Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - mönster i mörka områden

Produkter
(logga in för att koppla)

ekis67

Aktiv medlem
5D mkII Hjälp - mönster i mörka områden

Har sett i mina bilder att i mörka områden finns det ett mönster som är raka linjer. Utrustningen är Canon 5dMKII med firmware 2.0.4, är detta något firmware relaterat eller hårdvarumässigt fel?

Är det någon som vet vad man kan göra åt detta? Har precis gått tillbaka till firmware 1.2.4 för att se om detta hjälper. Men andra förslag är välkomna...

Första bilden är orginal, ISO 100, 1/500s vid f/4.0
Andra bilden har jag dragit i nivåerna för att visa mönstret. :O(
Bild som det framträder på:

Bilagor

• Mönster_00.jpg
    Mönster_00.jpg
    7.8 KB · Visningar: 279
  • Mönster_01.jpg
    Mönster_01.jpg
    10.2 KB · Visningar: 263
Senast ändrad:
Vad har du använt för objetkiv? Testa att köra MF och se om det försvinner - i så fall är de bara vanliga störningar ifrån af-motorn vilka du löser genom att inte köra af-servo.

EF 50 f/1.4 USM är en störsändare så med det objektivet är fenomenet vanligt. Testa även att nolla flat-fielden med att ställa kameran på manuell sensorgengöring en gång (du behöver inte göra rent) så brukar mindre skillnader i svartnivå justeras korrekta igen - har man uppdaterat firmware så måste man göra detta innan kameran presterar som den skall igen.

Men visst kan det vara fel på din kamera - du säger dock inte HUR mycket du dragit i reglagen. Från RAW-filer i mörka områden kan man nästan alltid provocera fram fula mönster.

Vad har du använt för objetkiv? Testa att köra MF och se om det försvinner - i så fall är de bara vanliga störningar ifrån af-motorn vilka du löser genom att inte köra af-servo.

EF 50 f/1.4 USM är en störsändare så med det objektivet är fenomenet vanligt. Testa även att nolla flat-fielden med att ställa kameran på manuell sensorgengöring en gång (du behöver inte göra rent) så brukar mindre skillnader i svartnivå justeras korrekta igen - har man uppdaterat firmware så måste man göra detta innan kameran presterar som den skall igen.

Men visst kan det vara fel på din kamera - du säger dock inte HUR mycket du dragit i reglagen. Från RAW-filer i mörka områden kan man nästan alltid provocera fram fula mönster.

Gluggen jag använde var en 70-200 f/2.8 L IS USM.
Reglagen i nivåer drog jag riktigt mycket i för att visa här men jag kan ana detta mönster i svarta områden ex. kostymer djupa skuggor vid forograferandet utan att dra i nivåreglaget.

Provade med lite rengöringstips från dig och ska ut på fotosession där jag kommer att prova med detta.

Återkommer och ser om det hjälpte. Tack på förhand Bengt.

Det där är bandning från 5dmk2, tyvärr så har inte Canon lagt ner tillräckligt med energi för att få utläsningen så bra som det är möjligt, detta med bandning har diskuterats flitigt av John Sheehy på dpreview.
Normalt ses inte bandningen i lägsta nivåerna men fenomenet blir synligt i de bilder där man lyfter skuggorna rejält.
Bandningen ses tydligast i 100iso

ANNONS
Götaplatsens Foto