta nu.

Nu fungerar den väldigt sporadiskt igen, ibland funkar den, ibland blinkar bara kontrollampan till när jag knäpper på den, ibland händer ingenting.

Hur är det med garanti, måste jag lämna kameran där jag köpte den (på postorder) eller kan jag lämna den till vilken Nikonåterförsäljare som helst?

Fattar verkligen inte vad som hänt med den.

ANNONS
Götaplatsens Foto