Annons

Hjälp med färg !

Produkter
(logga in för att koppla)

wendel

Medlem
Detta är lite irriterande !

När jag öppnar en bild i Photoshop så blir bilden sepiatonad ? Det gäller alla bilder jag har, jag har öppnat en bild som jag vet är svartvit, men nu när jag öppnar den så är den sepiatonad! Men det är endast i programmet bilderna är sepiatonade, men när man sparar dom så är dom i normal färg.
Jag har även programmet PictureProject som medföjer när man köper en Nikon kamera, samma sak händer där? Någon som vet hur man kan ställa allt till rätta igen? Och i så fall hur?

/tack för svar

blir alla sepia

Blir alla svartvitabilder sepiatonade eller är det bara de du själv laddat över? mer info! vad menar du med att det endast är i programet de blir sådana?

Jo, när jag har tagit ett kort med min kamera så laddar jag in det i datorn, med hjälp av PictureProject. När jag seden tittar på bilderna med "visningsprogram för bilder och fax" så är bilden/bilderna i normal färg. Men sedan när jag ska fixa bilderna i PhotoShop så blir bilden sepiatonad. Och sedan när jag sparar den redigerade bilden och öppnar den med "visningsprogram för bilder och fax" så är den i orginalfärgen igen. Så det är alltså bara i Photoshop som bilden blir speiatonad. Är det någon inställning i PhotoShop som är felinställd ? I så fall hur ändrar man tillbaks till ursprungsinställningen? Instalera om programmet eller?

Sepiatoningen gäller alla bilder. Omgjorda till svartvitt och "normal"färg.

Ändra arbetsfärgrymd

Se till så att du har samma arbetsfärgrymd (working space) i PS som du sparade bilden i. Förmodar att det andra programet sparar i s-rgb.
(Edit-color settings)

ANNONS
Götaplatsens Foto