Annons

Hjälp - Manuel styrning av canon speedlite 580 EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Jag har försökt lära mig att styra min blixt manuellt men jag får inte till det. Vad är skillnaden på
1/128...1/64...1/32...1/16 osv
och
Hz

Jag försöker nämligen få den att bli så svag som möjligt men hur jag än rattar så blir det en mycket starkare blixt än vid ETTL användning.

Tacksam för er hjälp. Jag har tänkt köpa en trådlös utlösare till blixten men då måste jag lära mig att hantera blixten också. Har bara kört på automatiken hittills.
 

Allemyr

Aktiv medlem
1/16 står för effektuttaget, alltså en sextondel av 1/1, 1/128 är det svagaste läget.

Hertz/Hz kan du ställa in om du vill att den ska blinka x antal gånger per sekund, även kallad strob blixt. Tror inte jag använt det själv till ngt bra foto, utan mest som portabel partylampa, 7hz passar bra där:)
 

mie009

Avslutat medlemskap
Tack Karl för dit svar. Då förstår jag bättre.

Men vad konstigt att 1/128 blir starkare än när jag sätter på ETTL. Hur ska man göra för att få blixten så svag? Vid ETTL lös den upp mitt föremål perfekt för den bländare/slutartid som jag valt. Men 1/128 gör allt överexpoenerat.

ps vad ska Hertz/Hz stå på som standard då? Nu har jag varit och fifflat på den.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Jo tycker också det var lite konstigt, har ingen bra lösning där.

Ställ om till M från Multi (med mode knappen), så blir du av med strob blixtarna.
 

mie009

Avslutat medlemskap
Shit...är det som så att jag har ett oupptäckt fel i min blixt? Jag kan verkligen inte sänka styrkan. JAg har testat hur många gånger som helst nu!!
 

Andreas Å

Medlem
OM du vill tvinga blixten till att vara svag...

Hej! OM du har blixten på kameran och vill ha den pyttesvag kan du lura blixten att tro att ditt objekt är närmare än vad det är. Använd med fördel TTL här.

Exempel:

Ditt huvudmål är två meter från dig. Ratta in kameran så som du tycker känns OK. Bländare, tid eller vad du nu känner för.
Rikta sedan blixtens röda plastmojäng mot något som är ganska ljust eller alternativt nära dig själv. Typ taket direkt ovanför dig eller liknande. Tryck sedan på knappen som ser ut som en STJÄRNA (exponeringsmätaren är det väl...) för att låta blixten göra en exponeringsmätning (nu baserad på något närmare än ditt slutmål). Nu tror då blixten att den "bara" behöver anstränga sig lite för att ljusa upp motivet men resultatet blir ju att du lurar blixten att hålla igen på styrkan.

Öhh... blev det rörigt nu eller är du med hur jag tänker?

Hälsningar Andreas Å
 

Andreas Å

Medlem
En tanke till...

Jo det här med M-läget på blixten när du har den på kameran... Kan det vara så att det helt enkelt inte är tänkt att användas så? Har inte provat själv men när jag använder mina blixtar manuellt så har jag dem alltid trådlöst. Då kan jag dessutom flytta dem fram och tebax beroende på hur mycket ljus jag vill ha och även då styra spridningen på ljuset utöver att reglera dem i olika inställningsniver. Har du blixten på kameran hade jag satsat på att få kontroll över TTL-läget i första hand för det är super när man väl har koll på det. Det manuella läget har jag jättemycket glädje av det med, men som sagt - i mitt fall alltid med blixtarna trådlöst av olika anledningar.
 

mie009

Avslutat medlemskap
Hej hej. Men min Ettl mätning har funkat fint och givit mig ett svagt ljus, mitt bekymmer är nu att jag inte verkar kunna få blixten att manuellt ge mig svag ljus.

Jag har ju tänkt köpa en trådlös sändare/mottagare till blixtenoch då funkar inte ETTL. Då måste jag kunna få blixten att ge mig svagare ljus än det superstarka som är nu.

Så summa kardemumma, ä det fel på min blixt eller går det inte att få lika svag blixt manuellt som med ETTL?
 

Andreas Å

Medlem
Hej hej. Men min Ettl mätning har funkat fint och givit mig ett svagt ljus, mitt bekymmer är nu att jag inte verkar kunna få blixten att manuellt ge mig svag ljus.

Jag har ju tänkt köpa en trådlös sändare/mottagare till blixtenoch då funkar inte ETTL. Då måste jag kunna få blixten att ge mig svagare ljus än det superstarka som är nu.

Så summa kardemumma, ä det fel på min blixt eller går det inte att få lika svag blixt manuellt som med ETTL?
Jo det borde absolut gå! Kör du radiosändare (som jag gör mycket) då är det bara att dra ned dem så mycket det går och räcker inte det - ja då backar du blixtarna från motivet och räcker inte det - ja då vänder du dem bort från motivet. Typ studsar ljuset en gång innan det träffar målet som exempel.
 

mie009

Avslutat medlemskap
Fast jag skulle fortfarande görna vilja få svar på varför det inte går att få ner blixtstyrkan mer? Det går ju med ETTL.

1/128 på min blixt är JÄTTESTARK. Därför är jag lite fundersam om det är fel på min blixt.

1/128 borde ju inte vara starkare än ETTL eller hur?
 

mie009

Avslutat medlemskap
Snälla finns det ingen som vet om det är fel på min blixt eller inte? Min man ska åka iväg och jag skulle behöva skicka med honom blixten i så fall.
 

