Annons

Hjälp med bälg

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har skaffat en Hamabälg med tilt och shift.

Supertrevlig ägodel, men den är byggd på den tiden kameror såg ut som kameror och inte tvålkoppar. Det gör den lite knepig att montera på min D100 (eller ja, snarare montera min D100 på den).

Jag tror att jag måste offra tilten på den bakre standarden och istället göra en egen distans mellan standard och bälg. Förvisso inte hela världen, men det vore kul att slippa fila.

Så jag kom på tanken att den kanske är modifierbar på något sätt om man t ex tar isär hela härligheten och skiftar plats på främre och bakre standard. Men det är ett himla jobb att skruva isär den, så jag tänkte först skicka ut en trevare för att se om någon här har en manual, eller kanske renta erfarenhet av problemet.

Det känns som ett långskott, men varför inte pröva i alla fall :)
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo, i den meningen att kameran går att montera. Men det begränsar användningen till makro.

Fast problemet är löst. Jag gjorde som jag skrev och offrade de bakre förställningsmöjligheterna. Nu går den fint att montera på D100.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hamas bälg slutade säljas i början av nittiotalet. Tror att den var ganska så dyr när den såldes. Jag har bara sett en enda begagnad i Sverige och den köpte jag, för klart rimliga 800 kr.

Tyska Novoflex gör nya bälgar med förställningsmöjligheter. De ser ut att vara riktigt bra men jag vågar inte ens fantisera om priset.

Tyska Zörk gör separata adaptrar för tilt och shift.
 

Chano

Aktiv medlem
Såg en bälgkamera som en kille gjort av en bälg från en förstoringsapparat.
Om det nu kan hjälpa.
Själv har jag några Mamiya super 23:eek:r med bälg.
Kanske det går att använda till ändamålet.
Mvh/-Anders
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
jimh skrev:

Fast problemet är löst. Jag gjorde som jag skrev och offrade de bakre förställningsmöjligheterna. Nu går den fint att montera på D100.
Offrade de bakre förställningsmöjligheterna??? Det är ju de bakre som oftast är de bästa.

Jag förstod inte riktigt vad som var problemet?

En försänkt optikplatta brukar man använda (på storformat) ifall standarterna tar i varandra innan man fokuserat på oändligheten, om det är bälgen som är problemet borde det gå att brodera sig en vidvinkelbälg (förutsatt att bälgen är utbytbar)
http://www.foto-net.de/net/dyo/gross_ww.html.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Jim,

Visst är det så att en helmanuell kamera borde kunna passa direkt på standard?

Men kan du inte krypa närmare med standarderna för att kunna behålla bägge inställningsmöjligheterna?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Galaxens President skrev:
Offrade de bakre förställningsmöjligheterna??? Det är ju de bakre som oftast är de bästa.
/.../
Jag förstod inte riktigt vad som var problemet?
Problemet är att moderna knapsu-kameror har ett handgrepp. Det handgreppet gör att nästan inget utrymme finns tillgängligt runtomkring bajonetten, t ex för skrymmande standarder. Det är alltså inte bälgen som är problemet utan mekaniken.

Hoptryckt är paketet minst 40 mm, så jag måste redan som det är nu använda försänkta plattor med de mellisobjektiv jag använder. Så det finns inte utrymme att flytta paketet framåt med en mellanring. Det går inte heller att vända på standarden så att pelaren hamnar på den lediga bajonettsidan, eftersom justerskruvar och sånt då ändå skulle kräva mellanring.

Johan, med en hederlig manuell kamera skulle det inte vara några problem. Där finns det ju inget utom prismat som sticker ut framåt, och upptill är det ingen utrymmesbrist.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ett alternativ är ju att göra som Rørslett gjort med sin Hamabälg. Han har kapat ner den och baserat hela bygget på bara en standard. Då kan man till och med använda inkråmet från småbildsshiftoptik som t ex mitt PC 35/2.8 och ändå fokusera på oändligt. Även vanlig småbildsoptik skulle ge vissa begränsade förställningsmöjligheter på en 1,5x-kamera. Efter isärplockning naturligtvis, och förutsatt att bakre linspaketet är tillräckligt litet.

Jag har funderat på att göra det, men inte riktigt bestämt mig.
 
ANNONS