Annons

Hjälp med DSLR-filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

På fredag ska jag filma en 3-timmar lång föreläsning här på jobbet.

Utrustning:

Canon EOS 7D Mark II
Canon EF-S 18-135mm STM
Röde mic
CF-kort (UDMA 7) 32 GB
Stativ med filmhuvud

Jag har lite funderingar kring hur batteriet kommer att hålla. Tror ni att det kommer att bli problem?
Filmsnuttarna blir 30 min långa. Ska man använda någon timer?

Har ni andra synpunkter/tips så är ni välkomna att skriva i tråden.

Tack på förhand.

Mvh
Daniel
 

reboot81

Aktiv medlem
Genrepa hemma.
Räcker 32GB?
Håll koll på tiden och stoppa/starta inspelning manuellt var 25minut ungefär.
 

dsa1979

Aktiv medlem
Genrepa hemma.
Räcker 32GB?
Håll koll på tiden och stoppa/starta inspelning manuellt var 25minut ungefär.
Hej,

32 GB ska räcka enligt manualen (behöver inte filma i FHD). Jag kör ett genrep här på jobbet imorgon.
Det här med att stoppa/starta efter ungefär 25 min är inget jag har behövt gjort tidigare så det vill jag gärna
ha lite mer kolla på innan det är skarpt läge.
 

kiwi

Aktiv medlem
Hur ska materialet användas senare? Ska alla timmarna finnas med, ska du redigera bort vissa delar eller ska du mest visa höjdpunkterna? Ju mer av föreläsningen du behöver ha med, desto mer kritiskt är det att övergångarna mellan de olika inspelningsstoppen blir så korta som möjligt (om du nu måste göra några manuella sådana).

Om du har möjlighet att använda ytterligare en kamera, gör det! Det spelar mindre roll om det är en av sämre kvalitet. Dels hjälper det dig att fånga eventuella övergångar mellan stoppen på systemkameran, dels ger det en mycket mer varierad slutprodukt. Hur intressant ett ämne än är, så blir det i längden ytterst tråkigt om man ser en person i samma vinkel och utsnitt i flera timmar...

Jag brukar alltid försöka filma i högre upplösning än jag behöver som slutprodukt. Det gör att jag i efterhand kan beskära bilden ibland vid behov, så att jag får mer variation på det viset. En 4K-kamera är därför ypperlig, om slutprodukten är i full-hd eller lägre.

En extern ljudinspelare är också att rekommendera, även om du kör ljudet rakt in i kameran. Bra som backup, men det brukar också bli bättre ljud (vissa systemkameror gör en egen handpåläggning av ljudet som inte alltid uppskattas). I värsta fall kan du låta en mobiltelefon (i flight mode!) ligga på pulpeten och spela in, så att du iaf har någon form av backup.

Kommer personen att visa Powerpoint-dokument? Se till att få en kopia på dessa, så att du kan klippa in materialet i filmen. Bättre än att försöka filma duken, för det har jag aldrig sett några bra resultat av.


/ Kiwi
 

nivas

Aktiv medlem
Hej!
Jag har lite funderingar kring hur batteriet kommer att hålla. Tror ni att det kommer att bli problem?
Filmsnuttarna blir 30 min långa. Ska man använda någon timer?
Jag har filmat 2x1 timme med 7DmkII, jag har för mig att jag bytte batteri däremellan, och är lite skeptisk till om det verkligen räcker med ett batteri för tre timmar kontinuerlig filmning.
Kolla om du kan låna ett batteri, LP-E6/LP-E6N är ju väldigt vanliga Canonbatterier.

Vad gäller 30 minuterbegränsningen så startar/stoppar du förslagsvis när det är lite paus i föreläsningen, t.ex. vid byte av föreläsare. Det är bättre att du själv bestämmer när avbrottet i filmningen blir än att kameran abrubt stänger av vid fel tillfälle. :)
 

dsa1979

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Jag har två batterier min 7D Mark II så jag byter i en paus. Nu har jag fått lite mer kött på benen och har sett upplägget, det är flera som ska föreläsa och varje föreläsare kommer att hålla på i ungefär 30 min så kanske blir det enklare än vad jag trott. Mobiltelefonen får agera timer. Vad jag vet så kommer ingen visning av Powerpoint att ske. Med tanke på att föreläsningarna är kortare än vad jag först trodde så går jag nog upp till 1080 kvalitet.
 
Ljudet, ljudet och ljudet

Det som kommer att avgöra hur det du skapar kommer att uppfattas är inte bara bilden. Det är ljudet och hur jobbigt det är att lyssna på vad folk säger som avgör.

Visst, det är såklart viktigt att bilden blir bra och här finns en massa olika faktorer som spelar in. Det är t.ex inte dumt att kunna kontrollera ljuset - värst är ju starkt dagsljus från fönster (som dessutom kan ändras en del under 3h) kombinerat med lysrörsljus. Ska det bli blått eller gul? Pest eller kolera? Hur det än är kolla om det går att ställa in vitbalansen på något sätt.

Ok, ljudet. Som Kiwi #4 nämnde tidigare gäller det att skapa lite fall-backs. Det är inte dumt att t.ex ha en iPhone i flight mode som spelar in ljudet. En annan variant som jag faktiskt använt mig av många gånger innan jag skaffade ett Sennheiser G3-set var en Røde SmartLav för sådär 500 Spänn. Grymt bra lösning som ofta funkade bra om man bara lär sig i vilka lägen telefonen stänger av inspelningen... Har man två personer som föreläser använder man två SmartLavs med två telefoner.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006998046/rode/smartlav-lavalier-mikrofon

Synkningen mellan ljudet från Rødemikrofonen och SmarLav'arna görs efteråt i t.ex Final Cut Pro X eller Premiere Pro. Funkar fin fint.
 

hne

Aktiv medlem
Filma miljöbilder i pauser, före och efter. Kan du få tag på en andra-kamera, filma även publikreaktioner, närbilder på föreläsarens händer och annat du kan klippa in utan läppsync om något händer med föreläsningen, som när någon reser sig för att gå på toa och blockerar alla kameror. Spelar du in ljud separat kan du klippa in nästan vad som helst utan att folk stör sig på det - det är vanligt att blicken vandrar :)
 
Hur gick det?

Min filosofi bygger på att om jag inte provar skarpt så lär jag mig inte av mina misstag på riktigt. Jag gjort massor av jobbiga misstag men som jag senare haft stor nytta av. Hur gick det med 3h-föreläsningen?
 

iSolen.se

Guest
Hej!

På fredag ska jag filma en 3-timmar lång föreläsning här på jobbet.

Utrustning:

Canon EOS 7D Mark II
Canon EF-S 18-135mm STM
Röde mic
CF-kort (UDMA 7) 32 GB
Stativ med filmhuvud

Jag har lite funderingar kring hur batteriet kommer att hålla. Tror ni att det kommer att bli problem?
Filmsnuttarna blir 30 min långa. Ska man använda någon timer?

Har ni andra synpunkter/tips så är ni välkomna att skriva i tråden.

Tack på förhand.

Mvh
Daniel
Ska du köra med systemkamera behöver du två...

Men varför inte låna hyra/låna en videokamera istället? Det är ju gjorda för sånt här.

Och som påpekats, ljudet och dess kvalitet är viktigare än bilden.
 
ANNONS