Andreas Å

Medlem
Jag igen...

Hej igen! Jag tror inte det är fel på din blixt. Jag har själv provat nu med en 580 ex på 1/16 del och det är ganska bra blås i den inställningen. Det jag gör för att justera det hela är att jag helt enkelt fixar med iso, tiden, bländaren. Bäst är såklart om du har en exponeringsmätare så att du kan få ett korrekt utgångsvärde att justera från. Sänk till ISO 200, kör en tid om 200 och styr bländaren efter hur pass mörk eller ljus du vill ha bilden. Eller gör tvärtom. Så... näe det är förmodligen inget fel på din blixt. Jag får också mycket ljus i lägsta läget om jag jämför hur det blir när jag ttl-styr det hela.

Hoppas det kan hjälpa dig lite?!
 

mie009

Avslutat medlemskap
fast 1/16?...jag satte på 1/128 på 1/16 blir allt nästan vitt.

Iso hade jag på 200

Jag tycker det vore konstigt om det inte gick att få lika lite kräm på manuell som ETTL.

Jag har ringt min polare och hon får svagt blixtljus med samma inställningar som jag.

Mina inställningar var
f1,8
Slutartid 1/100
ISO 200

Med ETTL blir det som sagt en bra blandning mellan befintligt ljus och blixt. Men inte med manuellt.
 

Andreas Å

Medlem
hmmm..

svårt att avgöra såklart men kör jag på exakt samma inställningar som dig så lyser jag upp hela mitt kök (visserligen inget jättekök...) så att det blir ljust och klart. Absolut ingen mysbelysning. Låter som att vi får ungefär samma effekt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är väl inte alls konstigt om det inte går att ställa ner manuellt lika lågt som med ETTL. Kör du med ETTL kan ju kameran variera blixtenergin så långt ner som kortaste brinntiden medger. I manuellt läge kan du bara ställa ner den till 1/128.
Men om du ser en inställning för Hz kör du med multiblixt. Kör du två blixtar i läget 1/128 har du ju i praktiken 1/64. Fyra blixtar ger 1/32 osv.

Dessutom är ju f/1,8 en hiskeligt stor öppning till nästan all sorts blixtfotograferande. Blända ner, förslagsvis.

En annan tanke: Du har väl blixten på kameran/med synksladd när du gör det här, så att du inte håller den i handen och blixtrar med testknappen? Testknappen fyrar nämligen av en blixt på 1/32 eller full styrka (beror på en C.Fn) oberoende av inställningen för synkad blixt.

Jag gick och provade.
Med ISO 200, f/2,8, 1/128 effekt och reflektorn på läget 24 mm lyser min blixt ut en ljus vägg någorlunda bra på två meters håll. Den tycker själv att jag inte ska gå närmare än 1,5 meter med de inställningarna och ETTL, fast i praktiken kan den dosera ljuset vettigt på kortare avstånd än så.

Nu har jag räknat lite också. Med det ledtal blixten har vid ISO 200 och 1/128 och med optiken på f/1,8 ska du få rätt exponering på just två meters håll.
 
Senast ändrad:

mie009

Avslutat medlemskap
Tack så mycket båda två för er tid.

Anledningen att jag blev osäker var ju för att jag trodde att 1/128 var det minsta blixten kunde avfyra. Men då förstår jag bättre.

Jag får väl som ni sa flytta bak blixen helt enkelt. Jag har inte så mycket yta här i min lilla vrå så jag trodde att jag skulle kunna göra mig en kompakt studio. Kanske att det här kommer lösa sig själv när softboxen kommer på.

Nu har jag lärt mig massor idag.

Tack som sagt.
 

mie009

Avslutat medlemskap
När jag var och vimmelfotade en gång hände det mig att röken satte ETTL-mätningen ur funktion. Då försökte jag manuellt med blixten men 1/128 var alldeles för starkt. Det var därför som jag, med denna händelse i bakhuvudet blev undrande till om det var fel med min blixt. För mina kollegor lyckades få till bra bilder under dessa tre minuter som vi stod och fotade trots den stora mängden rök som pumpades ut.

Lite märkligt var det...1/128 lös upp nästan hela dansgolvet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tänk på att du kan sätta zoomreflektorn fast på 24 mm eller fälla ner vidvinkelskivan (motsv. 14 mm). Ju mer du sprider ut ljuset, desto svagare blir det. Fast har du nära till ljusa väggar och tak får du tillbaka lite därifrån, förstås.

Annars slå blixten i en reflektor. Den billigaste sorten gör du av en engångstallrik av vit kartong och lite tejp. Studsen tar bort åtskilligt av blixtens styrka.
 

nikolaj

Aktiv medlem
Fast jag skulle fortfarande görna vilja få svar på varför det inte går att få ner blixtstyrkan mer? Det går ju med ETTL.

1/128 på min blixt är JÄTTESTARK. Därför är jag lite fundersam om det är fel på min blixt.

1/128 borde ju inte vara starkare än ETTL eller hur?
det är inte så att du har glömt att bekräfta din inställning på blixten genom att trycka in set knappen?

N
 

mie009

Avslutat medlemskap
Idag så har det funkat. Och dessutom ser det annorlunda ut på inställningarna i blixten idag. När jag snurrar på hjulet för att dra ner styrkan så dyker det upp +0,7 och +0,3 mellan 1/128 och 1/64

Konstigt att det inte gjorde det igår.
 
ANNONS