Annons

Hjälp: LS-50 eller LS-5000

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Har bestämt mej för att köpa filmscanner. Har massor av Dia som jag vill scanna. Står i valet mellan LS-50 och LS-5000. Nikon blir det med stor sannorlikhet. (Lyssnar dock gärna på andras argument.)
Finns det något som försvarar prisskillnaden?
Visst 20sek mot 38sek men sedan?

Kan någon med erfarenhet hjälpa mej, snälla.
/AnWi

Jag har visserligen bara erfarenhet av LS-50 men jag upplever inte hastigheten som något problem (nu har jag iofs blivit digital...)

Försvarbar prisskillnad? Bedömt, nej. Om du nu inte ska sitta och mass-scanna hela ditt diaarkiv.

Scanner Nikon LS-5000/9000 ED

Sitter själv och fuderar på diaskanner. Då jag tar mörka bilderr behöver jag kunna köra multipla skanningar och då är vikten (mekaniken ) betydelsefull så frångan är i stället om LS-5000 räcker eller om LS-9000 skall köpas. Troligtvis den förtsa vid nyöp och den sista vid begköp.

Tack Erik.

Nu har jag beställt en LS-50 fast den inte fanns i lager. Hoppas den kommer snart.

Jag hade trott att någon med LS-5000 skulle tala om varför den var så mycket bättre men dat har varit alldeles tyst.

Skall bli mycket intressant att ta fram och gå igenom hela DIA-skörden. Vilket jobb... puh!

/AnWi

Re: Scanner Nikon LS-5000/9000 ED

esbtse skrev:
Sitter själv och fuderar på diaskanner. Då jag tar mörka bilderr behöver jag kunna köra multipla skanningar och då är vikten (mekaniken ) betydelsefull så frångan är i stället om LS-5000 räcker eller om LS-9000 skall köpas. Troligtvis den förtsa vid nyöp och den sista vid begköp.

Vad menar du att LS-5000 gör för skillnad? Bara stabilare?

Till LS-5000 finns det ett magasin som kan laddas för att scanna många dia. Med LS-50 kan man bara scanna en i taget. Jag har själv en LS-50 och är mycket nöjd. Inga problem med täta Velvia. Den för en del oväsen, vet inte om det bara är mitt exemplar eller om alla gör det, det tar ganska lång tid (ca 40s), precis så lång så att det blir tråkigt att scanna in för många bilder i följd. Kan inte rekommendera den om tanken är att scanna hela arkivet.

Re: Re: Scanner Nikon LS-5000/9000 ED

AnWi skrev:
Vad menar du att LS-5000 gör för skillnad? Bara stabilare?
Skilnaden är bättre glas ED i optiken. Större densitet område och färjdjup samt multi skanning av en dia och skanning av dior i bach. De väger lika mycket tuvärr men . Köps någon av desasa så måste skannen monteras in i en stadig låda som minskar vibrationer.

Density range AD converter LS-50:4.2
LS-5000 4.8

Color Deph: LS-50:42 bit
LS-5000 48 bit

Scan time LS-50:38 s
LS-5000: 20 s

Batch scanning: LS-50:No
LS-5000: up to 50 mounted slides

Multi-sample scanning: LS-50:No
LS-5000: up to 16 passes

Re: Re: Re: Scanner Nikon LS-5000/9000 ED

esbtse skrev:
Skilnaden är bättre glas ED i optiken. Större densitet område och färjdjup samt multi skanning av en dia och skanning av dior i bach. De väger lika mycket tuvärr men . Köps någon av desasa så måste skannen monteras in i en stadig låda som minskar vibrationer.

Density range AD converter LS-50:4.2
LS-5000 4.8

Color Deph: LS-50:42 bit
LS-5000 48 bit

Scan time LS-50:38 s
LS-5000: 20 s

Batch scanning: LS-50:No
LS-5000: up to 50 mounted slides

Multi-sample scanning: LS-50:No
LS-5000: up to 16 passes

Tack Thomas.

Det var en tydlig och bra beskrivning av skillnader. Nu gjorde du mej osäker, skall jag ändra beställningen? Hmm...

/AnWi

Re: Re: Re: Re: Scanner Nikon LS-5000/9000 ED

AnWi skrev:
Tack Thomas.

Det var en tydlig och bra beskrivning av skillnader. Nu gjorde du mej osäker, skall jag ändra beställningen? Hmm...

/AnWi

Enligt Olle Bjernulf så är LS-50 ett bättre köp på grund av att inte ser så stor skillnad på den inskannade bilden under normala ljusförhållanden.

Om jag vore dig skulle jag fundera på om du verkligern behöver multi-sampel scanning( skanna en bild flera gånger för att minska bruset från skanner) och skanning i bach( inskanna en stor mängd bilder automatiskt). Om så är LS-5000 rätt annars LS-50.

Själv tar jag mörka dior och behöver multi skanna men jag behöver ej bach köra bilderna. Och då måste jag köpa LS-5000 då den är förberedd för detta. Hur bra det fungerar vet jag inte men nästa steg är LS-9000 och då kostar den ca 12-15000kr begangnad( jag siktar på att hitta en sådan främst på att den väger 9 kg). Eler en IMacon skanner som är ännu dyrare ca 60000kr begangnad så det är värt ett försök med LS-5000.

Senast ändrad:
Jag hävde beställningen och har beställt en LS-5000 från B&H istället. Hoppas innerligt att den är värd mellanskillnaden. Halva tiden vid inscanning låter ljuvligt och möjligheten finns ju att automatscanna DIA om behovet skriar. Dock kostar den tillsatsen som en LS-50, nästan ;-(

Fy %&¤/#"¤! vad fotoprylar är dyrt...

/AnWi

AnWi skrev:
Jag hävde beställningen och har beställt en LS-5000 från B&H istället. Hoppas innerligt att den är värd mellanskillnaden. Halva tiden vid inscanning låter ljuvligt och möjligheten finns ju att automatscanna DIA om behovet skriar. Dock kostar den tillsatsen som en LS-50, nästan ;-(

Fy %&¤/#"¤! vad fotoprylar är dyrt...

/AnWi
Hej
Jag funderar på hur det blir med det elektriska Behöver du adapter för svenska elnätet? Kan skannern ställas om?
Hur mycket tull måste du betala?
Iövrigt
Jag har sett att IMACON skannar säljs billigt på EBay. Har någon erfarenhet av skanner köp där?

Senast ändrad:
Avgift för dia skanner från USA är
(Kostnad för dia skanner*1,03 + frakt)*1,25 + 200kr i expeditionsavgift.

ANNONS
Götaplatsens Foto