Annons

Hjälp med översättning...

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Anders för dina tips och länkar till objekt!:) Lite osäker på att köpa begagnat... När man köper begagnat, vad ska jag kolla efter? Antal exponeringar känns ju naturligt, men hur vet man med säkerhet hur många det rör sig om? Är 12 000 många..?

12000 exponeringar är inget problem på en 40D, låter rimligt med 5-10K exponeringar/år. Håller säkert 50-100K till.

Om allt ser bra ut och funkar är det sällan problem. Jag köper allt jag kan beg, man spar 25-35% och vill man sälja/byta till något annat får man oftast tillbaka alla pengarna på objektiven i alla fall. Kamerahus blir snabbare omoderna och tappar alltid i värde.

Köper jag nytt VET jag att jag förlorat minst 25% av värdet så fort jag kommit utanför butiken.

Hej & sorry för att jag var kortfattad.

40D bör kostar 4000-4500kr
17-85 bör kosta 2500
EF 50/1.8 bör kosta 700-800kr
Summa bör vara mellan 7200-7800kr

Alltså är annonspriset (8500kr) för högt, pruta en tusing.

Men Anders, hur ska jag tänka här tycker du..

Den ene säljer med batterigrepp, är det något jag bör ta med i beräkningen? Spontant känner jag att jag klarar mig utan det.

Den andre säljer med ett extra objektiv, förvisso ett, av vad jag förstår, något sämre kvalitet. men det är ju ändå ett objektiv som jag kan öva med..

Den ene skickar även med ett minneskort, dett bör väl tas med i beräkningen. de kostar ju en del vad jag förstått. Campact Flash, bra/dåligt? Han skickar även med väska..

Oj vad det är svårt att behålla fattningen nu, har drabbats av den där starka "vill ha" känslan...:) Inte lätt att hantera..

Spontant låter 7000kr annonsen här på fotosidan attraktivare, du får lite godis på köpet som är värt lika mycket som objektivet i den andra annonsen.

EF 50/1.8 II är ett skitbra objektiv för pengarna. Skarpt och ljusstarkt. Funkar perfekt när din zoom tycker att det är för mörkt. Alla har en ljusstarkt fast 50mm i väskan, jag med.

Den ene säljer med batterigrepp, är det något jag bör ta med i beräkningen? Spontant känner jag att jag klarar mig utan det.

Den andre säljer med ett extra objektiv, förvisso ett, av vad jag förstår, något sämre kvalitet. men det är ju ändå ett objektiv som jag kan öva med..

Den ene skickar även med ett minneskort...
Håller helt med dig -- ett 50/1,8 är mycket trevligare att ha än ett BG (och objektivet är inte alls av "sämre kvalitet"). Minneskort är väldigt billiga numera.

Probmelet med annonsen inkl. 50/1.8 men utan BG, batteri, CF och väska var att priset i annonsen var 1500kr högre. För de pengarna köper man ett nytt EF 50, får 400kr över och har då både "godis" och EF 50.

Ingen av oss här på fotosidan har köpt helt rätt objektiv på första försöket. Man köper, fotar, utvärderar, fotar, utvärderar, säljer, köper något annat, fotar, jämför, utvärderar, fotar, säljer... osv.

Alla objektiv, från canon eller piraterna, har kompromisser, styrkor och svagheter...

...Nedan ser du en lista på saker som man kan värdera - vad är viktigast för dig?

Brännviddsomfång
Storlek och vikt
Byggkvalitet och känsla i handen
Skärpa mitt i bilden
Skärpa i bildens kanter
Hastighet autofokus
Träffsäkerhet autofokus
Ljusstyrka (största möjliga bländaröppning)
Bildstabilisering
Distorsion
CA
Motljusegenskaper
Pris
Pris vs. prestanda

Vill lägga till två punkter till listan.

Vinjettering, bilden blir mörkare ut mot hörnen

De stora kameratillverkarna som Nikon och Canon har inte samma uppfattning om vilket håll man ska vrida zoom och AF-ringen åt på objektiven. Skärpa och framförallt zoomen som man använder hela tiden går åt olika håll om du tittar på olika märken.

Resultatet är att tredjepartstillverkarna inte riktigt vet hur de ska göra. Resultatet är att jämfört med ett Canon-objektiv, går kanske skärpan åt samma håll, men zoom-ringen åt motsatt. Detta varierar mellan märken och kanske även modeller, jag vet inte.

Detta kan göra en galen när man måste vrida åt olika håll beroende på vilket objektiv som man använder för stunden. Vissa lär sig eller accepterar detta, själv kom jag aldrig över detta faktum och använder bara objektiv från Canon.

ANNONS
Götaplatsens Foto